تصویر شکلات 2500 ساله/ نحوه مصرف کاکائو میان انسانهای باستان



تصویر شکلات 2500 ساله, نحوه مصرف کاکائو میان انسانهای باستان

باستان شناسان اعلام کردند که برای نخستین بار رد شکلات 2500 ساله را در شبه جزیره یوکاتان در مکزیک مشاهده کرده که می‌تواند نشان دهد ساکنان این منطقه از شکلات به عنوان سس یا چاشنی همراه غذا استفاده می کردند.

 کارشناسان مدتها تصور می کنند که دانه های کاکائو عمدتا در فرهنگهای باستانی اسپانیولی به عنوان نوشیدنی استفاده می شده است، نوشیدنی که به واسطه خرد کردن دانه های کاکائو و ترکیب آن با مایعات یا تخمیر دانه های آن تهیه می شده است.

کارشناسان اعتقاد داشتند که چنین نوشیدنی برای نخبگان و افراد طبقه خاصی از جامعه سرو شده است.

اما اکنون دانشمندان شکلات 2500 ساله را درون یک بشقاب به جای یک فنجان کشف کرده اند. این اکتشافها که از سوی موسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک اعلام شده و می تواند نحوه استفاده از شکلات در مکزیک باستان را برای دانشمندان بیشتر مشخص کند.

این کشف نشان می دهد که غذاهای سنتی که امروز در مکزیک مصرف می شود، دارای ریشه های باستانی هستند، چرا که امروزه مکزیکی ها از یک نوع سس شکلات به همراه گوشتها استفاده می کنند.

توماس گارتا باستان شناس مکزیکی اظهار داشت: این نخستین باری است که شکلات در بشقابی کشف شده که مردم زمان باستان از آن برای سرو غذا استفاده می کردند.

پیشتر رد مواد شیمیایی که شکلات نیز بخشی از آن بوده در تکه های بشقابهایی مشاهده شده بود که محققان در سال 2001 در یک محل باستان شناختی در پاسو دل ماچو در شبه جزیره یوکاتان آن را کشف کرده بودند.

شبه ‌جزیره یوکاتان در آمریکای مرکزی که شامل بخشی از مکزیک و همچنین کشورهای بلیز و گوآتمالا واقع شده است. این شبه‌ جزیره دریای کارائیب را از خلیج مکزیک جدا می کند. دانشمندان بر این باورند که شهاب سنگ بسیار بزرگی که موجب انقراض نسل دایناسورها از روی زمین شد در همین ناحیه یوکاتان به سطح زمین اصابت کرده است.

این تکه بشقابها بعدها با کمک کارشناسان کالج میلساپس در جکسون می سی سی پی به عنوان بخشی از یک پروژه مشترک بررسی شد. این آزمایشها نشان دهنده وجود کافئین بود، مسئله ای که استفاده از کاکائو را بیشتر تصدیق می کند.

جان اس هندرسون از دانشگاه کورنل به عنوان استاد انسان شناسی این دانشگاه و یکی از کارشناسان پیشگام در زمینه استفاده از شکلات در زمان باستان این نتایج را بسیار جالب توصیف کرد و اظهار داشت: ته مانده شکلات در بشقابها بسیار جالبتر است، نکته مهم اینجا است که این شکلاتهای در ظرفهای غذای مسطح پیدا شده اند که نشان می دهد مردم در آن زمان از کاکائو به عنوان مصرفی غیر از نوشیدنی نیز بهره می بردند.

وی اظهار داشت که استفاده از کاکائو به عنوان سس احتمال بیشتری دارد، البته من می توانم مصارف دیگر یا احتمالات دیگری را نیز برای آن تصور کنم./خبرگزاری مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------