ريزترين مگس جهان جلاد مورچه‌هاست!



ريزترين مگس جهان جلاد مورچه‌هاست

مطالعات دانشمندان نشان مي‌دهد كه ريزترين مگس جهان مورچه‌‌اي بزرگتر از اندازه خود را سر مي‌برد.

ايسنا:يك حشره تازه كشف شده در تايلند ريزترين مگس جهان شناخته شد.

اين مگس پنج برابر كوچك‌تر از يك مگس ميوه بوده و طول آن از دانه نمك (0.4 ميلي‌متر) نيز كوچكتر عنوان شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به نظر مي‌رسد حشره جديد از مورچه‌هاي ريز تغذيه و با جايگيري در پوشش سر آن‌ها سر قربانيان را از تن جدا مي‌كند. به گفته برايان براون از موزه تاريخ ملي لس‌آنجلس كه مگس مزبور را به عنوان گونه جديد اعلام كرده، رويت اين حشره با چشم غيرمسلح و بدون استفاده از اسلايد ميكروسكوپ ممكن نيست زيرا مگس خانگي در مقابل آن همچون يك گودزيلا به نظر مي‌رسد.

اين مگس ماده توسط محققان تايلندي در پارك ملي كائنگ كراچان كشف شد و نخستين حشره در نوع خود در آسيا عنوان شده است.

حشره جديد داراي بال‌هاي خاكستري دودي و مجهز به يك ارگان ذخيره تخم است كه تخمگذاري آن به عنوان يك انگل را درون بدن حشرات ديگر امكان‌پذير مي‌كند.

محققان عنوان Euryplatea nanaknihali را براي اين مگس برگزيدند. اين حشره متعلق به يك گروه چهار هزار نفره مگس‌هاي گوژپشت موسوم به phorid است كه يكي از مشخصه‌هاي آن‌ها انجام رفتارهاي ضد مورچه‌يي شامل سر بريدن عنوان شده است.

گونه‌اي از اين حشرات در بدن مورچه تخم‌گذاري مي‌كند و تخم‌ها پس از بزرگ شدن به ناحيه سر ميزبان حركت مي‌كنند و در آن‌جا از عضلاتي كه براي باز و بسته شدن بخش‌هاي دهان مورچه به كار مي‌روند، تغذيه مي‌كنند.

 

آن‌ها در نهايت مغز را نيز مي‌بلعند و در نتيجه آن مورچه به مدت دو هفته سرگردان حركت مي‌كند. سر قرباني پس از اين كه لارواي مگس غشاي متصل كننده آن به بدن را به طور كامل مصرف كرد، مي‌افتد. اين مگس سپس به مدت دو هفته ديگر و قبل از سر از تخم بيرون آوردن حشرات به عنوان مگس‌هاي بزرگسال كامل در سر بريده شده باقي مي‌ماند.

محققان بر اين باورند كه مگس قاتل در بدن مورچه‌هاي آكروبات ريز كه اندازه سرشان به بزرگي خود شكارچي است و تا حدود طول چهار ميلي‌متري رشد مي‌كند، نيز نقش يك انگل را بازي مي‌كند. آن‌ها معتقدند كه مگس اين عمل را صورت مي‌دهد زيرا نزديك‌ترين خويشاوند آن تحت نام Euryplatea eidmanni در گينه استوايي نيز مرتكب چنين جرمي مي‌‌شود.

نتايج اين تحقيق در سالنامه انجمن حشره‌شناسي امريكا انتشار يافت./ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------