چراغ خیابانی چیست؟



مهمترین ابزار برای تأمین روشنایی معابر، چراغ های خیابانی هستند. از آنجا که چراغ های خیابانی انواع گوناگونی دارند، باید برای تهیۀ چراغ مناسب، مشخصات فنی مورد نظر تعریف شده و چگونگی بررسی و انجام آزمایش های فنی به منظور انطباق کیفیت چراغ با مشخصات فنی مورد نظر و صلاحیت سازنده آن بیان شود.

 

چراغ هایی که در روشنایی معابر مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب پخش نوری نامتقارن دارند زیرا خیابان نیز نسبت به محل نصب چراغ تقارن ندارد و منابع نوری باید نور بیشتری تولید کنند. منحنی پخش نور درواقع جهت تابش نور را نشان می دهد. به همین دلیل باید شکل ظاهری خیابان و میزان نور مورد نیاز را بررسی کنید و سپس آن را با منحنی نور چراغ خیابانی  تطبیق دهید.

 

چراغ خیابانی چیست؟

 

تامین روشنایی خیابان‌ها و معابر عمومی یکی از مصارف مهم انرژی برق محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن این نکته که مصرف این چراغ‌ها در ساعت‌های اولیه شب آغاز می‌شود، بهینه سازی آن ضمن بهبود کیفی روشنایی معابر، در پائین آوردن قله بار موثر است. از سویی دیگر تامین مناسب و مطلوب روشنایی خیابان‌ها سبب افزایش امنیت در فضاهای شهری و همچنین ارتقا سطح کیفیت زندگی می‌شود .

 

تحقیقات نشان داده است رانندگی در ساعاتی که نور خورشید کمتر است بسیار حادثه آفرین تر از ساعات روز می‌باشد. تنها ۲۵ درصد از سفرها در ساعات شب انجام می‌شود، با این حال ۴۰ درصد از تصادفات منجر به مرگ و جراحت در این زمان صورت می‌گیرد. تامین روشنایی مطلوب خیابان‌ها و جاده ها باعث افزایش قدرت دید و آرامش بصری رانندگان، موتورسواران و عابران پیاده می‌گردد؛ که این امر کاهش بسیاری از تصادف‌های رانندگی هنگام تاریکی هوا را در پی دارد.

 

کاهش جرم و جنایت از دیگر مزایای روشنایی مناسب خیابان‌ها می‌باشد. همچنین باعث می‌گردد عابرین پیاده با آسودگی خاطر بیشتری در ساعات تاریکی هوا به عبور و مرور در خیابان‌ها بپردازند.

 

افزایش ساعاتی که بازارهای محلی می‌توانند به فعالیت‌های تجاری خود و یا گردشگران به گشت و گذار بپردازند و … همگی سبب می‌شود ساعات فعالیت یک شهر افزایش یابد و یک شهر پویا و زنده تر باشد.

 

یکی از نکات مهم در سیستم روشنایی مسئله ایمنی معابر است. غیریکنواختی توزیع روشنایی در سطح معابر و در برخی موارد خیرگی چشم رانندگان توسط چراغ‌هایی که در دید مستقیم قرار می‌گیرند، از میزان ایمنی معابر می‌کاهد. میزان درخشندگی سطح جاده به میزان شار نوری لامپ‌ها، منحنی پخش نور چراغ‌ها، مشخصات سیستم روشنایی و خواص انعکاس جاده بستگی دارد. با توجه به اینکه درخشندگی سطح جاده به خواص انعکاسی جاده بستگی دارد، لزوما منحنی شدت روشنایی چراغ‌ها با درخشندگی سطح جاده یکسان نیست. درخشندگی نامناسب باعث به وجود آمدن پدیده ای به نام خیرگی می‌گردد. خیرگی زمانی رخ می‌دهد که دید انسان به دلیل درخشندگی زیاد منابع نوری فراهم یا اختلاف شدید کنتراست محدود می‌شود.

 

تفاوت چراغ خیابانی ال ای دی با چراغ های خیابانی قدیمی:

چراغ‌های ال ای دی یا چراغ خیابانی در پنل ال ای دی یک لنز دارند که در جهت نوردهی طراحی شده است. چراغ‌های خیابانی یک بازتاب کننده در پشت لامپ دارند اما چراغ‌های سنتی این امکان را ندارند. در چراغ‌های سنتی آلودگی نوری در فضا ایجاد می‌شود و مسلماً باعث اذیت شدن چشم‌های رانندگان و عابران پیاده می‌شود، زیرا این چراغ‌ها نور زننده‌ای دارند. چراغ‌های خیابانی مواد سمی بسیار کمتری دارند و از سیلیسیوم تولید شده‌اند و می‌توان گفت نسبت به دیگر چراغ‌های نورپردازی و روشنایی با محیط زیست سازگار است. چراغ‌های خیابانی راندمان نوری بسیار زیادی دارند. پنل‌های فوکوس ال ای دی نور بسیار کمی را به پیاده روها انتقال می‌دهند و تمرکز آن‌ها بر روی جاده است.

 

مزایای استفاده از چراغ خیابانی

چراغ های خیابانی روشنایی معابر و خیابان ها را تامین می کنند.

افزایش روشنایی که توسط این چراغ ها تولید می شود، سبب بالا رفتن امنیت می شود.

چراغ های خیابانی طول عمر بالایی دارند و به راحتی تعمیر می شوند.

استفاده از این محصولات سبب افزایش تمرکز رانندگان و توجه عابران می شود.

استفاده از چراغ های ال ای دی خیابانی سبب صرفه جویی در مصرف برق می شود.

این محصولات زاویه پخش نور متنوع دارند و با توجه به نیاز خود می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

منبع: اکوات

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024