ساختمان‌سازی در ماه!



ساختمان‌سازی در ماه ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
شاید داشتن خانه در هر کجای این جهان آرزوی عجیبی نباشد، اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داشتن یک خانه در ماه چگونه خواهد بود؟ جالب است بدانید محققان چینی به پاسخ این سوال فکر کرده‌اند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، دانشمندان "دانشگاه علم و فناوری هوآژونگ" (Huazhong University of Science and Technology) در شهر ووهان استان هوبی چین، پیشنهاد استفاده از خاک ماه برای ساختن سازه‌هایی در ماه را داده‌اند.

 

گروهی از دانشمندان چینی به تازگی پیشنهاد استفاده از خاک ماه برای ساخت و ساز در ماه را ارائه کرده‌اند. آنها سازه‌هایی تخم مرغی شکل را برای تحقق رؤیای خود طراحی کرده‌اند. این سازه‌های تخم مرغی شکل از دو بخش تشکیل شده است که قسمت بالایی محل اصلی زندگی است و بخش پایینی نیز یک اتاق کار است. محققان این مطالعه به رهبری دینگ لییون (Ding Lieyun)، مدیر این دانشگاه، اخیرا اولین مدل خود را با استفاده از روش چاپ سه بعدی تولید کرده‌اند.

 

ساختمان‌سازی در ماه ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

ساختمان‌سازی در ماه ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

ساختمان‌سازی در ماه ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

ساختمان‌سازی در ماه ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

ساختمان‌سازی در ماه ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

برنامه چین برای کاوش ماه 

چین برنامه کاوش ماه خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد و از سال ۲۰۰۷ تاکنون پنج کاوشگر رباتیک را به فضا پرتاب کرده است. چهارمین کاوشگر چانگ ای ۴، در ژانویه ۲۰۱۹ در سمت پنهان ماه فرود آمد و اولین فضاپیمایی بود که ماه را از نزدیک مشاهده کرد. سطح‌نورد آن که یوتو۲ نام دارد، بیش از ۱۰۰۰ روز است که در آنجا کاوش می‌کند. این کاوشگر از زمانی که در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۹ متصل به فضاپیمای "چانگ‌ای-۴" روی ماه فرود آمد، دهانه ۱۸۶ کیلومتری "ون کارمان" را کاوش کرده است. "چانگ‌ای-۴" چهارمین ماموریت چین به ماه و دومین ماموریتی بود که همراه آن یک ماه‌نورد به ماه فرستاد. ماموریت‌های "چانگ‌ای-۱" و "چانگ‌ای-۲" مدارگرد بودند، در حالی که "چانگ‌ای-۳" با اولین ماه‌نورد "یوتو" در سمت نزدیک ماه فرود آمد.

 

چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ نیز کاوشگر چانگ‌ای-۵ خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این کاوشگر را با این هدف پرتاب کرد که نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند. این کاوشگر پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت. این کاوشگر در مجموع ۱۷۳۱ گرم نمونه که عمدتا سنگ و خاک بود را از سطح ماه جمع‌آوری کرده بود. چین با این ماموریت موفقیت‌آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به ماموریت "لونا۲۴"(Luna ۲۴) اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.

 

چین در نظر دارد در این دهه قطب جنوب ماه را با سه ماموریت جدید بررسی کند. چین رسما پرتاب این سه ماموریت را با هدف کاوش قطب جنوب ماه تایید کرده است و اولین ماموریت آنها قرار است در سال ۲۰۲۴ پرتاب شود. این ماموریت‌ها چانگ‌ای- ۶، چانگ‌ای- ۷ و چانگ‌ای- ۸ نامیده می‌شوند و قرار است در دهه ۲۰۲۰ پرتاب شوند. هر کدام از این ماموریت‌ها اهداف متفاوتی دارند.

 

چانگ‌ای- ۷ اولین ماموریتی خواهد بود که پرتاب می‌شود. چینی‌ها زمان دقیق پرتاب را اعلام نکرده‌اند؛ اما بنابر برخی گزارش‌ها احتمالا این پرتاب در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. ماموریت بعدی چانگ‌ای- ۶ است. این ماموریت نیز با هدف جمع‌آوری اولین نمونه‌های سنگی از قطب جنوب ماه و بازگشت آنها به زمین، انجام خواهد شد. چین گفته است که این ماموریت همچنین محموله‌های علمی در حال توسعه در فرانسه و ایتالیا و احتمالا روسیه و سوئد را نیز حمل خواهد کرد. ماموریت بعدی نیز چانگ‌ای- ۸ است که احتمالا اواخر این دهه پرتاب خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------