شناسایی ساختار سلولی جدید



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,ساختار سلولی جدید
محققان انگلیسی و سوئدی یک ساختار سلولی جدید متشکل از مجموعه ای از پروتئین ها را شناسایی کردند که امکان چسبیدن سلول ها به محیط اطراف را فراهم کرده و نقش مهمی در تقسیم سلولی بر عهده دارد. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، سلول های بافت توسط یک ساختار شبکه ای موسوم به شبکه فراسلولی محاصره شده اند. مولکول های گیرنده روی سطح سلول برای پیوند با این شبکه فراسلولی، مجموعه های بزرگی از پروتئین های چسبناک را تولید می کنند.

آنچه محققان در جریان بررسی های آزمایشگاهی با استفاده از میکروسکوپ های نوری و طیف سنجی جرمی شناسایی کردند، یکی از این مجموعه های پروتئینی است که با عنوان چسب شبکه ای (Reticular Adhesion) نام گذاری شده و مسئولیت تعیین دقیق موقعیت سلول های حاصل از انجام فرآیند تقسیم سلولی را بر عهده دارد.

در این تحقیقات مشخص شد سلول های جدید حاصل از تقسیم سلولی که با عنوان سلول های دختر شناخته می شوند، بدون کمک چسب شبکه ای، قادر به ساماندهی مناسب خود نیستند.

 

به گفته محققان با توجه به پیشرفت های علمی و فنی موجود در حوزه زیست شناسی، کشف یک ساختار سلولی جدید در سال 2018 میلادی، کاملا دور از انتظار بوده است.

 

این کشف جدید پرسش های متعددی را درباره وجود و عملکرد این ساختار سلولی ایجاد کرده است. به اعتقاد محققان این ساختار علاوه بر تقسیم سلولی، کاربردهای دیگری هم دارد که باید کشف شوند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Cell Biology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------