هسته یک سیاره برای نخستین بار رصد شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سیاره
محققان یک سیاره خارج از منظومه شمسی را رصد کرده اند که در فاصله ۷۳۰ سال نوری از زمین مدار می‌زند.

 به گزارش فارس به نقل از دیلی‌میل، محققان یک سیاره خارج از منظومه شمسی را رصد کرده اند که در فاصله ۷۳۰ سال نوری از زمین  مدار می‌زند.

 

به گفته دانشمندانی که این پژوهش را انجام دادند، این سیاره در حقیقت هسته باقی مانده از یک سیاره گازی بزرگ و شبیه مشتری است.

 

دانشمندان ادعا می‌کنند که این سیاره عجیب ۴۰ برابر بزرگتر از زمین است؛ سیاره مذکور به نام TOI ۸۴۹ b شناخته می‌شود و مدار آن دور ستاره‌اش حدود ۱۸ ساعت طول می‌کشد.

 

تصور می شود گازهای اطراف سیاره از بین رفته است؛ همچنین احتمال داده می‌شود به سیاره دیگری نیز برخورد کرده باشد و در اثر همین موضوع لایه خارجی آن از بین رفته باشد.

 

دانشمندان تصور می‌کنند «TOI ۸۴۹ b » که هر ۱۸ ساعت یک مدار را کامل می‌کند، ممکن است لایه گاز خارجی خود را به دلیل فاصله کم تا ستاره خود از دست داده باشد.

 

آنها همچنین می‌گویند ممکن است این لایه را در برخورد با سیاره دیگری از دست داده باشد؛ TOI ۸۴۹ b به اندازه نپتون یا تقریباً ۴۰ برابر بزرگتر از زمین است.

 

 این نخستین باری است که هسته یک سیاره گازی در فضا رصد شده و به محققان این امکان را می‌دهد تا سیاره‌هایی مانند زحل و مشتری را بیشتر درک کنند.

 

سیاره مذکور توسط ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا کشف شد؛ این مطالعه در مجله Nature به چاپ رسیده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------