نگارش داده روی مولکول های مصنوعی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, مولکول های مصنوعی
محققان برای اولین بار موفق شدند اطلاعات مورد نظر خود را به صورت رمزنگاری شده بر روی مولکول های مصنوعی ذخیره کنند و این امر برنامه نویسی رایانه ای را متحول می کند.

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، برای نگارش اطلاعات بر روی مولکول های مصنوعی از موادی استفاده شده که به اختصار به MOF ها شهرت یافته اند.

 

این ساختارهای شبکه ای متشکل از خوشه های یون های فلزی هستند که هر یک به لیگاندهای آلی متصل می شوند و اغلب برای پاکسازی مواد آلاینده از هوا و آب کاربرد دارند. هر لیگاند یک یون یا مولکول متصل به یک اتم فلزی است.

 

پژوهشگران آلمانی و آمریکایی با همکاری یکدیگر توانستند به جای استفاده از MOF های تک فلزی از یون های فلزی متفاوتی استفاده کنند که الگوها و ترکیبات متنوعی دارند و از این مجموعه برای نگارش و رمزگذاری اطلاعات استفاده شد. در آینده می توان از این روش برای نگارش اطلاعات صفر و یک در رایانه ها نیز بهره گرفت.

 

در روش یادشده از ماده ای خاص به نام MOF-۷۴ استفاده شده که متشکل از میله های اکسید شده متصل به یک شبکه لانه زنبوری است. محققان از یون های فلزی کبالت، کادیوم، مس و منگنز برای ذخیره بیت های داده استفاده کردند. همچنین برای قرائت اطلاعات از یک روش تصویربرداری به نام توموگرافی پروب اتمی یا ای پی تی استفاده شد.

 

این دستاورد علمی اقداماتی همچون برنامه ریزی برای انتقال دارو از طریق مولکول ها به نقاط مختلف بدن را با سرعت های متفاوت و سپس تجزیه این داروها را ممکن می کند. دریافت دی اکسیدکربن هوا و تبدیل آن به مواد شیمیایی مفید دستاورد دیگر این اختراع است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------