مسیر استقامت به سوی مریخ اصلاح شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,مریخ نورد
ناسا می گوید به تازگی مسیر مریخ نورد "استقامت"(perseverance) را که به سمت سیاره سرخ در حرکت است، با روشن کردن موتورهای فضای عمیق این مریخ نورد برای نخستین بار، اصلاح کرده و چهار مانور این چنینی دیگر نیز قبل از فرود در ماه فوریه ۲۰۲۱ برای آن برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، مأموریت مریخی جدید ناسا موسوم به "مارس ۲۰۲۰" برای اولین بار موتورهای پیشران فضای عمیق خود را روشن کرده است تا مسیر خود به سوی مریخ را اصلاح کند.

 

محور این مأموریت ۲.۷ میلیارد دلاری ناسا، مریخ نورد "استقامت" است که مسیر خود به سمت سیاره سرخ را با یک مانور اصلاح مسیر روز جمعه یعنی ۱۵ روز پس از پرتاب به فضا، تصحیح کرد.

 

اعضای تیم مأموریت اعلام کردند که این مانور، هشت موتور پیشران این فضاپیما را با موفقیت به کار گرفته است.

 

این ماموریت نیازمند پنج مانور تصحیح مسیر است تا این مریخ نورد برای فرود در دهانه مریخ به نام "جزرو"(Jezero ) در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ آماده شود. ناسا اعلام کرده است که ۴ مانور باقی مانده قرار است در تاریخ های ۲۸ سپتامبر، ۲۰ دسامبر، ۱۰ فوریه و ۱۶ فوریه انجام شود. همچنین در صورت نیاز یک فرصت برای ۱۷ فوریه و یک اصلاح مسیر نهایی احتمالی برای ۱۸ فوریه تنها ۹ ساعت قبل از فرود "استقامت" بر سطح مریخ در نظر گرفته شده است.

 

مریخ نورد استقامت" در تاریخ ۳۰ ژوئیه با هدف فرود در دهانه "جزرو" با وسعت ۴۵ کیلومتر و جستجوی نشانه هایی از زندگی باستانی در آن که در گذشته میزبان یک دریاچه و دلتای رودخانه بوده است، روانه سیاره سرخ شد. 

 

این مریخ نورد همچنین نمونه هایی از خاک مریخ را برای بازآورده شدن به زمین در آینده که برای اوایل سال ۲۰۳۱ برنامه ریزی شده است، جمع آوری و ذخیره می کند.

 

البته این ماموریت، فناوری های اکتشافی جدیدی را نیز آزمایش خواهد کرد. به عنوان مثال یک هلیکوپتر کوچک به نام "Ingenuity" که به شکم "استقامت" بسته شده، در حال سفر به سیاره سرخ است و اولین پرواز را در جهان فراتر از زمین انجام خواهد داد.

 

علاوه بر این، یکی از ابزارهای "استقامت" ، موسوم به "MOXIE" از کربن دی اکسید جو مریخ اکسیژن تولید می کند. مقامات ناسا می گویند که یک نسخه بهبود یافته از "MOXIE" روزی می تواند به بشر کمک کند تا در مریخ زندگی کنند. 

 

گفتنی است که ناسا قصد دارد در دهه آینده اولین انسان ها را بر روی مریخ فرود بیاورد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------