افزایش ذرات نوترون در «چرنوبیل»؛ احتمال انفجار؟



چرنوبیل ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
گروهی از دانشمندان همزمان با افزایش ذرات نوترون در زیرزمین نیروگاه هسته ای چرنوبیل نسبت به احتمال وقوع حادثه ای دیگر در این تاسیسات هشدار دادند. 

به گزارش یورونیوز  به  نقل از پایگاه «لایوساینس» فرایند شکاف هسته ای در توده های سوخت اورانیوم در راکتور نیروگاه چرنوبیل افزایش یافته است. امری که نگرانی هایی را نسبت به احتمال تکرار ناگوارترین حادثه هسته ای تاریخ پدید آورده است. بنا به همین گزارش دانشمندان اوکراینی هنوز موفق به تصمیم گیری در مورد لزوم دخالت احتمالی برای پیشگیری از حادثه ای دیگر نشده اند.

 

افزایش ذرات نوترون در راکتور چرنوبیل؛ دانشمندان: احتمال انفجار منتفی نیست

 

این در حالی است که تعداد ذرات نوترون در زیرزمین راکتور هسته ای چرنوبیل به شکلی یکنواخت در حال افزایش است. افزایش ذرات نوترون به معنای وقوع موارد جدیدی از فرایند شکاف هسته ای است.

 

ماکسیم ساولیف، محقق ارشد در انستیتوی معضلات ایمنی در نیروگاه های هسته ای در کی‌یف، پایتخت اوکراین درباره وضعیت فعلی در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل گفت: «در مورد بسیاری از امور اطمینان نداریم و نمی توانیم احتمال حادثه ای [دیگر] را رد کنیم.»

 

با این حال به گفته دانشمندان در صورت وقوع حادثه‌ای جدید در نیروگاه هسته ای چرنوبیل این رویداد به اندازه انفجار سال ۱۹۸۶ میلادی مرگبار و مخرب نخواهد بود.

 

حادثه هسته ای سال ۱۹۸۶ در نیروگاه چرنوبیل جان حدود ۵۰ نفر را گرفت. این در حالی است که دلیل مرگ هزاران نفر دیگر پخش امواج رادیواکتیو پس از حادثه چرنوبیل عنوان شد.

 

سازه جدیدی که ساخت آن به دور راکتور شماره چهار نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال ۲۰۱۹ میلادی به پایان رسید قرار است مانع از پخش تشعشات رادیواکتیو پس از هرگونه حادثه مجدد در این محل شود. هزینه ای یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری به ساخت این سازه اختصاص یافته بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------