طرز پختن زبان گوسفندی، طرز تهیه زبان گوسفندی با برنج



طرز پختن زبان گوسفندی,دستور پخت زبان گوسفندی

 

زبان گوسفندی برای کسانی که عاشق انواع گوشت هستند، یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است. بافت نرم و لطیف زبان، یکی از دلایل محبوبیت این غذا بوده و طعم لذیذ آن، در مواردی که حرفه‌ای پخته شود، مزید بر علت است. در این مقاله راهنمایی‌تان می‌کنیم که چطور زبان گوسفندی بپزید و خاطره دلپذیری از سرو یک غذای خوشمزه و البته مقوی برای خود و اطرافیانتان بر جای بگذارید. در ادامه با طرز پختن زبان گوسفندی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه خوراک زبان گوسفندی مجلسی

زبان گاو و گوسفند سرشار از روی، پتاسیم و سدیم است و از این رو، یکی از خوراکی‌های مفید و مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. برای اینکه این غذا، خواص بیشتری داشته باشد، بهتر است به جای نمک سفید معمولی از نمک آبی یا صورتی استفاده کنید. نمک آبی قیمت نسبتا بالاتری دارد اما خواص و مزایای آن کاملا ارزشش را دارد که کمی بیشتر برای تهیه این نمک و استفاده از آن در انواع غذاها هزینه کنید.

 

مواد موردنیاز:

زبان گوسفند: 1 عدد 

پیاز: 1 عدد

سیر: 1 حبه

چوب دارچین: 1 عدد

فلفل: ½ قاشق چای‌خوری

نمک و ادویه: به میزان لازم

قارچ: 250 گرم

آرد: 1 قاشق غذاخوری

شیر: ½ لیوان

سیب زمینی سرخ شده: 1 بشقاب

 

طرز تهیه زبان گوسفندی با سس قارچ

قبل از اینکه دست به کار شوید، نمک آبی یا صورتی اصلی را تهیه کنید. قیمت نمک صورتی نیز نسبت به نمک سفید معمولی کمی بیشتر است، اما در عوض غذا را لذیذتر می‌کند و خطرات و عوارض مصرف نمک سفید را ندارد. برای تهیه زبان گوسفندی، طبق مراحل زیر عمل کنید:

 

1. ابتدا زبان گوسفند یا گوساله را خوب بشویید و تمیز کنید. پیاز را هم بشویید و پوستش را بگیرید. زبان گوسفند را همراه با پیاز، سیر، چوب دارچین، فلفل و ادویه در زودپز بریزید و آنقدر آب اضافه کنید تا روی همه مواد را بپوشاند. زودپز را روشن کنید تا بپزد. 

 

2. بعد از اینکه زبان را از زودپز درآوردید، پوستش را بکنید و همراه با آب درون زودپز در قابلمه‌ای بریزید. در این مرحله باید نمک را اضافه کنید تا مزه‌دار شود. سپس قابلمه را یک ربع روی گاز قرار دهید و بعد پخته شدن زبان، آن را با چاقو برش بزنید. 

 

3. کمی کره را در تابه بریزید و زبان تکه شده را در تفت دهید. 

 

4. برای تهیه سس قارچ یا سس بشامل، در تابه قارچ‌های خرد شده را با کره تفت دهید. سپس یک قاشق آرد اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن، شیر و آب زبان را بیافزایید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا سس غلیظ شود.

 

5. برای سرو خوراک زبان، کمی سس در کف ظرف سرو بریزید و تکه‌های زبان را روی آن بچینید. مابقی سس و سیب زمینی سرخ شده را نیز کنارش بریزید و سرو کنید. 

در مجالس رسمی‌تر می‌توانید این خوراک را همراه با برنج نیز سرو و نوش جان کنید. 

  

طرز تهیه خوراک زبان گوسفندی مجلسی,طرز تهیه زبان گوسفندی با سس قارچ

 

طرز تهیه ساندویچ زبان گوسفندی

یکی از ساندویچ‌های خوشمزه و نوستالژی که به ویژه متولدین دهه 60 خاطرات زیادی با آن دارند، ساندویچ زبان گوسفندی است. طرز پختن زبان گوسفندی برای ساندویچ کمی متفاوت با پخت آن برای سرو با برنج است. در این قسمت، طرز تهیه ساندویچ زبان گوسفندی را می‌آموزید. 

مواد موردنیاز:

زبان گوسفند: 1 عدد

پیاز: 2 عدد

سیر: چند حبه

قارچ: 200 گرم

پنیر پیتزا: 100 گرم

خیارشور: 2 عدد

گوجه فرنگی: 2 عدد

نان باگت: 2 عدد

سس مایونز: به میزان لازم

پیاز و جعفری: به میزان لازم

نمک، فلفل، زنجبیل و زردچوبه: به میزان لازم

 

طرز تهیه ساندویچ رست بیف با زبان گوساله یا گوسفند:

1. مطابق آنچه در دستورالعمل قبل توضیح دادیم، گوشت زبان را در زودپزی همراه با آب، پیاز، سیر و همچنین ادویه‌های دلخواه از جمله فلفل، زنجبیل و زردچوبه بپزید.

 

2. بعد از پختن زبان، آن را تکه تکه کنید و همراه با روغن مایع یا کره، فلفل قرمز و کمی نمک در تابه‌ای تفت دهید. 

 

3. قارچ‌ها را حلقوی خرد کنید و با کمی نمک و کره روی حرارت بگذارید تا بپزد و آب بیاندازد. وقتی آب قارچ خوب کشیده شد، پنیر پیتزا را اضافه و صبر کنید تا ذوب شود. 

 

4. نان باگت را برش بزنید و خمیر آن را خالی کنید. یک طرف نان را به سس مایونز آغشته کنید و سپس مقداری زبان سرخ شده و قارچ و پنیر روی آن بریزید. مخلفات دیگر را هم شامل خیارشور، گوجه فرنگی، پیاز و جعفری به ساندویچ اضافه و ساندویچ داغ و خوشمزه‌تان را نوش جان کنید. 

 

طرز تهیه ساندویچ زبان گوسفندی مجلسی,طرز تهیه زبان گوسفندی

   

بهترین روش برای پخت زبان چیست؟

پختن زبان گوسفندی هم مانند طرز پختن کله پاچه و هر غذای نسبتا سنتی دیگری، فوت و فن‌های خاصی دارد که احتمالا سرآشپزهای جدیدتر اطلاع چندانی از آن نداشته باشند. اولین و مهم‌ترین نکته این است که باید زبان گوسفند یا گوساله جوان و کم چربی تهیه و قبل از پخت، چربی انتهای زبان را حتما جدا کنید. سطح زبان نیز پرزهایی دارد که باید با برس تمیز و با سرکه سفید خوب بشویید. همچنین برای اینکه پوست زبان به راحتی کنده شود، بعد از پختن آن را در آب و یخ قرار دهید.

 

نکته مهم دیگر اینکه به هیچ عنوان نباید نمک را در مراحل ابتدایی پخت زبان اضافه کنید؛ زیرا افزودن نمک قبل از پخته شدن زبان، باعث می‌شود که گوشت زبان دیرتر بپزد. محض اطمینان از اینکه گوشت زبان پخته خواهد شد، به خود زبان نمک نزنید و در عوض، نمک را صرفا در سس قارچ آن اضافه کنید.  

 

بهترین روش برای پخت زبان,دستور پخت زبان گوسفندی

  

خرید نمک آبی و صورتی برای پخت زبان گوسفندی از فروشگاه بلو سالت

در این مقاله طرز پختن زبان گوسفندی را برای سرو در مجالس و تهیه یک ساندویچ زبان خوشمزه، آموزش دادیم. طعم نمک در نتیجه نهایی تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل، برای اینکه غذای خاص‌تر و خوشمزه‌تری داشته باشید، پیشنهاد ما استفاده از نمک آبی یا صورتی به جای نمک سفید معمولی است. شما می‌توانید این نمک‌های جادویی را از فروشگاه بلوسالت به نشانی bluesalt24.ir تهیه کنید. این مجموعه با بیش از 10 سال سابقه درخشان، از معتبرترین مراکز استخراج و پخش انواع نمک‌های آبی و صورتی به ایران و کشورهای دیگر جهان است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024