آخرین اخبار گوناگون

دایناسورهای خونخوار  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

این دایناسورهای خونخوار از میمون ها باهوش تر بوده‌اند؟

تیمی از محققان که در حال بررسی و مقایسه میزان هوش دایناسورهای دوره زمین شناسی کرتاسه با میمون ها هستند، به این نتیجه رسیدند…

معرفی سنگ آمیتیس



بسیاری از افراد به دنبال منبعی معتبر و جامع هستند که تمام جوانب مرتبط با یک گوهر را در آن بیابند. مقاله زیر یک معرفی جامع و کامل درباره سنگ آمیتیست، یکی از سنگ‌های بنفش رنگ است که افراد برای زیورآلات خود از آن استفاده می‌کنند، را فراهم می‌کند. رنگ بنفش به عنوان نمادی از قدرت شناخته می‌شود.

 

معرفی سنگ آمیتیس

 

در ادامه این مطلب به بررسی انواع معادن موجود برای استخراج این سنگ، ساختارهای مختلف آمیتیست، نحوه نگهداری، روش‌های خرید و تشخیص ارزش و قیمت جواهرات سنگ آمیتیست پرداخته می‌شود. همچنین اهمیت خواص آمیتیست و راهنمایی برای تشخیص سنگ آمیتیست اصلی به همراه تاریخچه آن را بررسی می‌کند.

 

سنگ آمیتیس چیست؟

سنگ نیمه‌قیمتی آمیتیست، که به عنوان سنگ ماه تولد زن و مردان متولد بهمن شناخته می‌شود، یک کریستال شش‌وجهی است که به خانواده‌ی بزرگ و محبوب کوارتز تعلق دارد. رنگ این سنگ از ارغوانی تا بنفش تغییر می کند و دارای خاکه‌ای بدون رنگ است. شفافیت آمیتیس از شفاف تا مات متغیر بوده و جلای شیشه‌ای دارد اما فلورسانس ندارد. این سنگ سختی ۷ در مقیاس موس دارد که نشان از شکنندگی بالای آن است، بنابراین استفاده از آن باید با احتیاط و مراقبت انجام شود. بعضی از بلورهای کوارتز بنفش در برابر نور خورشید ممکن است قسمتی از رنگ خود را از دست دهند، اما با تاباندن اشعه ایکس به آن‌ها می‌توان رنگ اولیه‌ی سنگ را بازیابی کرد.

 

همچنین می‌توان با تغییر رنگ‌دهی حرارتی، بلورهای آمیتیست را به رنگ‌های زرد روشن، قهوه‌ای، سبز و آبی تغییر داد. مهم‌ترین منابع آمیتیس در جهان در کشور برزیل واقع شده‌اند، به ویژه در مناطقی مانند آمتیست "پالمیرا" در ریوگراندوسول و آمتیست "مارابا" در پارا. علاوه‌براین، ذخایر دیگری از آمیتیست در کشورهای بولیوی، کانادا، هند، ماداگاسکار، مکزیک، میانمار، نامیبیا، روسیه، سریلانکا، ایالات متحده (بخصوص آریزونا)، اروگوئه و زامبیا یافت می‌شوند. در ایران، نمونه‌هایی از این سنگ در چشمه‌های اطراف شهر بوشهر کشف شده که با گذر زمان رنگ آن‌ها ممکن است از دست بروند و به رنگ نارنجی کمرنگ تبدیل شوند.

همچنین در شهرهای شاهرود و فردوس، نمونه‌های مقاوم و باکیفیتی از سنگ آمیتیس شناخته شده است، اما به طور کلی در معادن ایران کریستال‌های بزرگ و با رنگ عمیق کمتری یافت می‌شود و بیشتر به صورت ژئود و بلورهای کوچک دیده می‌شوند.

 

تاریخچه سنگ آمیتیس

در طول تاریخ، ارزش گوهر آمیتیست به اندازه‌ی الماس بوده است تا زمانی که در قرن ۱۸ میلادی با کشف ذخایر گسترده‌ای از آمیتیس در قاره‌ی آمریکا، این ارزش کاهش یافت. اکنون آمیتیست به عنوان یک گوهر نیمه‌قیمتی شناخته می‌شود، اما رنگ بنفش و ارغوانی آن از دیرباز به عنوان رنگ‌های سلطنتی محسوب میشد. در زمان‌های گذشته، این سنگ به طور معمول در لباس‌ها، تاج و تخت پادشاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

در کتاب مصری "مردگان "، دستورالعملی برای قرار دادن یک آمیتیست به شکل قلب بر روی جسد فرد متوفی آمده است، که نشان می‌دهد این سنگ در گذشته جایگاه ویژه‌ای داشته است. همچنین در چین باستان، سنگ آمیتیس به طرفین در دعوای دادگاه داده می‌شد؛ زیرا معتقد بودند که این سنگ انرژی مثبتی را به شخص می‌بخشد و به نتیجه مطلوب نیز خواهد رسید.

 

یکی از جالب‌ترین نمونه‌های آمیتیست، "ملکه اروگوئه" یا "The Empress of Uruguay" است که بزرگ‌ترین نمونه‌ی استخراج شده‌ی ژئود آمیتیست در جهان به‌شمار می‌رود. این سنگ در سال ۲۰۰۷ میلادی استخراج شد و حدود سه ماه زمان برد تا این سنگ عظیم‌الجثه از نوعی سنگ بازالت (یک نوع سنگ آتشفشانی) استخراج شود. سپس دو ماه صرف صاف کردن و پرداخت لبه‌های بیرونی آن شد.

 

معرفی معروف‌ترین سنگ های آمیتیس

 

معرفی معروف‌ترین سنگ های آمیتیس

در زمان قدیم فرض بر این بود که عنصر منگنز باعث رنگ بنفش آمیتیست می‌شود. اما امروزه مشخص شده است که اصلی‌ترین عامل در تولید رنگ بنفش آمیتیست، ناخالصی‌های آهن و آلومینیوم هستند. زمانی که کمیت آهن در فرآیند رشد بلورهای کوارتز به میزبان‌های پرتوزایی موجود در سنگ‌ها برخورد می‌کند، پرتوهای گاما را ایجاد کرده و آهن را پرتوزا می‌کند که منجر به تولید رنگ بنفش می‌شود. این رنگ‌ها از بنفش تیره تا بنفش قرمز روشن متغیر هستند. رنگ‌های تیره‌تر به ویژه بنفش کامل با رگه‌های صورتی ارزشمندتر هستند.

علاوه بر این، سنگ آمیتیست بنفش در انواع مختلفی نیز وجود دارد که در ادامه تعدادی از آنها را معرفی می‌کنیم:

 

* آمیتیست سبز (Green amethyst)

 در طبیعت، آمتیست سبزرنگ وجود دارد که از پردازش گرما تا دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد حاصل می‌شود. این نوع کانی با نام علمی "پرازیولیت" شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که گونه‌های دیگری از کوارتزهای سبزرنگ نیز در طبیعت یافت می‌شوند که از آمیتیست سبز متمایز هستند و به عنوان آمیتیست سبز شناخته نمی‌شوند.

 

* آمیتیست قهوه‌ای (Tea color)

 آمیتیست به رنگ قهوه‌ای که بسیار شبیه به رنگ چای است، نیز در طبیعت یافت می‌شود. این نوع از آمیتیست با نام Tea color شناخته می‌شود.

 

* آمیتیست شورون (Chevron)

 بعضی از انواع آمیتیست‌ها به همراه نوارهای شکل V شناخته می‌شوند. این نوع آمیتیست عموماً از بلورهای بسیار ریز و فشرده آمیتیست بنفش در کنار کوارتزهای ریز بلور تشکیل شده است. توالی منظم این لایه‌های زیبا باعث شکل‌گیری آمیتیست شورون می‌شود.

 

* سنگ آمیتیست آریزونا

 یک نوع نادر از آمیتیست به رنگ قرمز مایل به بنفش وجود دارد که به نام آمیتیست آریزونا شناخته می‌شود. این نوع آمیتیست به دلیل رنگ خاص و منحصربه‌فرد خود، قیمت بسیار بالائی نیز دارد.

 

* آمیترین

 نام این گوهر از ترکیب کلمات "آمیتیست" و "سیترین" بدست آمده است. درواقع آمیترین یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین کانی‌هاست که از ترکیب آمیتیست و سیترین در یک بلور تشکیل شده است. معمولاً آمیترین را با حرارت دادن آمیتیست می‌سازند.

 

* سنگ آمیتیست چرخ ارابه‌ای

 یک نوع آمیتیست که دارای رگه‌هایی از آهن یا پیریت درون آن است، به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، به عنوان "آمیتیست تراپیچ" یا "چرخ ارابه‌ای" شناخته می‌شود.

 

ماه تولد سنگ آمیتیس

بهترین نگین از مجموعه سنگ‌های ماه تولد بهمن، آمیتیست است که به عنوان سنگ ماه تولد بهمن شناخته می‌شود. به‌جز آمیتیست، گارنت، جاسپر زرد، عقیق سبز، فیروزه، سوژیلیت و اوپال، سنگ‌های دیگری همچون کوارتز، سیترین، لاپیس‌لازولی، تورمالین و موجوداتی مانند زیرکونیم به عنوان اعضای گروه فرعی سنگ‌های ماه تولد بهمن محسوب می‌شوند. این اعتقاد وجود دارد که سنگ‌های ماه تولد هر فرد، بیشترین هماهنگی و ارتباط را با ستاره‌ها و بدن خود شخص دارند.

 

ماه تولد سنگ آمیتیس

 

آمیتیست یک کریستال به رنگ بنفش است که باعث آرامش و از بین بردن حس ترس و اضطراب می‌شود. این گوهر ارزشمند به عنوان یک ضد اضطراب و کابوس شناخته شده و برای افرادی که دچار بی‌خوابی یا کابوس‌های مداوم هستند، بسیار توصیه می‌شود. تجربه نشان داده است که افراد مضطرب هنگام حمل آمیتیست با خود، به آرامش می‌رسند. طبق باورهای قدیمی، این سنگ دارای ویژگی‌هایی مانند جلوگیری از مسمومیت، ایجاد خونسردی و حفظ سلامتی است، به همین دلیل در نبرد‌های قرون وسطی، این نگین به شکل چشم‌گیری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

نماد سنگ آمیتیس

برخی از افراد سنگ آمیتیس را نمادی از عشق و خوشبختی می‌دانند و این کانی را به عنوان سنگ اصلی متولدین ماه بهمن نسبت می‌دهند. به عنوان مثال از کشورهایی مانند برزیل، کانادا، هند، مکزیک، روسیه، سریلانکا، اروگوئه و ماداگاسکار می‌توان به ذخایر و استخراج آمیتیست اشاره کرد. در ایران نیز این سنگ در برخی از شهرها استخراج شده و نوع‌های خاصی از آن در شهر بوشهر با رنگ نارنجی کمرنگ و شهر شاهرود یافت می‌شود.

 

خواص سنگ آمیتیس

این سنگ بنفش رنگ می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر مغز و بدن انسان داشته باشد و به دلیل اهمیت خواص سنگ آمیتیست، استفاده از آن برای حفظ سلامتی بدن بسیار توصیه می‌شود. در ادامه، چند مورد از خواص این سنگ مورد بررسی قرار گرفته است:

* یکی از خواص آمیتیست، تقویت اراده است. آمیتیست به این اعتقاد دارد که افزایش قدرت اراده فرد را به‌دنبال داشته تا در مواجهه با موانع و چالش‌های زندگی، با استواری و اعتماد به نفس، به دنبال دستیابی به اهداف خود بپردازد.

 

* همچنین، به دلیل ارتباط مستقیم آمیتیست با چاکرای پیشانی و تاج، این نوار بنفش درخشان برای کاهش دردهای میگرن و سردردهای عصبی و بهبود حملات عصبی، به ویژه صرع، بسیار موثر است.

 

* علاوه بر این، برای مقابله با بی‌خوابی و کابوس‌ها، توصیه می‌شود آمیتیست را زیر بالش قرار داده و در حالت خواب از خواص این سنگ استفاده کنید.

 

* بسیاری از حکما و افراد با تجربه معتقدند که استفاده از آمیتیست بنفش روشن برای کمک به ترک عادات ناپسند بسیار مؤثر است. بنابراین، افرادی که قصد دارند از مواد مخدر، سیگار یا مشروبات الکلی دست بکشند، از این سنگ استفاده می‌کنند. این شاید مهم‌ترین و معروف‌ترین خاصیت از خواص آمیتیست بنفش باشد.

 

* این گوهر با رنگ ارغوانی که دارد، تاثیر بسیار زیادی در درمان با استفاده از رنگ‌ها می‌گذارد. همچنین، به دلیل سطوح بالای انرژی موجود در این سنگ ارغوانی، قابلیت تبدیل شدن به یک منبع بی‌نهایت از قدرت را داراست و تأثیرات چشم‌گیری بر ذهن، روح، و روان دارد. این خاصیت، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سنگ آمیتیست به حساب می‌آید.

 

 

خواص سنگ آمیتیس

 

* زدودن انرژی منفی، از جمله خواص مهم سنگ آمیتیست بنفش است که آن را به انرژی‌های مثبت تبدیل می‌کند. با قرار دادن یک تکه از این نگین در گوشه‌ای از اتاق یا محل کار، می‌توانید به پراکنده شدن انرژی مثبت در فضا و به دست آوردن تعادل و آرامش در ذهن و روح خود کمک کنید. این عمل باعث دور شدن از تشویش، اضطراب و هراس می‌شود.

 

* انگشتر مردانه آمیتیست نه تنها فعالیت نیمکره‌ی مغزی انسان را افزایش می‌دهد، بلکه باعث کاهش توهمات مغزی می‌شود و توانایی‌های روان‌بینی را بهبود می‌بخشد. علاوه‌براین، این سنگ باعث می‌شود که الهام‌ها، شهودها و شفافیت ذهنی تقویت و گسترش یابند.

 

* تاثیرات سنگ آمیتیست باعث می‌شود تفکر و اشتیاق شخص به سوی سطوح بالاتر معنوی افزایش یابد.

 

* نیروهای ذخیره شده درون سنگ آمیتیست، منجر به ایجاد تغییری مثبت و جامع در داخل بدن فرد می‌شود. این تغییرات، از نظر روحی، عاطفی-احساسی و معنوی، تأثیرات مثبت شگرفی را به ارمغان می‌آورند که جزو بهترین خواص سنگ آمیتیست است.

 

* وقتی که آمیتیست در محیطی مانند یک مقطع عرضی یا یک ژئود در اتاق قرار می‌گیرد، سردردهایی که به دلیل مشکلات عصبی ایجاد می‌شوند، کاهش می‌یابند و تمرکز فعالیت‌های مغزی را بهبود می‌بخشد. همچنین، این سنگ می‌تواند آشفتگی‌های ذهنی را آرام کند، خون را تصفیه کند، سیستم ایمنی را تقویت کند. همچین از این خاصیت سنگ آمیتیست برای افزایش تمرکز اعصاب بهره گرفته می‌شود.

 

* سنگ آمیتیست به عنوان بهترین دارو برای مشکلات روحی، روانی، عصبی و استرسی شناخته می‌شود. تأثیرات آرامبخش و تعادل‌بخش این سنگ، بهبودی عمیقی در سلامت روحی و روانی فرد ایجاد می‌کند. همچنین، این سنگ قدرتمند قادر است انرژی منفی را از بدن و ذهن دور کرده و احساس آرامش و استواری را به همراه بیاورد.

 

* سنگ آمیتیست علاوه بر اثرات آرامبخش و تعادل‌بخش، به عنوان یک افزاینده فعالیت سوخت و ساز سلولی شناخته می‌شود. این به این معناست که این سنگ می‌تواند فرآیند‌های زنده‌ای که در سلول‌ها رخ می‌دهد، را بهبود بخشد و انرژی لازم برای عملکرد بهینه بدن را فراهم کند.

 

* بهبود فعالیت غدد و تنظیم هورمون‌های بدن از جمله خواص معروف سنگ آمیتیست است.

 

* این سنگ آمیتیست بنفش روشن، به عنوان یک افزاینده فعالیت سوخت و ساز سلولی شناخته می‌شود. به این معناست که این سنگ قادر است فرآیند‌های مهم سوخت و ساز سلولی را تحریک کرده و بهبود بخشد که این ویژگی باعث افزایش انرژی و استقامت در بدن می‌شود.

 

نحوه تشخیص سنگ آمیتیس اصل از تقلبی

تشخیص اصل یا تقلبی بودن سنگ آمیتیست بهتر است توسط افراد متخصص و کانی‌شناسان انجام شود، اما با در نظر گرفتن عوامل مختلف می‌توان تا حدودی از اصل یا تقلبی بودن آن آگاه شد. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

* رنگ سنگ آمیتیست: 

رنگ سنگ اصلی معمولاً به رنگ بنفش یا ارغوانی است، درحالی‌که رنگ‌های دیگر نادر هستند.

 

* میزان شفافیت و وضوح:

 سنگ‌های آمیتیست معمولاً شفاف بوده و شبیه به شیشه هستند، اما برخی از انواع آن کمی کدرتر به‌نظر می‌رسند.

 

* درجه سختی:

سنگ آمیتیست درجه سختی 7 را دارد، بنابراین نمی‌توان به سادگی بر روی آن خط و خش ایجاد کرد.

 

* بررسی هویت سنگ:

از فروشنده می‌توانید درباره‌ی هویت سنگ، مانند محل استخراج، سوال کنید تا در تشخیص اصالت سنگ به شما کمک کند.

 

همچنین، مشاوره با افراد با تجربه نیز می‌تواند در تشخیص اصالت سنگ آمیتیست مفید باشد.

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024