راهنمای سفر به قشم، عجایب هفتگانه ایران



راهنمای سفر به جزیره قشم, لذیذترین غذاها در قشم, آشنایی با جزیره قشم

تور قشم، یکی از بهترین و به یادماندنی ترین سفرهای داخلی را برای شما ایجاد می کند

 

راهنمای سفر به قشم، هر آنچه قبل از سفر باید بدانید! 

جزیره ی قشم یکی از جزایر جنوبی ایران است که در استان هرمزگان در دریای خلیج فارس واقع شده است. این جزیره به جهت زیبایی های منحصر به فرد با عنوان سرزمین عجایب هفتگانه ایران نیز شناخته می شود. سالانه جمعیت بسیار زیادی از داخل و خارج از کشور برای بازدید از جزیره ی قشم به جنوب ایران سفر می کنند. 

جزیره قشم

جزیره ی قشم در دریاهای جنوبی ایران، خلیج فارس و شمال شرق تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره به دلیل برخورداری از چشم انداز های زیبا و منحصر به فرد، به سرزمین عجایب هفت گانه ایران شناخته شده است.

علاوه براین، این جزیره به دلیل وسعت گسترده ای که دارد (معادل 1500 کیلومتر)، بزرگترین جزیره ی ایران محسوب می شود.

 

در روستاهای استان هرمزگان سواحل متعددی از قبیل ساحل پارک زیتون و روستای کانی  قرار دارند که مناسب شنا کردن هستند.

سالانه مردم ساکن هرمزگان و جزیره ی قشم جشن های سنتی و مذهبی در جزیره برگزار می کنند. از جالب ترین آیین های جزیره می توان به قبله دعا، زنبیل گردانی، نوروز صیاد و مولودی خوانی اشاره کرد.

 

اهالی قشم، با لهجه ی زیبای بندری سخن می گویند اما گویش اصلی آن ها همانا زبان فارسی است.

 

تاریخچه ی جزیره ی قشم

 

آشنایی با جزیره قشم, تاریخچه ی جزیره ی قشم, تور قشم

شما می توانید در تور قشم، از مکان های تاریخی این جزیره نیز دیدن کنید

 

قدمت تاریخی جزیره ی قشم به دوره ی ماد ها باز می گردد؛ در طول تاریخ و سرگذشت ایران جزیره ی قشم به دفعات مکرر تحت سیطره ی  حکومت های خارجی در آمد.

پس از ورود اسلام به ایران، خلفای مسلمان حاکم جزیره شدند. پس از چندین سال پرتغالی ها جزیره ی قشم را تصرف کردند. یکی از سرداران سپاه شاه عباس صفوی به نام امام قلی خان تلاش های چشمگیری برای آزاد سازی جزیره ی قشم از دست پرتغالی ها انجام داد.

 

 البته بنا به روایتی دیگر قدمت تاریخی آن به دوره ی حکومت ساسانیان مربوط می شود.

طبق مستندات تاریخی جزیره ی قشم در ادوار گذشته مرکزی تجاری و ناوبری بوده است.

وضعیت مناسب اقتصادی این جزیره در دوره ی ایلامی ها رونق فراوان یافت. در این دوره از جزیره ی قشم به کشور های چین و آفریقا کشتی های تجاری در حرکت بودند.

 

در دوره ی ایران باستان به خصوص دوره ی ساسانیان، اهالی جزیره ی قشم با سواحل جنوبی خلیج فارس، سواحل غربی شبه قاره هند و سواحل شرقی آفریقا در تردد بودند.

 

راهنمای سفر به جزیره قشم

 

تاریخچه ی جزیره ی قشم, تور قشم, سوغات قشم

شما می توانید با روش های مختلفی مانند خودرو شخصی و یا قطار، به قشم بروید

 

برای مسافرت به جزیره ی قشم از اقصی نقاط ایران روش های متعددی از قبیل اتوبوس، خودرو شخصی، قطار و هواپیما وجود دارد.

 

تور قشم هوایی

مسلما راحت ترین نوع مسافرت به وسیله ی هواپیما صورت می گیرد زیرا در فاصله ی زمانی کوتاه به مقصد می رسید اما اگر قصد دارید از تمام جاذبه های جزیره ی قشم دیدن کنید، توصیه می شود به وسیله ی خودرو شخصی عازم سفر شوید.

لازم به ذکر است در صورتی که به وسیله ی هواپیما به قشم سفر کردید، می توانید از سیستم حمل و نقل عمومی جزیره استفاده کنید. درحقیقت  حمل و نقل عمومی به دلیل کرایه  ی ارزان تر نسبت به تاکسی ها طرفداران بسیار زیادی دارد.

 

تور قشم زمینی 

به دلیل موقعیت قرارگیری منحصر به فرد جزیره ی قشم در جنوب ایران مسیر دسترسی به این جزیره بسیار هیجان انگیز است.

بی شک سفر زمینی با وجود مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخودار است. مهمترین معایب آن طولانی شدن مدت زمان سفراست و مسافران می بایست مسافت بسیار زیادی را از مبدا تا مقصد طی کنند.

برای سفر به قشم با خودروی شخصی دو راه توسط راهداری منطقه تعبیه شده است.

مسیر اول: یزد- سیرجان- قشم

مسیر دوم: اصفهان- جهرم- لار

 

تور قشم با قطار

 

تاریخچه ی جزیره ی قشم, تور قشم, سوغات قشم

در تور قشم زمینی میتواند خودروهای خود را در بندرعباس به امانت بگذارید

 

قطار نوعی وسیله ی حمل و نقل عمومی است که از لحاظ امنیت، برترین رتبه را در میان سایر وسایل حمل و نقل دارد. علاوه براین، در میان سایر وسایل، هزینه ی سفر با قطار بسیار کم است.

در شرایطی که عازم سفر به قشم به وسیله ی قطار هستید، می توانید به وسیله ی خودرو شخصی خود به بندر عباس بروید و به وسیله ی لندیکرافت اتومبیل خود را به جزیره ی قشم ببرید و در طول سفر به وسیله ی خودرو شخصی حرکت کنید.

 

تور قشم با اتوبوس

در مسافرتی که به وسیله ی اتوبوس به مقصد قشم صورت می گیرد، همانند تور قطاری می بایست ابتدا به بندر عباس سپس به جزیره ی قشم سفر کنید. 

سفر با اتوبوس حدود 16 الی 17 ساعت طول می کشد.

مسیر دسترسی به قشم: قم- کاشان- شاهین شهر- اصفهان- سیرجان- حاجی آباد- بندر عباس و در نهایت جزیره قشم

 

مکان های دیدنی در جزیره ی عجایب هفتگانه

در اطراف جزیره ی قشم مکان های گردشگری مختلفی وجود دارد. برخی از آن ها را در ادامه ذکر می کنیم:

• غارنمکی

قلعه پرتغالی‌ های قشم

• غار خربس

• جنگل حرا یا مانگرو

• تنگه چاهکوه

• جزایر ناز

• جزیره هرمز

• دره ستارگان

در ادامه دو مورد از جذاب ترین جزایر و بنادردیدنی در قشم را بررسی می کنیم

 

جزیره هنگام

 

آشنایی با جزیره قشم, تاریخچه ی جزیره ی قشم, تور قشم

جزیره هنگام از زیبا ترین مناطق دیدنی در نزدیکی قشم است

 

به جرئت می توان گفت زیباترین جزیره در نزدیکی جزیره ی قشم، آبخوست هنگام است. مرتفع ترین نقطه در جزیره ی هنگام، کوهی با نام ناکس است که ارتفاع آن حدود 106 متر است. همچنین این جزیره با نام های هنگام کهنه، نو و غیل شناخته می شود. 

یکی از ویژگی های برجسته ی جزیره هنگام که آن را از دیگر سواحل متمایز ساخته است، وجود ساحل نقره ای است. در میان ماسه های ساحل نقره ای ذرات کانی براقی وجود دارد. کانی ها موجب زیبایی منحصر به فرد ساحل و جزیره ی هنگام شده اند.ساحل نقره ای یکی از جاهای دیدنی قشم در شب به شمار می رود که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

 

بندر لافت 

شواهد تاریخی در بندر لافت حاکی از شیوه ی زندگی بومیان جزیره قشم از هزاران سال قبل دارد. این بندر در قسمت جنوبی قشم در جوار جنگل حرا قرار دارد.

از جمله بناهای تاریخی بندر لافت می توان به قلعه نادری، 366 حلقه چاه، حوضچه ها و قلعه مربعی شکل با چهار برج اشاره کرد.

به دلیل آب و هوای گرم منطقه اهالی بندر در ساخت خانه ها از نوعی معماری متفاوت بهره گرفتند. معماری خانه ی اکثر جنوبی ها دارای بادگیر است که فضای داخلی خانه را در تابستان خنک می سازد.

 

مراکز خرید در جزیره ی قشم

 

آشنایی با جزیره قشم, تاریخچه ی جزیره ی قشم, تور قشم

شما می توانید در تور قشم از مراکز خرید بزرگ و زیبای قشم نیز دیدن و خرید کنید

 

از مراکز خرید قشم که خوب و پرطرفدار هستند می توان به مجموعه سیتی سنتر، بازار قدیمی قشم، مرکز خرید ستاره قشم، مجتمع های تجاری دو دلفین درگهان، دریا، زمرد، ستاره، فردوسی، خلیج فارس و مرکز خرید پردیس اشاره کرد. در این مجموعه ها اجناس با کیفیت عرضه می شوند.

 

در میان بازار های معروف جزیره ی قشم، مراکز خرید درگهان مشهور ترین آن ها است. این بازار در شمال شرقی جزیره ی قشم قرار دارد و متشکل از انواع مواد غذایی، اجناس زینتی، سنتی و لباس های بگانه، زنانه و مردانه است.

 

همچنین، سالانه گردشگران خارجی بسیاری از بازار قدیمی قشم دیدن می کنند. این بازار توسط بومیان جزیره اداره می شود و محصولات صنایع دستی از قبیل صندل چوبی، دستبند جنوبی و لباس محلی به فروش می رسد.

 

هتل های جزیره قشم

 

تاریخچه ی جزیره ی قشم, تور قشم, سوغات قشم

هتل ها و سوئیت های جزیره قشم مجهز به همه ی امکانات هستند

 

در جزیره ی قشم برای گردشگران اقامتگاه های مختلفی مانند هتل آپارتمان، خانه بومگردی و سوئیت در نظر گرفته شده است. هتل های این محوطه از مدرن ترین و بهترین تجهیزات روز بهره مند هستند و به دلیل عرضه خدمات پیشرفته و مجهز قادر به کسب نشانه ی 4 ستاره شدند.

 

ساعات تحویل و تخلیه هتل ها

بر اساس قانون جهانی هتل ها در اقصی نقاط دنیا، زمان تحویل اتاق به مسافر راس ساعت 14:00 و تخلیه ی اتاق به وسیله ی مسافر راس ساعت 12:00 ظهر می باشد.

بااین وجود در مواردی احتمال دارد در ساعات تحویل و تخلیه ی هتل ها اختلال به وجود آید. شما می توانید تا زمان تحویل اتاق ها در لابی هتل منتظر بمانید و وسایل خود را به صندوق هتل امانت بدهید یا به جزیره بروید و از محیط بیرون لذت ببرید.

 

مناسب ترین زمان برای سفر به جزیره ی قشم

جزیره ی قشم از آب و هوایی گرم و مرطوب برخوردار است و در منطقه ای گرمسیر قرار دارد. لذا دمای هوا در فصول مختلف سال بسیار متغیر است. به گونه ای که میانگین دمای هوا در فصل تابستان معادل 34 الی 38 درجه سانتی گراد است و در زمستان دمای هوا به 13 الی 18 درجه سانتی گراد کاهش می یابد.

 

مناسب ترین زمان مسافرت به قشم از منظر شرایط آب و هوایی منطقه در بازه ی زمانی آذر الی فروردین ماه می باشد. زیرا در ماه های دیگر دمای هوا به شدت افزایش می یابد و برای اکثر گردشگران این حجم از گرما طاقت فرسا است.

لازم به ذکر است فصول گرم (خرداد الی شهریور) ارزان ترین فصل سال برای مسافرت به قشم به شمار می آید. ناگفته نماند قشم یکی از بهترین مکان ها برای سفر در اسفند نیز می باشد، گرمای جزیره قشم در اسفند ماه قابل تحمل است و با استفاده از خلوتی ماه اسفند میتوانید به راحتی از جاذبه گردشگری طبیعی و بی بدیل این جزیره زیبا و بی نظیر ایرانی دیدن کنید و از بازارهای بین المللی آن خریدهایی با قیمت بسیار مناسب داشته باشید.

 

سوغات قشم

 

تور قشم با اتوبوس , تور قشم هوایی, تور قشم زمینی

شما می توانید در تور قشم، نسبت به بازدید و خرید صنایع دستی و سوغات قشم اقدام کنید

 

همان طور که بیان کردیم بازار های متنوعی در جزیره ی هفتگانه قرار دارند. بی شک در این بازار ها انواع اشیا و وسایل به فروش می رسند. 

سوغات های اصیل قشم به دو دسته ی صنایع دستی سنتی و خوراکی تقسیم می شوند.

سوغات سنتی جزیره شامل انواع گلیم، لباس و پوشاک رودوز شده، صنایع حصیری و... هستند. همچنین سوغات خوراکی نیز شامل نان محلی، کیک هلر، خرما و ادویه های معطر می شود.

 

لذیذترین غذاها در قشم

یکی از لذت بخش ترین تفریحات سفر به جزیره ی قشم، چشیدن غذاهای لذیذ جنوبی است.

از جمله غذاهای خوش طعم و مشهور جنوبی می توان به برنج دیشو، هواری، زیبون، ماهی برشته، کلمبا، عنکاس، کاتوغ، مهیاوه، نان توموشی و پودینی اشاره کرد.

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------