افشای راز کاسۀ سنگی عظیمی که یک کشاورز در مزرعه‌اش پیدا کرد



کاسه سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
کشاورزی حین شخم زدن مزرعه‌اش در غرب اسلواکی، با یک سنگ عظیم برخورد کرد؛ اما این فقط یک تخته سنگ عادی نبود. شکل و شمایل آن به وضوح نشان می‌داد که یک شیء ساختۀ انسان است.

به گزارش فرادید، کشاورزی حین شخم زدن مزرعه‌اش در غرب اسلواکی، با یک سنگ برخورد کرد. این اولین بار نبود که یک سنگ مزاحم سر راه او قرار می‌گرفت، اما او تصمیم گرفت این یکی آخرین بار باشد. بنابراین شروع به حفاری کرد و وقتی سنگ را به طور کامل بیرون آورد متوجه شد که این یک تخته‌سنگ طبیعی نیست بلکه به وضوح یک سازۀ انسانی است.

 

اداره آثار تاریخی جمهوری اسلواکی در یک بیانیه خبری در ۱۱ دسامبر گفته است همانطور که کشاورز در Kostolná-Záriečie مشغول حفاری بوده، یک سازه بتنی مدور را پیدا کرده است. 

 

عکس‌های به اشتراک گذاشته شده توسط شورای روستای Chocholná-Velčice در یک پست فیس‌بوکی در ۱۷ اکتبر روند حفاری را نشان می‌دهد. شئ نیمه مدفون‌شده تقریباً شبیه یک کاسۀ بزرگ است. 

 

کاسه سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

اما واقعیت پشت این کاسۀ سنگی چه بود؟ کارشناسان ادارۀ آثار تاریخی این یافته را به عنوان نیمۀ پایینی یک «سنگر» مخصوص مسلسل تیربار می‌دانند که ارتش آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم از آن استفاده می‌کرد. این لانه‌های مسلسل Kugelstand و Kugelbunker نامیده می‌شدند. 

 

این سازه‌های دفاعی از بتن مسلح ساخته شده و دارای یک شکل کروی با سوراخی در بالای آن بودند. از آن‌ها به عنوان پناهگاه و نقاط شلیک برای مسلسل یا سایر سربازان پیاده نظام استفاده میشد. 

 

سال ۱۹۴۵، نزدیک به چند ماه آخر جنگ جهانی دوم، روستای Chocholná-Velčice حدود دو هفته در امتداد خط مقدم قرار داشت. ارتش آلمان نازی از این روستا در برابر پیشبرد ارتش اتحاد جماهیر شوروی پیش از عقب‌نشینی دفاع کرد. در خلال این مدت، ارتش آلمان موقعیت خود را با لانه‌های مسلسل تقویت کرد. 

 

کاسه سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

جستجوگران فلز این مزرعه را جستجو کردند اما هیچ دست‌سازه‌ی دیگری پیدا نکردند. فقدان هرگونه یافته به این معناست که احتمالاً این لانه مسلسل، یک مکان شلیک فعال نبوده است. 

 

مدتی پس از جنگ جهانی دوم، قسمت بالای لانه‌ی مسلسل احتمالاً به دلیل شخم زدن از بین رفته و فراموش شده است. 

 

مقامات تخمین می‌زنند نیروهای آلمان نازی، حداکثر از هزار لانه یا سنگر مسلسل در طول جنگ جهانی دوم در اسلواکی استفاده کردند. پس از پایان جنگ، برخی سازه‌ها ویران شدند، برخی دیگر در جای خود باقی ماندند و از برخی دیگر به عنوان گلدان گل، تجهیزات زمین بازی یا اشیاء دیگر استفاده شد. 

 

این لانه مسلسل از Kostolná-Záriečie به موزه Trenčín منتقل شده است. روستای Kostolná-Záriečie در حدود ۷۰ مایلی شمال شرقی براتیسلاوا و نزدیک مرز اسلواکی و چک قرار دارد.

 

کاسه سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
کاسه سنگی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------