قیمت عجیب نقاشی پرترۀ یک سگ!



  نقاشی پرترۀ یک سگ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
قیمت تخمینی این نقاشی بین ۳ تا ۵ هزار دلار اعلام شده بود؛ اما رقابت پرشور پانزده مشتری، قیمتی نجومی به این نقاشی دویست‌ساله بخشید. 

یک پرترۀ قرن هیجدهمی از یک سگ کوچک از نژاد پودل که تصور می‌شود سگ معروف ماری آنتوانت آخرین ملکۀ فرانسه باشد، روز جمعه در یک حراجی به مبلغ ۲۷۹ هزار دلار به فروش رسید؛ این رقم ۵۶ برابر تخمین اولیه برای فروش این اثر بود!

 

به گزارش فرادید؛ این فروش بسیار غافلگیرکننده و غیرمنتظره بود زیرا چند نسخۀ دیگر از این نقاشی نیز وجود دارند و هیچکدام تا به حال چنین علاقۀ عجیبی را در مشتریان هنر برنیانگیخته بودند. در این حراج رقابتی آتشین برای خرید پرترۀ این سگ بین مشتریان درگرفته بود. پانزده مشتری برای خرید این اثر با هم رقابت می‌کردند و این باعث بالا رفتن نجومی قیمت آن شد.

 

نقاش این اثر ژاک بارتلمی دلامار (Jacques Barthélémy Delamarre) است که در ربع آخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم در پاریس فعال بود. اطلاعات خیلی کمی دربارۀ این نقاش وجود دارد و تنها اطلاع ما از زندگی او این است که نقاشی را در آکادمی سنت لوک پاریس آموخته بود.

 

  نقاشی پرترۀ یک سگ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(پرتره‌ای از خود ماری آنتوانت اثر الیزابت لوبرن)

 

دلامار پرتره‌های زیادی از این سگ خلق کرد؛ پرتره‌هایی که تفاوت‌هایی جزئی مثل پس‌زمینه یا لوازم اتاق و یا شکل آرایش سگ در آن‌ها دیده می‌شود. در سال ۲۰۲۰ در حراجی ساتبیز یکی از این پرتره‌ها با قیمت ۱۱ هزار و ۸۰۰ دلار به فروش رفت.

 

هیچ مدرکی وجود ندارد که ماری آنتوانت نقاش ناشناخته‌ای مثل دلامار را برای کشیدن تصویر سگش استخدام کرده باشد. حتی مدرکی وجود ندارد که این نقاشی در زمان حیات سگ یا صاحبش کشیده شده باشد.

 

اگر این پرتره واقعا مربوط به یکی از سگ‌های پرشمار ماری آنتوانت باشد، احتمالا بعد از اعدام ملکه کشیده شده و هدفش ارائۀ نوعی یادگاری از خاندان سلطنتی برای مردمی بوده که هنوز نسبت به شاه و ملکه اعدام‌شده‌شان احساسات نوستالژیک داشته‌اند.

 

با توجه به این که کیفیت یا پس‌زمینۀ خلق این اثر نکتۀ قابل توجهی ندارد، دلیل بالا رفتن قیمت اثر را نمی‌توان بر این اساس توضیح داد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------