(تصویر) کشف یک «موش» ناشناخته با پوزۀ دراز در کوه‌های چین



 کشف یک موش ناشناخته,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
سال‌ها، یک موجود کوچک بالای کوهستانی در چین زندگی کرده است و حالا دانشمندان با کمال شگفتی آن را به عنوان یک گونۀ جدید و قبلا ناشناخته توصیف کرده‌اند. 

 بر اساس مطالعه‌ای که ۷ دسامبر در مجله زووکیز (ZooKeys) منتشر شد، این حیوان که یک نوع موش شبگرد است، در کوه هوآن‌گانگ، قله‌ای ۷۰۰۰ فوتی در جنوب شرقی چین کشف شد. 

 

به گزارش فرادید، سال ۲۰۲۲ پنج نمونه با استفاده از تله‌های سطلی پلاستیکی در قله‌ای که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، گرفته شدند تا آنالیز DNA روی آن‌ها انجام شود. 

 

 کشف یک موش ناشناخته,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

به گفته محققان، این گونه پوشش شکلاتی و پوزه بسیار بلند دارد

 

پس از تجزیه و تحلیل DNA مشخص شد این حیوانات متعلق به گونه‌ای ناشناخته از جنس Uropsilus هستند که متشکل از موش‌های شبگرد آسیایی است. بر خلاف انواع دیگر موش‌های کور که چنگال‌های بزرگ و دراز دارند، موش‌های شبگرد پنجه‌های کوچکتر و دم‌های بلند دارند. 

 

نام گونه جدید که تنها حدود ۲/۲۱ اینچ طول دارد، برگرفته از کوهی است که آنجا یافت شده. به گفته محققان، این گونه با پوزه بسیار بلندی که حدود نیم اینچ اندازه آن است، درازترین گونه در این جنس است. پوشش «قهوه‌ای شکلاتی تیره» نیز آن را متمایز کرده است. 

 

اعتقاد بر این است که در اوایل دورۀ پلیستوسن یعنی حدود ۲.۵ میلیون سال پیش، این گونه از خویشاوندان خود جدا شده است. این نوع موش تاکنون فقط در کوه هوآن‌گانگ یافت شده است، به این معنی که جمعیت آن بسیار منزوی است. 

 

کشف این گونه، تاییدی است بر تنوع زیستی نادیده گرفته‌شده در کوه‌های شرق چین. بنابراین انجام تحقیقات جامع بیشتر و مطالعات طبقه‌بندی درباره پستانداران کوچک این منطقه برای دستیابی به درک عمی‌تر از تنوع زیستی این منطقه بسیار مهم است. 

 

عضو دیگری از جنس Uropsilus نیز سال ۲۰۲۱ در کوه‌های دابی در شرق چین کشف شد. طبق دایره‌المعارف بریتانیکا، در سرتاسر جهان، ۴۲ گونه موش کور شناخته‌شده وجود دارد که اکثر آن‌ها گورکن‌های تهاجمی هستند که بیشتر وقت خود را زیر زمین می‌گذرانند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------