پژوهشگران: گوریل‌ها و اورانگوتان‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها تصمیمات اقتصادی منطقی بگیرند



 اورانگوتان‌ها و گوریل‌ها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

به گزارش دیجیاتو؛ محققان مؤسسه زیست‌شناسی دانشگاه نوشاتل (UniNE) در سوئیس کشف کردند که اورانگوتان‌ها و گوریل‌ها می‌توانند تصمیمات اقتصادی منطقی بگیرند. براساس مطالعه جدید آن‌ها، میمون‌های انسان‌نما یا کپی‌ها از نظر انتخاب شبیه انسان‌ها هستند.

 

مطالعه دانشمندان که نتایج آن در ژورنال PLOS ONE منتشر شده، روی اورانگوتان‌ها و گوریل‌های نگهداری‌شده در باغ‌وحش بازل سوئیس انجام شده است. آن‌ها در مطالعه خود توضیح می‌دهند:

 

محققان مؤسسه زیست‌شناسی دانشگاه نوشاتل (UniNE) در سوئیس کشف کردند که اورانگوتان‌ها و گوریل‌ها می‌توانند تصمیمات اقتصادی منطقی بگیرند. براساس مطالعه جدید آن‌ها، میمون‌های انسان‌نما یا کپی‌ها از نظر انتخاب شبیه انسان‌ها هستند.

 

مطالعه دانشمندان که نتایج آن در ژورنال PLOS ONE منتشر شده، روی اورانگوتان‌ها و گوریل‌های نگهداری‌شده در باغ‌وحش بازل سوئیس انجام شده است. آن‌ها در مطالعه خود توضیح می‌دهند: 

«اورانگوتان‌ها و گوریل‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای رضایت‌دادن به چیزی که از دریافت آن مطمئن هستند، روی پاداش بزرگ‌تری شرط‌بندی کنند، حتی اگر از دریافت آن مطمئن نباشند.»

 

طبق گفته محققان، این موجودات مانند انسان‌ها مستعد ریسک‌کردن هستند و این جنبه آن‌ها مورد توجه ساکنان باغ‌وحش بازل قرار گرفته است.

 

آزمایش روی گوریل‌ها و اورانگوتان‌ها 

در اولین آزمایش، محققان به هر کپی دو فنجان دادند که یکی از آن‌ها حاوی گزینه‌ای بدون خطر و دیگری خطرناک‌تر بود. با انتخاب گزینه ایمن، این حیوانات همیشه یک پاداش ثابت را دریافت می‌کردند. انتخاب گزینه خطرناک نیز در برخی مواقع منجر به دریافت و در برخی مواقع دیگر منجر به عدم دریافت یک پاداش ارزشمندتر برای آن‌ها می‌شد.

 

هم اورانگوتان‌ها و هم گوریل‌ها می‌دانستند که آزمایش چگونه کار می‌کند و ترجیح می‌دادند که پاداش گزینه خطرناک‌تر را انتخاب کنند که این امر نشان می‌دهد اورانگوتان‌ها تمایل به ریسک‌پذیری دارند.

 

«پنه لوپه لاکوم»، دانشجوی دکترا UniNE و اولین نویسنده این مقاله توضیح می‌دهد: 

«ما نشان دادیم که اورانگوتان‌ها و گوریل‌ها می‌توانند تغییرات مربوط به تعداد پاداش‌ها و تغییر در احتمال برنده‌شدن خود را درک کنند و براساس این تغییرات، انتخاب‌های منطقی انجام دهند. به عنوان مثال، اگر بدانند شانس بیشتری برای برنده‌شدن دارند یا می‌توانند پاداش بیشتری کسب کنند، ترجیحاً شرط‌بندی می‌کنند و «گزینه مخاطره‌آمیز» را انتخاب می‌کنند.»

 

در یکی از آزمایش‌ها، دانشمندان متوجه شدند که کپی‌ها 78 درصد بیشتر تمایل دارند تا راه‌حل‌های «خطرناک» را نسبت به احتمالات دیگر تجربه کنند.

 

درنهایت به‌عنوان نتیجه‌گیری مطالعه توضیح داده شده که هرچند گوریل‌ها و اورانگوتان‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد شرط‌بندی به نشانه‌های منطقی تکیه می‌کنند، اما در معرض تعصبات شناختی زمینه‌ای هستند که بر انتخاب آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------