زنی که همزمان با عادت ماهیانه، خون می‌گریست!



 بیماری جالب و عجیب,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

پزشکان به تازگی بیماری جالب و عجیب یک زن ۲۵ ساله را گزارش کرده‌اند. یک زن ۲۵ ساله اخیرا به اورژانس بیمارستان Chandigarh در هند مراجعه کرده بود. او از اشک خون‌آلود شکایت داشت و می‌خواست بداند آیا مشکلی چشمانش را تهدید می‌کند و بیماری او چیست. همه معاینات چشمی او نرمال بودند. 

 

 بررسی‌های رادیولوژیک هم طبیعی بودند. وقتی پزشکان شرح حال بیشتری گرفتند، متوجه شدند که او به تناوب دچار چنین مشکلی می‌شود و وقتی زمان‌های خون‌آلود شدن چشمانش را بررسی کردند، متوجه شدند که دقیقا با زمان سیکل‌های عادت ماهانه او تطابق دارد.

 

این زن وقتی دچار مشکل می‌شد هیچ مشکل دید یا دردی پیدا نمی‌کرد و وقتی دوران پریود تمام می‌شد، مشکل او هم متوقف می‌شد.

 

زمانی که اشک سرخ می‌شود در پزشکی به آن Haemolacria گفته می‌شود. دلایل متنوعی برای Haemolacria وجود دارد. شایع‌ترین دلیل آن عفونت باکتریایی ملتحمه چشم و نیز ضربه یا تروماهای چشم هستند. اما در کنار آن پزشکان باید به مسائل جدی‌تری مانند تومورهای دستگاه اشکی هم فکر کنند.

 

اما یک دلیل نادر این امر هم می‌تواند تغییرات هورمونی باشد. چیزی شبیه اندومتریوز. در بیماری آندومتریوز، تکه‌هایی از آندومتر در سایر مناطق لگن، مانند تخمدان‌ها یافت می‌شود و به این مناطق چسبیده است. این تکه‌های بافتی به هورمون‌های سیکل قاعدگی پاسخ می‌دهند و طی روزهای قاعدگی خونریزی می‌کنند و این خون قادر به خارج شدن نیست و موجب تحریک بافت های اطراف و ایجاد درد می‌شود. البته اندومتریوز می‌تواند در هر جای دیگری از بدن مثل ریه و چشم هم رخ بدهد!

 

در این مورد خاص هم به گفته نویسندگان مقاله که در BMJ هم منتشر شده، تغییرات استروژن و پروژسترون باعث افزایش نفوذپذیری عروق، پرخونی و خونریزی ثانویه از بافت چشم می‌شود.

 

درمان این حالت: قرص ضدبارداری که حاوی استروژن و پروژسترون است. پیگیری سه ماهه این زن هم نشان داد که خوشبختانه دیگر دچار خونریزی چشمی نمی‌شود.

 

 تابناک باتو  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------