نکاتی برای ساخت انواع بام باغ یا روف گاردن



 مدل های روف گاردن,ایده هایی برای بام سبز

باغ بام چیست؟

 

بام باغ یا روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا باغ بام این روزها باب شده است که علاوه بر زیبایی مزایایی زیادی دارد. این گاردن روف ها قابل اجرا در پشت بام، تراس و ... است.

گاردن روف چیست؟

امروزه فضاهای باز و سبز کمتر در خانه ها دیده می شوند. به دلیل آپارتمان نشینی از داشتن این فضاهای سبز محروم هستیم.

 

روف گاردن یا پشت بام سبز از مدرن ترین تکنولوژی هایی است که برای خانه های آپارتمانی اجرا می شوند. این فضاهای سبز در پشت بام و یا تراس های بزرگ قابل اجرا هستند. با این ایده ها فضای زیبایی را برای پشت بام و تراس خود ایجاد کنید.

 

گاردن روف یا فضای سبز روی پشت بام به مکانی که فضای سبز بر روی سقف (چه پشت بام، چه تراس و …) اجرا شده باشد و بستر کشت گیاه، در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین بر روی بستر مصنوعی شکل بگیرد؛ مانند کف لابی ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل می دهد، یا کف حیاطی که بر روی پارکینگ شکل گرفته و امکان کاشت گیاه بر روی خاک طبیعی زمین آماده نباشد.

 

مزایای روف گاردن چیست؟

روف گاردن سبب گسترش فضای سبز، کاهش آلودگی هوا، کاهش اثرات گرمایی، کاهش دی اکسیدکربن، کاهش بار سیستم های مجاری فاضلاب، کنترل دمای شهری، تولید غذا، زیباسازی منظر شهری، افزایش عمر بام، عایق صوتی، کاهش انتقال حرارت از طریق ذخیره انرژی ساختمان، افزایش ظرفیت گرمایی بام، حفظ رطوبت، فتوسنتز گیاهان، استفاده از فضا، ترویج سلامتی و بهزیستی، صرفه جویی اقتصادی و… می شود.

 

به غیر از آرامش و ایجاد هوای پاک در پشت بام خانه ها، ایجاد یک پوشش سبز، زیبایی بیشتری به فضای شهری و فضای ساختمانی می دهد.

 

ساخت انواع روف گاردن دارای قوانینی است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

پیش از هر چیز باید بدانید که برای ساختمان هایی که از قبل فرمان ساختمانی دریافت کرده اند، برگه دستور گاردن روف آماده شده که قابلیت الحاق به فرمان ساختمانی را دارد و روی پروانه ساختمانی صادر شده قبلی ثبت می شود.

 

یکی از اولین قوانین آورده شده برای ساخت روف گاردن این است که در صورت اجرای هر متر مربع فضای سبز گسترده، برپایه ی قوانین شهرداری ها، یک متر مربع به وسعت مجاز آنها اضافه خواهد شد.

 

در صورت اجرای هر متر مربع فضای سبز نیمه فشرده، بر اساس قوانین شهرداری، دو متر مربع به وسعت مجاز افزوده خواهد شد.

 

یکی دیگر از قانون های ساخت روف گاردن این است که در صورت اجرای هر متر مربع فضای سبز فشرده، بر پایه ی قوانین شهرداری، سه متر مربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد.

 

 

انواع بام‌ باغ یا روف گاردن:

1- روف گاردن نیمه متمرکز :

این نوع روف گاردن حاوی کاشت گیاهان با حجم ریشه بیشتر و دارای عمق بستر کاشت بالای 30 سانتیمتر تا 1 متر است. در این نوع بام سبز کلیه گیاهان بوته ای مانند توت فرنگی، هندوانه و گیاهان دارویی مانند پونه و اسطخودوس و همچنین چمن قابل کشت هستند و تنها باید در طراحی سازه، وزن ایجادشده مدنظر قرار گیرد.

 

2- روف گاردن گسترده :

در این نوع روف گاردن، کشت گیاهان با ریشه های کم انجام می شود. بستر کاشت بسیار سطحی و ضخامت خاک حداکثر 20 سانتیمتر است. بام باغ گسترده نسبت به دیگر انواع بام باغ بسیار ارزان است و چمن و گیاهانی با پوشش سطحی و کم ارتفاع در آن کاشته می شود.

 

3- روف گاردن متمرکز :

در این نوع روف گاردن از خاک با حجم و ارتفاع زیاد استفاده می شود. این نوع روف گاردن که از موارد قبلی گران تر است و فقط ساختمان های بزرگ و معروف از پس هزینه آن بر می آیند، انواع درختان، گیاهان زینتی و گل ها کاشته می شوند. این نوع فضای سبز بر روی پشت بام ساختمان های بزرگ طراحی می شوند، مسیرهایی برای قدم زدن و نیمکت هایی برای استراحت در آن اجرا می شود.

 

برخلاف روف گاردن گسترده، در طراحی روف گاردن متمرکز از حجم و ارتفاع زیاد خاک استفاده می شود. طراحی این نوع روف گاردن نسبت به انواع دیگر گران قیمت تر است و از آن ها فقط برای ساختمان هایی با پشت بام وسیع می توان استفاده کرد.

 

4- روف گاردن ترکیبی :

در طراحی سیستم روف گاردن ترکیبی از روش سیستم روف گاردن متمرکز و گسترده استفاده می شود. این نوع از روف گاردن دارای ظرفیت بیشتری است. در طراحی روف گاردن ترکیبی امکان کاشت چمن و انواع گیاهان بوته ای وجود دارد. نکته قابل توجه در ساخت روف گاردن ترکیبی توجه به میزان وزن به وجود آمده ناشی از کاشت گیاهان در هنگام ساخت سازه می باشد.

 

ویژگی های بام سبز

 

برای ساخت بام سبز یا روف گاردن باید به یک سری نکات توجه کنید.

 

عایق بندی صحیح برای ساخت روف گاردن :

این مهم ترین مرحله برای ساخت روف گاردن است که باید درست انجام شود. از مشکلات شایع پس از اعمال روف گاردن، مشکل نم دادن و یا نشت آب است. اگر پشت بام را به خوبی عایق بندی نکنید؛ دچار مشکل می شوید. پس قبل از اتمام کار غشاء ضد آب را آزمایش کنید.

 

سیستمی برای جمع آوری آب داشته باشید.

آب های سطحی مانند باران و برف را می توانید با یک سیستم درست جمع آوری کنید.

 

با این کار می توانید از آب جمع آوری شده از برف و باران برای آبیاری گل و گیاهان و درختان استفاده کنید. و از تجمع آب در پشت بام و خراب شدن وسایل و امکانات پشت بام جلوگیری می کند.

 

برای طراحی و چیدمان بام سبزتان از مصالحی استفاده کنید که مناسب با آن منطقه باشد. زیرا با آب و هوای آن منطقه سازگاری دارند و دیرتر خراب می شوند.

 

آشنایی با انواع گاردن روف

 

انتخاب گیاهان بوم گاردن:

برای انتخاب گل و گیاهان بومی و با توجه به موقعیت و شرایط آب و هوایی منطقه تان توجه کنید. با این کار علاوه بر زیبایی در هزینه هایتان صرفه جویی کردید. زیرا اگر گیاهان مناسب نباشند گیاهان خراب می شوند و باز باید گیاهی جدید خریداری شود.

 

نگهداری از گیاهان:

دقت کنید از گیاهان به خوبی نگهداری کنید. آب و خاک و کود مورد نیازشان را به موقع تامین کنید.

 

نورپردازی انواع روف گاردن:

همانطور که اشاره کردیم یکی از مشخصات روف گاردن کمک به زیباسازی ساختمان و شهرها است که برای زیباتر شدن این فضا می‌توان از نورپردازی هم استفاده کرد. اگر چه هزینه زیادی بابت نورپردازی انواع روف گاردن دریافت می شود اما زیبایی بام سبز را چندین برابر می کند.

 

کف سازی روف گاردن:

یکی دیگر از مشخصات روف گاردن آماده سازی کف آن است که در دو حالت قابل اجرا است : چوبی و یا شن و قلوه سنگ تزئینی. در نوع کف سازی چوبی هزینه ساخت کف به دلیل بالا بودن هزینه مواد اولیه و زیرسازی کمی گرانتر از کف سازی با سنگ تزئینی است.

 

تجهیزات جانبی انواع روف گاردن:

این بخش از مشخصات روف گاردن کاملا بستگی به سلیقه کارفرما است و بر آن اساس هم انجام می شود. اجرای آلاچیق، باربیکیو، آبنما، میز و صندلی، گلدان، سایبان، شومینه، درختچه و ... از جمله تجهیزات جانبی است که می توان برای زیباسازی بام سبز از آنها استفاده کرد.

 

روش های ساخت گاردن روف

 

ایده هایی برای طراحی گاردن روف

 

باغ بام های مدرن

 

گل و گیاهان مناسب پشت بام سبز

 

مناسب ترین گیاهان گاردن روف

 

طراحی گاردن روف

 

مدرن ترین پشت بام های سبز

 

ایده هایی برای باغ بام

 

گردآوری: بخش مد بیتوته

 



دکوراسیون ایده آل خود را بسازید

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------