عناصر بوی نامطبوع پایتخت مشخص شد



اخبار,اخبار جدید,اخبار
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در روزهای گسترش بوی نامطبوع، در ایستگاه‌های پایش شاهد افزایش غلظت دی اکسید گوگرد بوده‌ایم، عناصر "بوی نامطبوع پایتخت" را اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در تهران و منشا آن اظهار کرد: بو، آلودگی نسبتا جدیدی در سطح دنیاست و ممکن است منبع مشخص داشته باشد یا چندین گاز در شرایط خاص با هم ترکیب شوند و بو تولید کنند.

 

وی با تاکید بر این مطلب که هنوز منشاء بو به طور قطعی مشخص نشده است، عنوان کرد: ما با مجهولی به نام بوی نامطبوع مواجه هستیم اما پس از بررسی همه روزهایی که شاهد بوی نامطبوع بودیم، برخی عناصر مشترک را مشاهده کردیم.

 

انصاری توضیح داد: به عنوان مثال در همه روزها شاهد اینورژن(وارونگی دما) بودیم یا سرعت وزش باد بسیار کم و حداکثر ۴ متر بر ثانیه مطابق گزارش سازمان هواشناسی بود، جهت باد هم در همه این روزها جنوب به شمال بود که موجب شده نظریه انتقال آلودگی‌های جنوب تهران به داخل پایتخت پررنگ شود اما با توجه به سرعت باد این مورد دور از ذهن است.

 

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه به هر حال کانون بوی نامطبوع در تهران وجود دارد، اضافه کرد: در اطراف تهران صنایع آلاینده داریم اما ما در شهرداری از نظر قانونی تکلیفی برای ورود در این زمینه نداریم و متولی نظارت و پایش صنایع آلاینده، سازمان محیط زیست است.

 

انصاری اضافه کرد: دریافتیم که در همین شرایط اینورژن، کارخانه سیمان ری، چندین هفته مازوت می‌سوزاند؛ پالایشگاه ری از سوخت مازوت، نیروگاه بعثت در خزانه بخارایی و نیروگاه باقرشهر در ری از گازوییل استفاده می‌کردند.

 

وی تاکید کرد: در شرایط وارونگی دما، سوخت سنگین می‌تواند هم دی اکسید گوگرد و هم ذرات معلق تولید کند که بسیار مضر است و باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود.

 

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران گفت: قابل قبول نیست که در شرایط هشدار هوا، زمانی که بسیاری از فعالیت‌های شهروندان تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرد، صنایع تهران از سوخت سنگین و آلوده‌کننده استفاده کنند؛ در نتیجه، ما با توجه به شرایط موجود، موضوع عدم استفاده از سوخت مازوت را قویا پیگیری کردیم.

 

وی با اشاره به اقدامات این مجموعه برای تشخیص منبع بو و برون‌رفت از آن تصریح کرد: ما در شهرداری تهران کارگروه علمی راه‌اندازی کردیم، البته کارگروهی هم با محوریت استانداری تشکیل شده است.

 

انصاری توضیح داد: در گام اول بر اساس گزارش سامانه ۱۳۷ نقشه سیر زمانی و مکانی شکوائیه‌ها را تهیه کردیم؛ بر مبنای این نقشه، بیشترین مناطقی که بو در آنها استخراج می‌شد، شناسایی شده است.

 

وی افزود: در مرحله دوم مناطق را درگیر کردیم؛ با کارشناسان گروهی را تشکیل دادیم و جلسات کارشناسی متعددی داشتیم؛ در این جلسات و بر اساس نظرات کارشناسان فرمی را تهیه کردیم که کارشناسان محیط زیست و نواحی در فرایند شناسایی مشارکت فعال داشته باشند.

 

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد: همچنین قرار است تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای نمونه‌برداری تهیه و در سطح مناطق توزیع شود که به محض تولید بوی نامطبوع، نمونه‌گیری صورت گیرد و سپس برای تعیین پارامترهای مواد بو به آزمایشگاه انتقال یابد.

 

وی ادامه داد: پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در تحقیقی که سال گذشته و امسال انجام داده اشاره کرده که در روزهای گسترش بوی نامطبوع، در ایستگاه‌های پایش شاهد افزایش غلظت دی اکسید گوگرد بوده‌ایم. این‌ها مواردی است که باید ارتباطشان با بوی نامطبوع مشخص شود.

 

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان گفت: بر اساس گزارش‌های ارسالی از سامانه ۱۳۷، بیشترین گزارش‌های رسیده مربوط به مناطق ۲، ۶، ۱۰ و عمدتاً مناطق مرکزی تهران بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------