تهران: شهر من، باتلاق مشکلات مدیریتی



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,تهران

 

به اعتقاد کارشناسان و مدیران شهری تهران در حال حاضر مشکل کمبود آب در اولویت مسائل تهران است و چگونگی آبیاری فضای سبز، فرونشست زمین و آلودگی منابع آب زیرزمینی به مسائل حاد پایتخت بدل شده است. راهکار اصلی برای حل این معضلات بازچرخانی و استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز گسترده تهران است.

 

به گفته بختیاری،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران سالانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب پساب در تهران تولید می‌شود. حدود ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب پساب سالانه در استان تهران تولید می‌شود که سهم شهر تهران از این میان ۸۰۰ میلیون مترمکعب است. حدود ۷۵ درصد شبکه فاضلاب تهران اجرا شده است و از ۹ هزار کیلومتر مربع شبکه فاضلاب پایتخت تنها ۲ هزار کیلومتر مربع مانده است.

 

پایتخت‌نشینان حدود ۲۰ درصد آب کشور شرب را مصرف می‌کنند. حدود ۳۰ درصد آب شرب پایتخت از چاه و ۷۰ درصد از آب‌های سطحی تامین می‌شود.

 

هر سال ۸۴۰ میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود که ۸۰۰ میلیون متر مکعب آن به سفره‌های آب زیرزمینی بازمی‌گردد.

 

هم اکنون وضعیت تامین و مصرف آب شهر تهران به علت مصرف بی رویه در حالت هشدار قرار گرفته و اگر روند رو به رشد مصرف آب در پایتخت، اصلاح نشود امکان ورود شهر تهران به محدوده قرمز تامین آب وجود دارد. افزایش دمای هوا و بی‌توجهی بخشی از مردم به مصرف بهینه، وضعیت شبکه توزیع آب شرب پایتخت را نیز با هشدار مواجه کرده به طوری که شاهد افزایش حوادث موردی در شبکه پایتخت هستیم. بیشتر این حوادث در بخش‌های فرسوده شبکه آب کلانشهر تهران رخ می‌دهد.در حال حاضر حداقل ۲۰ درصد از شبکه آب شرب تهران فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.

 

این بخش فرسوده از شبکه، هر از چندگاهی با بروز حوادث شکستگی و نشتی بیش از حد، موجب قطع آب و یا افت فشار آب در نقطه ای از شهر می‌شود. افزایش مصرف و تحت فشار بودن شبکه آب در روزهای اخیر، احتمال افزایش تعداد حوادث شبکه آب را بیشتر کرده است.

 

سیدعلی موسوی معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح‌های آبرسانی مناطق ۲۱ و ۲۲ با تاکید بر اینکه آب گران متاسفانه توسط برخی مشترکان ارج نهاده نمی‌شود و در سایر بخش‌ها مثل شستن خودرو و معابر مصرف می‌شود، گفت: با صرف هزینه‌های بسیار بالا، آب با کیفیت که در دنیا هم بی‌نظیر است، دراختیار مشترکان تهران قرار می‌گیرد، اما همین آب در سایر بخش‌ها مصرف می‌شود و چون قیمت آن ارزان است، به راحتی هدر می‌رود.پساب‌های پایتخت ۱۲ میلیونی، همگی به سمت جنوب تهران سرازیر می‌شود و آن هم برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در درجه اول سلامت مردم تهران در جنوب و سپس کل پایتخت در معرض خطر است.

 

در این راستا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به تکمیل شبکه فاضلاب تهران در دهه گذشته گفت: احداث شبکه فاضلاب شهر تهران از حدود یک دهه پیش آغاز شده و تاکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد آن ساخته شده است، اما متاسفانه به دلیل عدم اتخاذ راهکار‌های لازم برای استفاده از پساب‌های فاضلاب، تمامی پساب‌ها به سمت جنوب شهر تهران جاری می‌شود.

 

شهر تهران از دیرباز با معضل پساب‌های جاری و سطحی روبه‌رو بوده است. متاسفانه به دلیل کندی اجرا در زمینه تکمیل شبکه فاضلابی علاوه براینکه مشکلات بسیاری برای شهروندان به‌وجود آمده است به دلیل تکمیل نبودن این شبکه علاوه بر آلودگی زیستی هدررفت آب‌های استفاده شده نیز افزایش یافته است.

 

در این خصوص محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در بازدید میدانی خود از محل احداث تصفیه‌خانه فاضلاب منطقه ۴ شهرداری تهران اظهار داشت: در جامعه شهری امروز معضلات زیست محیطی از جمله کم آبی و آلودگی هوا از مهم‌ترین چالش‌های کلانشهر‌ها به خصوص کلانشهر تهران است که حفظ، نگهداری و گسترش درختان، پارک‌ها و فضای سبز شهر می‌تواند به رفع این چالش‌ها کمک کند، بنابراین ضرورت دارد برای رسیدن به این هدف، مجموعه مدیریت شهری با همکاری سایر سازمان‌ها و نهاد‌های نقش آفرین در اداره شهر مبتنی بر مدیریت هماهنگ نسبت به انجام اقداماتی برای ارائه راهکار‌های تامین آب اقدام کنند. 

 

 مهرداد احمدی، فعال زیست محیطی واجتماعی 

 

 

 همدلی  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------