گفتند زن باید بچه‌داری کند!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,نماینده شهرضا و دهاقان

 

«زن بايد بچه‌داري کند» اين جمله اذهان را به سال‌هاي بسيار دور مي‌برد که تنها خاطراتشان است و خودشان ديگر نيستند. همان دوراني که وظيفه زنان فرزندآوري، آشپزي و تميزکردن منزل تعريف شده بود اما در سال‌هاي اخير، زنان ديگر قائل به ايفاي چنين نقش‌هايي بدون سهم داشتن در امور ديگر نيستند و مردان هم تغيير عقيده داده‌اند و زنان را به‌عنوان نيروي تاثيرگذار در رشد و پيشرفت جامعه پذيرفته‌اند.

 

سال‌هاست که اگر مردي براي محروم کردن زنان از فعاليت‌هاي اجتماعي، سياسي و غيره از جمله وظيفه زن بچه‌داري است، استفاده کند نتيجه عکس مي‌گيرد يعني خودش از سوي جامعه به‌عنوان فردي عقب‌مانده از تغييرات جامعه طرد مي‌شود اما چه شده که در مجلس يازدهم براي دور نگه داشتن زنان از جلوس بر کرسي هيات‌رئيسه از اين جمله استفاده شده که زنان بايد بچه‌داري کند!

 

سهم 111 نفره زنان از 3190 کرسي

سهم زنان در 11 دوره مجلس 3 درصد بوده است؛ يعني از ميان 3190 نماينده در طول 11 دوره به مجلس تنها 111 نماينده زن بودند. اين آمار زماني قابل‌تامل‌تر مي‌شود که آمار حضور زنان در هيات‌رئيسه بررسي شود که نتيجه اين بررسي چنين است: تنها 2 زن يعني شهربانو اماني و سهيلا جلودارزاده طي 11 دوره مجلس توانستند عضو هيات‌رئيسه شوند و آن هم در مجلس ششم که نمايندگان اصلاح‌طلب از سوي جامعه براي ورود به بهارستان انتخاب شده بودند.

 

در زمان انتخابات هيات‌رئيسه مجلس يازدهم هم دو زن اعلام آمادگي کردند؛ محمودي براي دبيري هيات‌رئيسه مجلس و پاشايي هم براي هيات‌رئيسه مجلس اعلام آمادگي کردند اما قرار نبود زني به هيات‌رئيسه مجلس يازدهم راه پيدا کند، مانند مجالس هفتم تا امروز! در انتخابات هيات‌رئيسه مجلس دهم نيز کمابيش همين روند طي شده است. در سال اول مجلس دهم، پروانه مافي و سهيلا جلودارزاده براي عضويت در هيات‌رئيسه کانديدا شدند اما هيچ‌کدام نتوانستند وارد اين هيات شوند. در اين انتخابات پروانه مافي 100 و سهيلا جلودارزاده 107 راي را به خود اختصاص دادند. اين در حالي است که سميه محمودي و معصومه پاشايي در مجلس يازدهم تنها توانستند 40 راي به دست آورند؛ کاهشي 60 درصدي نسبت به چهار سال قبل.

 

حضور مردان در جلسات خاص زنان!

سميه محمودي، نماينده شهرضا يکي از افرادي بود که در جريان انتخابات هيات‌رئيسه براي کرسي دبيران اعلام کانديداتوري کرد اما آن‌طور که خودش مي‌گويد باز هم يکي نبودن حرف و عمل مردان مجلس اجازه نداد که هيچ زني به هيات‌رئيسه راه پيدا کند. وي گفت: آنچه روز هشتم خرداد رقم خورد نمايي از روال مردسالارانه مجلس بود؛ آنها مي‌گويند مي‌خواهيم يک زن در هيات‌رئيسه حضور داشته باشد اما هيچ‌کدام اعتقادي به اين موضوع ندارند.

 

محمودي ادامه داد: ما مي‌دانستيم مردان مجلس يازدهم به زنان راي نخواهند داد اما نخواستيم صحنه را خالي کنيم. محمودي ادامه داد: بارها به آقايان نماينده گفتيم بيشترين راي را در انتخابات زنان به شما داده‌اند حداقل به راي آنها احترام مي‌گذاشتيد و از جامعه زنان سهمي را در هيات‌رئيسه قائل مي‌شديد. سميه محمودي پيش از اين براي نشان دادن نگاه مردسالارانه در پارلمان خاطره‌اي تعريف کرده بود: «ما عضو آي.پي.يو يا همان اتحاديه بين‌المجالس ـ اتحاديه‌اي که 130 سال قبل تاسيس شده است ـ هستيم در يکي از سفرها وقتي قرعه‌کشي شد، نام هيچ زني به اصطلاح «درنيامد» وقتي گفتيم: «يکي از جلسات خاص زنان است پس يکي از آقايان انصراف بدهد تا در هيات‌اعزامي ‌حداقل يک زن براي شرکت در آن جلسه حضور داشته باشد» ضمن آنکه نپذيرفتند پاسخ دادند: «لازم باشد خودمان در آن جلسه شرکت مي‌کنيم!» با اين نوع نگاه چه انتظاري وجود دارد که از حضور زنان در هيات‌رئيسه حمايت شود؟»

 

زن بچه‌داري کند

ديروز نماينده مردم شهرضا و دهاقان گفت: از ظرفيت زنان در ترکيب هيات‌رئيسه مجلس و کميسيون‌ها استفاده نشده است در‌حالي‌که زنان نيمي از جامعه را تشکيل مي‌دهند. سميه محمودي در مورد مقابله با سياست‌هاي ضدخانواده که مجلس يازدهم از آن به‌عنوان اولويت‌هاي خود ياد مي‌کند افزود: وقتي در مجلس از ظرفيت زنان در ترکيب هيات‌رئيسه مجلس و کميسيون‌ها استفاده نمي شود يا کارمندان زن حتي نمي‌توانند در آزمون دبيري کميسيون‌ها شرکت کنند چطور مي‌توان با سياست‌هاي ضد خانواده مقابله کرد درحالي‌که زن رکن اصلي آن است. وي ادامه داد: يکي از انتقادات مجلس يازدهم به دولت، عدم پرداخت يارانه به کودکاني است که تازه متولد مي‌شوند و اين در حالي است هيات هفت‌نفره متشکل از اعضاي هيات‌رئيسه مجلس بعد از بررسي درخواست زنان نماينده براي حضور در هيات‌رئيسه کميسيون‌ها تاکيد کردند که زن بايد بچه‌داري کند و به امورات خانه رسيدگي کند. اين نماينده مردم در مجلس يازدهم گفت: اين‌گونه اظهارنظرها خلاف سياست‌هاي تشکيل، تحکيم و تعالي خانواده است که رهبري بر آن تاکيد فراوان داشتند. چرا که باعث مي‌شود زن احساس کند داشتن فرزند باعث دوري وي از اجتماع خواهد شد و در پي آن بنيان خانواده نيز تضعيف مي‌شود. محمودي گفت: مجلس درحالي در مورد عدم اجراي سياست‌هاي تشکيل و تحکيم و تعالي خانواده مي‌تواند انگشت اتهام به سمت دولت بگيرد که اصلاح ديدگاه نسبت به جايگاه زن و خانواده را از بدنه خود آغاز کند. وي افزود: زماني مي‌توانيم طرح‌هايي در جهت تحکيم بنيان خانواده و ارتقاي جايگاه زن را به تصويب برسانيم که نگاه سنتي مجلس نسبت به خانم‌ها تغيير کند.

 

آرمان ملي/ ياسمين طالقاني

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------