تحلیل آزمون‌های حضوری نشان از افت تحصیلی و کم‌سوادی دانش‌آموزان دارد



 افت تحصیلی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

 آزمون‌های غیرحضوری در دو سال گذشته که مدارس، تعطیل و آموزش‌ها مجازی بودند؛ با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شد که مهم‌ترین آنها تقلب در این آزمون‌ها و غیرواقعی‌بودن نمرات دانش‌آموزان در آزمون‌های مجازی بود. دانش‌آموزان به هر شیوه‌ای متوسل می‌شدند تا نمره بالاتری را در آزمون‌های غیرحضوری به دست آورند.

 

تقلب، جعل دانش یا باهوش نشان‌دادن خود از روی نیرنگ و نوعی بی‌صداقتی است و بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان نوعی بی‌صداقتی تحصیلی را در طول دوران تحصیل خود تجربه کرده‌اند. تقلب، تخلف از هنجارها محسوب می‌شود و شیوع بالای تقلب، هشداری برای جامعه است و گویای آن است که روند تبعیت از قانون، دچار مشکل شده است

 

حسین معافی-دانش‌آموخته دکترای برنامه‌ریزی درسی: آزمون‌های غیرحضوری در دو سال گذشته که مدارس، تعطیل و آموزش‌ها مجازی بودند؛ با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شد که مهم‌ترین آنها تقلب در این آزمون‌ها و غیرواقعی‌بودن نمرات دانش‌آموزان در آزمون‌های مجازی بود.

 

دانش‌آموزان به هر شیوه‌ای متوسل می‌شدند تا نمره بالاتری را در آزمون‌های غیرحضوری به دست آورند. تقلب، جعل دانش یا باهوش نشان‌دادن خود از روی نیرنگ و نوعی بی‌صداقتی است و بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان نوعی بی‌صداقتی تحصیلی را در طول دوران تحصیل خود تجربه کرده‌اند. تقلب، تخلف از هنجارها محسوب می‌شود و شیوع بالای تقلب، هشداری برای جامعه است و گویای آن است که روند تبعیت از قانون، دچار مشکل شده است. مقایسه نمرات دانش‌آموزان ضعیف قبل از کرونا و تعطیلی مدارس با نمرات آنها در آزمون‌های مجازی، تفاوت معناداری داشت که این امر استفاده از روش‌های مختلف تقلب در آزمون‌های مجازی را نشان می‌دهد.

 

در یک تحقیق میدانی که در مدارس متوسطه اول و دوم در آزمون‌های مستمر در دی‌ماه 1400 در شهر اراک صورت گرفت، مشخص شد که علی‌رغم آموزش‌های حضوری و ترکیبی که در مدارس انجام می‌شود، دانش‌آموزان علاقه‌ای به شرکت در آزمون‌های حضوری ندارند و چون حضور در مدرسه الزامی نبوده و آزمون به ‌صورت مجازی نیز به ‌صورت هم‌زمان انجام می‌شود اکثر دانش‌آموزان تمایل داشتند که در آزمون‌های غیرحضوری شرکت کنند که دلیل این امر به‌خوبی مشخص بود.

 

تحلیل آزمون‌های حضوری در نوبت اول دی‌ماه نشان از افت تحصیلی و کم‌سوادی دانش‌آموزان دارد که معلمان را نیز در ارائه درس با مشکل روبه‌رو می‌کند چراکه دانش‌آموزان در دو سال گذشته مباحث پایه را علی‌رغم نمرات بالا به‌درستی یاد نگرفته‌اند. تقلب در آزمون‌های مجازی و کسب نمرات خوب و عالی، حباب بزرگی در یادگیری بیشتر دانش‌آموزان به وجود آورده است که با برگزاری آزمون‌های حضوری در آینده، این حباب یادگیری خواهد ترکید و سواد علمی واقعی دانش‌آموزان نمایان خواهد شد.

 

اگرچه تلاش‌های زیادی توسط معلمان خلاق و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای جلوگیری از تقلب دانش‌آموزان در آزمون‌های مجازی انجام شد، ولی به صفر رسیدن این تقلب‌ها غیرممکن است. به‌کارگیری نرم‌افزارهای مختلف آزمون مجازی نیز که احتمال تقلب را کاهش می‌داد به بهانه‌های واهی از طرف دانش‌آموزان و اولیا و اعتراضات آنها مواجه می‌شد تا این آزمون‌ها توسط مدرسه و معلم کنار گذاشته شود تا دانش‌آموزان بتوانند نمرات بالاتری را به دست آورند.

 

جدی‌نگرفتن آموزش‌ها و آزمون‌های مجازی، دریافت نمرات عالی و غیرواقعی در آزمون‌های غیرحضوری، استفاده از خرد جمعی و مشورت در این آزمون‌ها، کسب نمرات عالی توسط دانش‌آموزان ضعیف، به‌کارگیری نفراتی به‌ غیر از خود دانش‌آموز به‌عنوان آزمون‌دهنده، عدم تلاش و انگیزه برای یادگیری و درس‌خواندن و کسب نمره قبولی بدون زحمت، از جمله عواملی است که باعث شد دانش‌آموزان علاقه‌ای به آزمون‌های حضوری نداشته و تمایل به شرکت در آزمون‌های غیرحضوری داشته باشند.

 

این عوامل در طی دو سال گذشته به‌طورکلی باعث شده که بیشتر دانش‌آموزان از سواد علمی کافی برخوردار نباشند و در آزمون‌های حضوری یا امتحانات نهایی نمرات خوبی را به دست نیاورند که علاوه بر اعتراضات فراوان به مدرسه، معلم و سیستم آموزشی، در سال‌های بعد نیز به علت نداشتن پیش‌دانسته‌ها و اطلاعات پایه در یادگیری مفاهیم، بیشتر دچار مشکل خواهند شد. دروس عمومی و خواندنی بیشتر تحت ‌تأثیر این سهل‌انگاری‌ها قرار گرفت و کاهش نمرات این دروس در تحلیل آزمون‌های نهایی بیشتر دیده می‌شود.

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که گرایش به تقلب می‌تواند به عوامل فردی و درونی مانند داشتن ضعف درسی، ترس از والدین، تحقیرنشدن پیش اقوام و دوستان، عدم مطالعه کافی، بالابردن نمره‌ها و ملاک‌بودن نمره باشد یا عوامل بیرونی و موقعیتی مانند مشکلات خانوادگی، فشار والدین، بی‌توجهی و مسامحه‌گری معلمان و مراقبان، تقلب‌کردن دوستان و هم‌کلاسی‌ها، سخت‌بودن تکالیف و دروس، تأثیر جو کلاس و هم‌کلاسی‌ها و تقلب‌کردن در افراد خانواده و فامیل.

 

با توجه ‌به واکسیناسیون بیشتر معلمان و دانش‌آموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان در آموزش‌های مجازی و عدم تقلب و کسب نمرات غیرواقعی و همچنین برای جلوگیری از کم‌سوادی و عدم تلاش علمی دانش‌آموزان، شایسته است که اولیای گرامی فرزندان خود را برای حضور در مدرسه تشویق و ترغیب کنند و دانش‌آموزان را با معضلات، چالش‌ها و آسیب‌های آموزش‌های مجازی آشنا کنند تا در سال‌های بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.

 

شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------