بسته اجرایی دولت برای مقابله با ریزگردها



اخبار,اخباراجتماعی ,ابتکار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه بسته اجرایی کامل دولت برای مقابله با پدیده ریزگردها در استان خوزستان به ویژه شهر اهواز خبر داد و گفت: این بسته در جلسه یکشنبه(امروز) هیات دولت بررسی و نهایی می شود.

به گزارش مهر، معصومه ابتکار در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود:‌ امیدواریم با همگرایی کامل همه دستگاه های مسئول و همراهی مردم شهر اهواز فرایند کنترل و کاهش و درمان این مشکل به خوبی طی شود.

وی اظهارداشت: برنامه های کوتاه مدت برای این منطقه شامل کمک های درمانی و تامین تجهیزات بهداشتی و همچنین آموزش و اطلاع رسانی به موقع است و در میان مدت باید برای کنترل کانونها و منشاء ‌ریزگردها در داخل کشور اقدام و در بلند مدت هم به دنبال اجرای برنامه های مشترک با کشورهای همسایه و کانون های خیزش گرد و غبار را اجرا کنیم.

ابتکار گفت: پدیده ریزگردها سالهاست که بخشی از کشور را رنج می دهد و در استان سیستان و بلوچستان هم به تواتر دیده می شود و گاهی تا 23 استان را تحت تاثیر قرار داده است.

منشا اصلی پدیده ریزگردها
ابتکار افزود: منشا اصلی این پدیده جریان های گرد وغباری است که از شمال غربی آفریقا به این منطقه وارد می شود و تغییر اقلیم، افزایش دما،کاهش بارندگی و برخی طرح های عمرانی و توسعه ای کم توجه به اصول زیست محیطی در این پدیده موثر است.

وی گفت:‌ سازمان محیط زیست وظیفه هماهنگی و همگرایی و هم افزایی دستگاههای مختلف درفرایند تقسیم کار مقابله با پدیده های زیست محیطی از جمله ریزگردها را دارد و سازمان هواشناسی باید به موقع اطلاع رسانی کند و سازمان جنگل ها در طرح های بیابان زدایی جدی تر باشد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم تخصیص ها را به موقع انجام دهد.

خشک شدن تالاب هورالعظیم
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ خشک شدن تالاب ها از جمله تالاب هورالعظیم هم در این پدیده موثر است که اقداماتی را برای جریان آب به این تالاب انجام داده ایم و سازمان حفاظت محیط زیست با طرح های انتقال فرامنطقه ای آب به جز برای تامین نیاز شرب موافقت نمی کند و دولت هم با تشکیل شورای عالی آب بر وضعیت آب و منابع آن تاکید دارد.

ابتکار افزود:‌ کشاورزی ما باید اصلاح شود و بهره وری آب را افزایش دهیم که با تغییر الگوی کشت امکان پذیر است و دانشگاه های استان خوزستان هم تلاش های علمی جدی را در این زمینه آغاز کرده اند.

وی با اشاره به تفاهم نامه سازمان محیط زیست با وزارت بهداشت، گفت: سازمان محیط زیست وظیفه هماهنگی نظارت و پایش مسائل زیست محیطی را بر عهده دارد و امیدواریم با همراهی مردم عزیز خوزستان به ویژه شهر اهواز به زودی فرایند کنترل و مقابله با پدیده گرد و غبار آغاز شود که این هفته تلاش می کنیم با حضور در شهر اهواز این برنامه را با مسئولان ملی و محلی بررسی کنیم و فرایند اجرایی این بسته اجرایی دولت کلید خواهد خورد.


 اخبار اجتماعی  - مهر 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------