برداشت‌های متناقض از توافق تیم‌های ایرانی با ای‌اف‌سی



اخبار,اخبار ورزشی ونتایج مسابقات,کنفدراسیون فوتبال آسیا

پنـــج‌شنبــــــه نگــاه همـــــه فوتبال‌دوستان ایرانی به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی بود؛ جایی که قرار بود نمایندگان فوتبال ایران از حق خود برای پس گرفتن میزبانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دفاع کنند. بعد از موافقت کنفدراسیون فوتبال آسیا با برگزاری یک جلسه فوری، مدیران 3 باشگاه پرسپولیس، استقلال و شهر‌خودرو به همراه سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال و معاون وزارت ورزش راهی مالزی شدند و نشست ویژه‌ای با ویندسور جان، دبیرکل ای‌اف‌سی برگزار کردند که نتیجه آن بازگشت نمایندگان ایران به لیگ قهرمانان آسیا بود. بعد از این جلسه مدیران نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان و مدیران و مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش از یک پیروزی بزرگ در دیپلماسی ورزشی صحبت کردند اما برای پاسخ به این سوال که این ادعا تا چه حد صحت دارد، باید با نگاه دقیق‌تری به اتفاقات چند روز اخیر نگاه کرد.

 

 ابهام در بیانیه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا

چند ساعت بعد از اتمام جلسه بود که سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا بیانیه‌ای را منتشر کرد. در بیانیه ای‌اف‌سی آمده است: «توافق شده‌ که بازی‌های خانگی باشگاه‌های ایران در هفته‌های اول، دوم و سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان تغییر یافته و به عنوان بازی خارج از خانه برگزار ‌شود، درحالی که بازی‌های خانگی هم در هفته‌های چهارم، پنجم و ششم برگزار خواهد شد.» بعد از انتشار این بیانیه رسمی مدیران ورزشی کشور با قاطعیت اعلام کردند که نمایندگان ایران در دور برگشت مرحله گروهی قطعا در خانه پذیرای رقبای خود خواهند بود اما در بیانیه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا فقط عنوان شده که بازی‌های خانگی تیم‌های ایرانی در هفته‌های چهارم، پنجم و ششم برگزار خواهد شد اما هیچ اشاره‌ای به محل برگزاری بازی‌ها نشده است. البته نمایندگان ایرانی که در جلسه پنج‌شنبه حضور داشته‌اند متفق‌القول اعلام کرده‌اند که برای میزبانی در دور برگشت از کنفدراسیون فوتبال آسیا تضمین گرفته‌اند اما عدم اشاره مستقیم به محل برگزاری بازی‌ها در بیانیه ‌ای‌اف‌سی ابهاماتی را به دنبال دارد!

 

 پلی‌آف در کشور ثالث

اولین خبری که از این نشست مخابره شد، حضور باشگاه‌های استقلال و شهر‌خودرو در بازی‌های پلی‌آف در کشور امارات بود. مسلما حداقل در این بخش نمی‌‌توان دم از پیروزی ورزش ایران در مقابل کنفدراسیون فوتبال آسیا زد. گرفتن حق میزبانی از تیم‌های ایرانی در مرحله پلی‌آف، همان چیزی بود که ‌ای‌اف‌سی از قبل هم اعلام کرده بود و درنهایت هم عملی شد. نشست‌ ‌نمایندگان ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا و نتیجه حاصل شده، هرچند منجر به این شده تا میزبانی دور برگشت لیگ قهرمانان به تیم‌های ایرانی سپرده شود و در این مسیر دبیرکل ‌ای‌اف‌سی در ایمیلی به باشگاه‌ها این ضمانت را داده، اما حقیقت ماجرا این است که وقتی حتی برای یک یا 2 بازی ‌ای‌اف‌سی تیم‌های استقلال و شهرخودرو را مجبور کرده با وجود حقی که برای میزبانی داشتند به کشور ثالث بروند، یک شکست به حساب می‌آید.

 

 انصراف از لیگ قهرمانان چه تبعاتی داشت؟

شاید مهم‌ترین نکته در‌خصوص خبر جنجالی این روزهای فوتبال ایران جریمه‌های سنگینی بود که در صورت انصراف نمایندگان ایران گریبان 4 باشگاه لیگ برتری کشور را می‌گرفت. انصراف از لیگ قهرمانان آسیا، تبعاتی چون محرومیت 2 ساله، پرداخت چند میلیون دلار جریمه مالی و... را برای فوتبال ایران در‌پی داشت و مسلما همین مسئله نقش بسزایی در تصمیم مشترک نمایندگان ایران برای حضور در این رقابت‌ها داشته است. تیم‌های ایرانی در صورت انصراف از حضور در لیگ قهرمانان آسیا شامل بند 6 آیین‌نامه انضباطی کنفدر‌اسیون فوتبال آسیا می‌شدند. در این بند آمده است: «انصراف تبعات بسیار سنگینی برای باشگاه‌ها خواهد داشت. تمام بازی‌های این تیم در لیگ قهرمانان احتساب نخواهد شد، 2 سال بعدی را نیز تیم مذکور محروم خواهد بود و از‌20 تا‌100‌هزار دلار نیز جریمه وجود خواهد داشت؛ در موضوع انصراف، اسپانسرها، مجری حق‌پخش و تیم‌های حریف نیز این حق را خواهند داشت تا با طرح شکایت درخواست غرامت کنند.» لازم به ذکر است که نمایندگان آسیایی کشورمان تصمیم به انصراف کلی (هر 4 نماینده) را داشتند که طبیعتا می‌توانست علاوه بر محرومیت 2 ساله، محرومیت‌های بیشتری را هم از سوی کمیته انضباطی و اخلاق در‌پی داشته باشد. همچنین علاوه بر اعمال جریمه100 هزار دلاری، احتمالا جریمه‌هایی در حدود20 میلیون دلار هم برای پرداخت غرامت به اسپانسرها، مجری پخش و تیم‌های رقیب تعیین می‌شد. اما نکته مهم‌تر جایی است که ای‌اف‌سی این اختیار را داشت تا برای بازی‌های ملی نیز هر قرار مشخصی را صادر کند و برای فدراسیون هم جرایمی را در نظر بگیرد؛ خصوصا این‌که جلسات نمایندگان ایرانی در ساختمان فدراسیون و با حضور نمایندگان وزارت ورزش برگزار می‌شد.‌

 

ای‌اف‌سی قبول کرد که ایران امن است

علی‌نژاد: نشان دادیم حاضر نیستیم از حقمان بگذریم

مهدی علی‌نژاد سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش درباره سفرش به مالزی به همراه مدیران باشگاه‌های فوتبال و جلسه با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «جلسه ما 2 ساعت طول کشید. در ابتدای جلسه همان موضع اول را گرفتیم و گفتیم که ایران امن است و شاهد و مدرکی بر دلایل ای‌اف‌سی نیست. به مسئولان کنفدراسیون آسیا گفتیم که ما با پرواز به مالزی آمده‌ایم نه با کشتی. گفتیم تظاهراتی در ایران نداریم و مشکل امنیتی وجود ندارد. دبیرکل‌ای اف سی گفت ما می‌توانیم 4 باشگاه دیگر را جایگزین تیم‌های ایران و جرایم را اعمال کنیم که شامل 2 سال محرومیت بجز امسال می‌شود. جریمه‌۲۰ هزار دلاری حداقل جریمه است و خیلی بالاتر از این می‌شود. ویندسور جان به ما گفت از شما می‌خواهم 2 بازی پلی‌آف خارج از خانه باشید و ان‌شا‌ا... بازی مرحله گروهی درست می‌شود. گفتیم نه ما قبلا‌ تجربه‌ای در بازی با تیم‌های عربستانی داشتیم. پیشنهاد ما به مسئولان ای‌اف‌سی این بود که شما اگر بپذیرید بازی‌های برگشت در ایران انجام می‌شود، می‌توانیم درباره پلی‌آف‌(برگزاری بازی استقلال و شهر‌خودرو خارج از خانه) فکر کنیم. ویندسور جان گفت نمی‌‌توانیم این تصمیم را بگیریم. آقایی مصاحبه کرده‌(محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون) و گفته‌ ویندسور جان کاره‌ای نیست که با او مذاکره کرده‌اند. بله، او نمی‌توانست به تنهایی تصمیم بگیرد و نیم ساعت درخواست تنفس کرد. ویندسور جان با افراد مرتبط تماس گرفت. در همان زمان کم، تماس‌های متعددی وجود داشت. بعد از نیم ساعت وی گفت شرط شما را می‌پذیریم یعنی بازی‌ها در خانه شما (ایران) و بدون پیش شرط برگزار شود. این توافق بسیار مهم بود. با این توافق نشان دادیم حاضر نیستیم از حقمان بگذریم. حقمان بود در ایران میزبان باشیم. این مهم‌ترین دستاورد ما‌ست. هواداران و مردم دقت کنند. حرف ما این بود از حقمان نمی‌‌گذریم و برای میزبانی تضمین می‌خواهیم که این اتفاق افتاد. 2 تا پلی‌آف دادیم و ۱۲ میزبانی برگرداندیم. منافع ما این بود که میزبانی در ایران برگزار شود و نشان بدهیم کشور امنی هستیم. آن‌ها پذیرفتند ایران امن است و صراحتا آن را عنوان کردند.»

 

 روزنامه خراسان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------