استقلال در برزخ افکار مربیانش



 استقلال ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

هر چیزی به انسان دروغ بگوید، آمار هرگز چنین نمی‌کند؛ واقعیتی که به ما می‌گوید تیم فوتبال استقلال در هیچ‌یک از 5 بازی آخرش در لیگ برتر برنده نشده و فقط دو گل زده و اگر این یک ناکامی بزرگ فنی نباشد، اصلاً نمی‌دانیم نام آن را چه باید گذاشت.

 

هواداران فرهاد مجیدی حتماً خواهند گفت استقلال یکی از تنها 3 تیم لیگ است که به ‌رغم گذشت 8 هفته از این مسابقات هنوز بی‌شکست مانده اما آنچه در جریان بازی‌ها می‌بینیم و از شکل ‌کار و نحوه بازی استقلال مشخص است حاکی از آن است که آبی‌ها در برزخ افکار کادر فنی خود گرفتار آمده‌اند و قادر به ارائه بخشی از توانایی‌های خود نیستند. این مربیان به ‌جای پذیرش حقیقت و پیدا کردن کاستی‌های کار و تلاش برای رفع آن دائماً دیگران را مقصر جلوه می‌دهند و سعی بر مبرا‌سازی خود از چرخه‌های معیوب بازی تیم‌شان دارند.

 

استقلال البته مقابل گل‌گهر بد بازی نکرد و در نیمه اول دیدار با پرسپولیس و دقایق پایانی این مسابقه هم قابل قبول ظاهر شد اما در هر دوی این بازی‌ها راه دروازه رقبایش را به شکل محسوسی گم کرده بود. در بازی چهارم نیز که نتیجه نهایی آن تساوی 1-1 با فجر‌سپاسی در شیراز بود، فرهاد مجیدی به ‌جای احترام گذاشتن به حریفی که در وقت تلف شده بازی با ضربه سر درست و سالم و به موقع یکی از بازیکنانش مسابقه را به تساوی 1-1 کشاند و باخت 1-صفر فجری‌ها را به تساوی 1-1 تبدیل کرد، در مصاحبه‌های بعد از بازی‌اش به تحقیر آشکار رقیب پرداخت و گفت نفهمیده است که مهاجم فجر با کجای سر و بدنش و به چه شکلی آن گل تساوی‌بخش را به ثمر رسانده و احتمالاً خود آن مهاجم نیز این را نفهمیده است!

 

توجیه‌هایی غیر‌عقلایی از این دست و نداشتن ظرفیت ناکامی و مقصر دانستن همه چیز و همه کس به جز خویشتن، عارضه‌ای است که استقلال را به مشکلات آشکار کنونی‌اش مبتلا کرده است. بهانه بزرگ در دست مجیدی طبعاً داوران بوده‌اند که اگر حرف‌های این مربی را باور داشته باشیم در هر یک از پنج ‌بازی آخر آبی‌های تهرانی حداقل دو ضربه پنالتی آنها را نادیده گرفته‌اند. به ادعای مجیدی اگر این پنالتی‌ها گرفته می‌شد، استقلال حالا هر هشت بازی خود را برده و با هفت ‌هشت امتیاز اختلاف با رقبایش در صدر جدول نشسته بود و از همین حالا حداقل قهرمان بلامنازع نیم فصل بود!

 

مجیدی ماه‌ها و مدت‌ها وجود داشتن سدها و حائل‌هایی در راه جذب دستیار ایتالیایی مورد نظرش را مانع اصلی فراروی خویش و دلیل عمده نتیجه نگرفتن آبی‌ها در لیگ بیست و یکم توصیف می‌کرد ولی حالا که بیش از 50 روز از آغاز به کار گابریل پین در کادر فنی استقلال می‌گذرد، اگر انصاف و واقع‌بینی در کار بود و اجازه داده می‌شد که ناراضیان تمامی حرف دل خود را بزنند، مجیدی باید پاسخگوی این سؤال بدیهی و ضروری و درست می‌شد که آیا تأثیر پین بر بازی فنی و مدل‌های کار استقلال که این همه از آن سخن می‌گفتید، همین است که در این هفته‌ها دیده‌ایم؟ توان زیاد دفاعی استقلال البته یک نقطه قوت در کار این تیم بوده ولی این مهارت قبل از آمدن پین هم وجود داشت و به چشم خورده بود و زدن فقط 6 گل در 8 مسابقه که معدل اسفبار 8/0 گل را در هر بازی نشان می‌دهد، مشخص می‌کند که طرح‌های تهاجمی مربیان استقلال تا چه حد عاجزانه بوده است.

 

همین امروز این مربیان افسوس غیبت سه هفته‌ای وریا غفوری را می‌خورند که مصدوم شده و همگان معترفند که بدون حضور وریا توان تهاجمی آبی‌ها 50 درصد فروکش می‌کند اما اولاً باید یادآوری کرد که بازیکن مورد بحث اصلاً مهاجم نیست و یک پیستون راست است و وای به وقتی که مهره اصلی در روند تهاجمی یک تیم بازیکنی باشد که به خط حمله تعلق ندارد و ثانیاً بازیکن مورد اشاره 35 سال سن دارد و به هیچ‌ روی یک جوان تازه‌وارد و نیروی جدیداً کشف شده نیست.

 

شاید هم در یک جمع‌بندی کلی و نهایی باید گفت که خدا پدر و مادر «VAR» و به واقع «رفتگان» همه مسئولان را که این سیستم ویدئویی داوری فوتبال را هنوز به ایران نیاورده و در لیگ به کار نگرفته‌اند، بیامرزد زیرا فقدان این سیستم به بزرگترین بهانه در دست سران استقلال تبدیل شده تا هر گونه کاهلی فنی و برنامه‌ریزی ناکارآمد تاکتیکی و استفاده غیر بهینه از نیروهای موجود را از سر خود باز کرده و با انداختن توپ به زمین داوران و معرفی آنها به ‌عنوان مسامحه‌کارانی که در هر مسابقه چند پنالتی آنها را نادیده گرفته‌اند، گناه توقف‌های مکرر خود را به گردن داوران و هر فرد دیگر حاضر در چرخه برگزاری مسابقه‌های لیگ بیندازند و بکوشند که خود را بی‌تقصیر جلوه بدهند.

 

ایران   

وصال روحانی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------