روایت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد از حقوق‌های نابرابر/ می‌گویند پول نیست اما چند هزار استاد استخدام کردند



اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد،اخبار دانشگاه،خبرهای دانشگاه
بخشی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد نسبت به کم بودن حقوقشان در مقایسه با دستمزد همتایان خود در سایر دانشگاه‌های کشور معترض شده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴، در ماه‌های پایانی سال ۹۹ تعدادی از اساتید دانشگاه آزاد تجمعی اعتراضی را در مقابل مجلس بر پا کردند. آن‌ها نامه‌ای را تدوین و امضا کردند تا به دفتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس تحویل شود. در این نامه آنها خواستار حقوق و مزایای برابر اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه آزاد با دانشگا‌های دولتی بودند و نسبت به شرایط نامناسب این دانشگاه اعتراضاتی را مطرح کردند.

 

در نامه این استادان، همسان‌سازی حقوق و مزایای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه دولتی، ساماندهی شخصیت حقوقی و اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، منظور کردن ردیف بودجه دولتی برای دانشگاه آزاد اسلامی و اعمال افزایش ۵۰ درصدی حقوق سال ۱۳۹۹ مصوب هیأت محترم امنا مورد توجه و در خواست قرار گرفته بود.

 

این تجمعات بازتاب خبری پیدا نکرد و بنابراین جمعی از استادان در تماس با رویداد۲۴ خواستار بیان مشکلات خود شدند. خبرنگار رویداد۲۴ خواسته‌های این صنف را در این گزارش پیگیری کرده است.

 

افزایش ۲۵ درصدی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد طی ۲ سال

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد به عنوان نماینده استادان معترض به رویداد۲۴ می‌گوید: میزان دستمزد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد نصف دستمزد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی است. در حالیکه از نظر میزان فعالیت‌ها میان استادان دو دانشگاه تفاوتی نیست مثلا اگر ما بخواهیم ارتقا بگیریم باید مانند استادان سایر دانشگاه‌ها مقاله بدهیم.

 

وی ادامه می‌دهد: مشکل اساسی دانشگاه آزاد آن است از ابتدای تشکیل، اساسنامه‌اش پر از تضاد بوده و هیچ تعریف واضحی از کارکردها و نیازها در آن وجود ندارد شاید علت این موضوع آن است که این دانشگاه با دید خاصی تشکیل شده است. به عنوان مثال هیات موسس آن از ابتدای کار افرادی مشخص بودند که ابتدا آقای رفسنجانی و جاسبی و سید احمد خمینی بودند در حالیکه هیات امنای دانشگاه‌های دولتی از اعضای خود این دانشگاه‌ها هستند. به عنوان مثال هیات امنای دانشگاه تهران از اعضای دانشگاه شهید بهشتی نیستند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد می‌افزاید: روسای دانشگاه‌ها دولتی مانند دانشگاه تهران صد در صد از اعضای همان دانشگاه انتخاب می‌شوند، درحالیکه در دانشگاه آزاد چنین نیست و از سال ۶۱ که زمان تاسیس آن است هیچیک از روسای آن از اعضای خود دانشگاه نیستند. مثلا از زمانی که آقای طهرانچی رئیس این دانشگاه شده، از معاونان یا روسای استان‌ها از داخل دانشگاه کمتر استفاده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد کاهش داشته است، عنوان می‌کند: از سال ۸۸ به بعد این دانشگاه سیاسی شد. تا این زمان رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد هاشمی رفسنجانی بود، اما احمدی نژاد با وی مشکل داشت و تمام همت خودشان را معطوف کردند که دانشگاه آزاد زمین بخورد. برای این کار پردیس‌های دانشگاه‌های دولتی، دوره‌های شبانه و دانشگاه‌های غیرانتفاعی تشکیل شد و ظرفیت دانشگاه‌های پیام نور نیز افزایش یافت.

 

او با بیان اینکه دانشگاه‌های غیرانتفاعی هیچگونه هیات علمی نداشتند، خاطرنشان می‌کند: بسیاری از استادان دانشگاه‌های دولتی از وزارت علوم مجوز برای تشکیل دانشگاه غیرانتفاعی گرفته و دانشجویان آن‌ها نیز نقش اعضای هیات علمی را برعهده می‌گرفتند. یعنی با خودشان گفتند اگر کسی می‌خواهد برای تحصیل پول بدهد چرا به دانشگاه آزاد پول پرداخت کند، به سایر دانشگاه‌ها پول بدهند بنابراین مدارک همه آن‌ها را هم معتبر اعلام کردند.

 

این استاد دانشگاه آزاد توضیح می‌دهد: درگذشته هر سال ۲۰ درصد به شهریه‌های دانشگاه آزاد اضافه می‌شد، اما در حال حاضر می‌گویند برای اینکه به مردم فشار نیاید شهریه‌ها را افزایش نمی‌دهیم، اما فشار‌های مالی را متوجه ما استادان و کارکنان دانشگاه می‌کنند. 

 

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر به عنوان دانشیار پایه ۱۷ میزان حقوق من ۷ میلیون تومان و دریافتی‌ام ۵ میلیون تومان است. درحالیکه اگر با همین پایه در دانشگاه دولتی تدریس می‌کردم حداقل ۱۴ میلیون تومان دریافتی داشتم. از آنجاییکه چند سال است که بودجه دانشگاه کاهش پیدا کرده، برخی از واحدها چندین سال است که دستمزد ناشی از داوری یا استاد راهنما یا مشاور بودن اعضای هیات علمی را پرداخت نکرده‌اند. واحد‌هایی که وضع بهتری دارند مانند علوم پزشکی و علوم تحقیقات، اما شرایط بهتری داشته و این موارد را پرداخت می‌کنند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سال ۹۸ افزایش حقوق در دانشگاه آزاد ۵ درصد بود در حالیکه در سایر دانشگاه‌ها حداقل دو بار به دستمزد‌ها اضافه‌کرده‌اند توضیح می‌دهد: در سایر دانشگاه‌ها یک بار میزان ۲۰ درصد به حقوق‌ها اضافه شد؛ یک بار هم در انتهای سال ۹۵ بر اساس فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری ۵۰ درصد به حقوق کارکنار اضافه و اعمال شد. این ۵۰ درصد در دانشگاه آزاد هم تصویب شد، اما به اجرا نرسید و با همان اضافه حقوق ۵ درصدی سال را به اتمام رساند. در سال ۹۹ براساس مصوبه دولت مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی حقوق و همچنین براساس همان ۵۰ درصد سال گذشته باید ۶۵ درصد به حقوق ما اضافه می‌کردند درحالیکه کلا ۲۰ درصد به دستمزد‌های سال ۹۹ دانشگاه آزاد اضافه شد. یعنی طی دو سال تنها ۲۵ درصد به حقوق کارکنان دانشگاه آزاد اضافه شد.

 

این مدرس دانشگاه آزاد با اشاره به جذب افراد جدید به عنوان عضو هیات علمی این دانشگاه در سال ۹۹ عنوان می‌کند: اگر سایت ساجد وابسته به دانشگاه آزاد را بررسی کنید متوجه می‌شوید که فراخوانی به این منظور زده شده است. سال ۹۸ نیز چنین فراخوانی اعلام شد. این تضاد وجود دارد که از یک سو مسئولان دانشگاه آزاد به ما می‌گویند «پول نداریم بدهیم»، از سوی دیگر استخدام اینهمه استاد جدید در هرسال به چه دلیل است و چگونه دستمزد‌های این افراد تامین می‌شود. جالب آن است که برخی از رشته‌هایی که برای آن‌ها جذب هیات علمی می‌شود اتفاقا رشته‌هایی هستند که طرفدار زیادی ندارد. مانند رشته معارف اسلامی، تاریخ، علوم تربیتی و ... که صندلی این رشته‌ها حتی در دانشگاه‌های دولتی نیز خالی مانده است. بنابراین باید پرسید علت استخدام این افراد چیست؟

 

وی تصریح می‌کند: ما چندین بار درخواست داده‌ایم که جلسه‌ای با آقای طهرانچی یا هریک از معاونان و مشاوران وی داشته باشیم که تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است. تنها یک بار یکی از کارمندان بازرسی با ما صحبت کرد و گفت حرف‌هایتان را بنویسید تا به طهرانچی بدهیم ما هم نپذیرفتیم. ما ایده‌های زیادی برای رفع مشکلات دانشگاه داشتیم و تعدادمان هم زیاد بود. اما حتی یک بار هم برای ما احترام قائل نشدند که جلسه‌ای گذاشته و سخنان ما را بشنوند.

 

او با اشاره به تجمع اعتراضی اساتید دانشگاه آزاد و واکنش نمایندگان مجلس به این موضوع می‌گوید: دکتر قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس و خضریان رئیس کمیسیون اصل نود پای سخنان ما نشستند. درخواست ما این بود که بودجه‌ای از محل منابع دولتی برای دانشگاه آزاد در نظر بگیرند. در مجموع ما ۳ جلسه با نمایندگان مجلس داشتیم و در مجموع آنچه که از سخنان آن‌ها دریافتیم آن بود که دولت با کسری بودجه مواجه است و توان کمک به دانشگاه آزاد را ندارد. اما مجلس بیشتر پیگیر بود که اساسنامه دانشگاه آزاد را اصلاح کنند. یکی دیگر از راهکار‌ها تحقیق و تفحص از دانشگاه بود که مشخص شود آیا واقعا پول ندارند؟ اما راهی برای این کار هم وجود ندارد و تا به حال این دانشگاه مورد تحقیق و تفحص قرار نگرفته است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ماجرای این دانشگاه مانند یک کلاف سر درگم است، اظهار می‌کند: دانشگاه آزاد مانند کودکی یتیم است که هیچکس نسبت به آن احساس مسئولیت نمی‌کند، کسی فکر نمی‌کند که تکلیف ۵۰ هزار نفر اعضای هیات علمی آن چیست؟ شاید باور نکنید که دریافتی برخی از کارمندان در حد یک یا دو میلیون تومان است.

 

وی می‌گوید: فیش حقوقی برخی از معاونان دانشگاه آزاد منتشر شده است. مثلا فیش حقوقی معاون آموزشی یکی از واحدهای تهران نشان می‌دهد که حقوق او ۳۷ میلیون تومان است و با احتساب کسور ۳۲ میلیون تومان دریافتی اوست. ما به این موضوع اعتراض داشتیم. واحد بازرسی و نظارت دانشگاه آزاد به ما گفت که اگر مدرکی دارید که نشان می‌دهد مدیران بیش از مبلغ مشخص شده برای پست مدیریت یعنی ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. به ما نشان دهید و ما هر آیتمی را که اضافی دریافت می‌کند از او پس می‌گیریم. این درحالی است که ما به این موضوع اعتراض کردیم چرا که فردی که دریافتی اضافی دارد نباید هیچ پستی داشته باشد چرا که نشان می‌دهد این فرد درست نیست و از پستش سوء استفاده کرده است. به نظر می‌رسد با این وضعیت و این روش نادرست در دانشگاه هیچ چیز درست نمی‌شود.

 

فیش حقوقی ۳۵ میلیونی پست مدیریتی در دانشگاه آزاد

 

اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد،اخبار دانشگاه،خبرهای دانشگاه

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------