وزارت علوم : ما اصلاً نمی‌توانیم و این اجازه را نداریم که صفحات شخصی دانشجویان در فضای مجازی را رصد کنیم



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, وزارت علوم

 

واکنش‌ها به موضوع اصلاح آیین‌نامه انضباطی دانشجویان همچنان ادامه دارد. خبری که مدیرکل امور دانشجویان داخل در سازمان امور دانشجویان آن را اعلام کرد و بر اساس مصاحبه‌ای که جاماسب نوذری با خبرگزاری ایرنا انجام داده است، انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب‌شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی، همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخورد انضباطی با دانشجویان می‌شود.

 

انتشار این خبر البته با واکنش‌های بسیاری همراه بود، دانشجویان و کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این گفته‌ها اعتراض کردند و تأکید داشتند که این اقدام وزارت علوم نقض حقوق شهروندی دانشجویان است. همین اظهار نظرها موجب شد تا دیروز وزارت علوم در واکنش به برخی بحث‌های مطرح شده درباره تغییرات جدید در آیین نامه انضباطی دانشجویان اطلاعیه‌ای را منتشر کند.

 

در این اطلاعیه آمده است: بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، برخی اصلاحات حداقلی در آیین نامه انضباطی دانشجویان - که بیش از ۲۰ سال از تصویب آن گذشته است - مطرح می‌شود که شامل تخلفات حرفه‌ای و تخلفات پژوهشی و برخی اصلاحات عبارتی با توجه به گذشت زمان است.این اصلاحات به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها رسیده ولی هنوز ابلاغ نشده است، زیرا برای ابلاغ باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

 

در اطلاعیه وزارت علوم تأکید شده است جزئیات این تخلفات در شیوه نامه مرتبط خواهد آمد که یکی از اصول مورد توجه در تدوین این شیوه نامه، «عدم ورود به حریم شخصی دانشجویان» است. همچنین درباره فضای مجازی شوراهای انضباطی در دانشگاه‌ها به تخلفات آشکار در فضای مجازی که شاکی خصوصی داشته باشد، ورود پیدا می‌کنند و این، موضوع جدیدی نیست. اطلاعیه‌ای که با انتشارش توانست حداقل بخشی از دلنگرانی جامعه دانشگاهی کشور را کم کند و البته برخی مسئولان وزارت علوم در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید داشتند که موضوع حریم خصوصی و حقوق شهروندی دانشجویان خط قرمز آنها است و حتی در این زمینه معاونت حقوقی وزارت علوم بخشنامه‌ای را صادر کرد تا تمامی مدیران حقوقی دانشگاه‌ها مکلف به حمایت حقوقی از دانشجویانی باشند که در اثر فعالیت‌های دانشجویی در داخل دانشگاه به محاکم فراخوانده شده‌اند. با این همه مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم بیشتر در این باره توضیح می‌دهد: سیاست دولت این است که حقوق شهروندی دانشجویان حفظ شود و دانشجویان با خیال آسوده بتوانند نظرات خود را بیان کنند، البته منشور حقوق دانشجویان هم به این موضوعات تأکید دارد ما در وزارت علوم به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که به حریم شخصی دانشجویان خدشه‌ای وارد شود.

 

علیرضا عبداللهی‌نژاد درباره ابهامات ایجاد شده در زمینه آیین نامه انضباطی دانشجویان می‌گوید: وزارت بهداشت یک پیش نویسی درباره آیین نامه انضباطی دانشجویان داشته که در آن به موضوع فضای مجازی هم نگاهی کرده است اما این بحث وزارت بهداشت به هیچ عنوان به منزله سرک کشیدن در زندگی خصوصی دانشجویان نیست. ما اصلاً نمی‌توانیم و این اجازه را نداریم که صفحات شخصی دانشجویان را رصد کنیم. منظور مسئولان وزارت بهداشت از تدوین آیین نامه‌ای برای فضای مجازی این است که تخلفات حرفه‌ای و پژوهشی دانشجویان را بررسی کنند.

 

او برای روشن شدن این موضوع مثالی را مطرح می‌کند: وزارت بهداشت متولی نظام سلامت کشور است، تعداد اندکی از پزشکان در صفحات مجازی تبلیغ عمل‌های جراحی خود را می‌کنند و یا از اتاق عمل عکسی را منتشر می‌کنند مسئولان وزارت بهداشت می‌خواهند با این تخلفات برخورد کنند. برخی وقت‌ها هم مشاهده می‌شود که فردی تخلف پژوهشی در فضای مجازی انجام داده است، مقاله‌ای را به نام خودش در این فضا منتشر می‌کند که اصلاً سهمی در این مقاله نداشته است. بنابراین دلیل پیشنهاد این آیین نامه به این دلیل بوده است که تخلفات حرفه‌ای و تخلفات پژوهشی را بررسی کنند.

 

عبداللهی‌نژاد می‌گوید: اینکه برخی افراد مطرح کرده‌اند که وزارت علوم می‌خواهد دانشجویان را در فضای مجازی رصد کند  تکذیب می‌کنیم. با این حال این آیین نامه باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و در آنجا هم تصویب شود.

 

دخالتی در زندگی شخصی دانشجویان نداریم

برخی اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» اعلام کردند که قرار نیست آیین نامه‌ای را تصویب کنند که در زندگی شخصی دانشجویان دخالت کنند.

 

 محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اصلاحیه آیین نامه انضباطی به خبرنگار «ایران» می‌گوید: آیین نامه انضباطی شامل بررسی فضای مجازی هم می‌شود اما هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشده است، اما این به معنای بررسی زندگی شخصی دانشجو نیست.

 

در سوی دیگر ابراهیم کلانتری عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه نظارت بر فعالیت دانشجویان در فضاهای مجازی به هیچ عنوان در بندهای آیین‌نامه انضباطی دانشجویان مطرح نیست، به ایسنا می‌گوید: دخالت در فعالیت دانشجویان در صفحات مجازی شخصی ارتباطی به دانشگاه‌ها ندارد و دخالت در این موضوع نقض حریم شخصی و قانون اساسی به شمار می‌آید.

 

او به تشریح جزئیات جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با موضوع تصویب پیش‌نویس اصلاح آیین‌نامه انضباطی دانشجویان پرداخت و اظهار کرد: آنچه که در این جلسه اتفاق افتاد این بود که اگر قرار است آیین‌نامه‌ای مصوب سال ۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییر کند باید تمام بندهای این آیین‌نامه با دقت تمام مورد بحث و بررسی یک جمع کارشناسی خبره قرار بگیرد تا آیین‌نامه جدید شفاف تدوین شود به گونه‌ای که اختیارات دانشگاه‌ها در آن شفاف ذکر شده باشد تا اجحافی در حق دانشجویان صورت نگیرد. برای اصلاح آیین‌نامه انضباطی دانشجویان باید نظرات تمامی مراکز و نهادها از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و… گرفته شود تا بتوانیم آیین‌نامه کامل، جامع و همه جانبه را تبیین، تصویب و ابلاغ کنیم.

 

عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها همچنین در خصوص فعالیت دانشجویان در فضای مجازی می‌گوید: موضوعی که در اصلاح پیش نویس آیین نامه انضباطی دانشجویان مطرح شد این است که فعالیت دانشجویان در فضاهای آموزش و پژوهش اعم از گروه‌ها، سایت‌ها و فضاهایی که با هویت دانشگاه‌ها ایجاد و با هدف فعالیت دانشجویی تدوین می‌شوند و صبغه فضای آموزش عالی دارد اگر تخلفی اتفاق بیفتد مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. تخلفات دانشجویان در این فضاها نیز به تبع این موارد بررسی خواهد شد.

 

کلانتری تأکید می‌کند: تحت هیچ عنوانی فعالیت دانشجویان در فضاهای مجازی خارج از فضاهای دانشگاهی در آیین‌نامه انضباطی مطرح نیست و این امر خلاف قانون اساسی کشور و به نوعی نقض حریم شخصی افراد محسوب می‌شود. بنابراین فعالیت دانشجویان در فضاهای مجازی خارج از فضاهای دانشگاهی ارتباطی به دانشگاه‌ها ندارد و فقط سایت‌ها، کانال‌ها و فضاهای ویژه دانشگاهی که هویت دانشگاهی دارند و دانشجویان با هویت دانشگاهی در آن فضا سروکار دارند شامل این آیین‌نامه خواهند شد.

 

 ایران /هدی هاشمی

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------