رتبه بندی دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ منتشر شد/ نام ایران در بین برترین دانشگاه‌های جهان



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه,  دانشگاه های جهان
مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: کیو اس ویرایش ۲۰۲۰ رتبه بندی دانشگاه های جهان را منتشر کرد. 

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به انتشار کیو اس ویرایش ۲۰۲۰ رتبه بندی دانشگاه های جهان، اظهارداشت: در این رتبه بندی دانشگاه ام آی تی برای هشت سال متوالی جایگاه نخست دانشگاه های برتر جهان را به خود اختصاص داده است. بعد از ام ای تی، رتبه های دوم تا پنجم به ترتیب به دانشگاه های استنفورد، هاروارد، آکسفورد و کالتک تعلق دارد.

 

وی گفت: در ویرایش ۲۰۲۰ کیو اس، وضعیت ۱۰ دانشگاه نخست، به استثنای یونیورسیتی کالج لندن که از رتبه ۱۰ به رتبه ۸ ارتقاء یافته است، از ثبات برخوردار است.

 

وی افزود: در قاره اروپا ۳۹۱ دانشگاه جزء دانشگاه های برتر جهان است. رتبه های اول تا دهم به ترتیب به دانشگاه آکسفورد با رتبه جهانی ۴، انستیتو فناوری زوریخ ETH با رتبه جهانی ۶، کمبریج با رتبه جهانی ۷، یونیورسیتی کالج لندن با رتبه جهانی ۸، امپریال کالج لندن با رتبه جهانی ۹، EPFL در سویس با رتبه جهانی ۱۸، دانشگاه ادینبورگ در انگلستان با رتبه جهانی ۲۷، کینگز کالج لندن با رتبه جهانی ۳۳، مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن با رتبه جهانی ۴۴ و دانشگاه بریستول در انگلستان با رتبه جهانی ۴۹ تعلق دارد.

 

به گفته مهراد، دانشگاه های انگلستان سه سال متوالی است که عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهند. تعداد دانشگاه های آن در این رتبه بندی ۸۴ واحد است که نسبت به سال های قبل  تقریبا ۱۲ درصد کاهش دارد.

 

مهراد اضافه کرد: در قاره اروپا، دانشگاه Delft نخستین دانشگاه هلند رتبه ۵۰، دانشگاه PSL در فرانسه رتبه ۵۳ و دانشگاه فنی مونیخ نخستین دانشگاه آلمان رتبه ۵۵ را از آن خود کرده است.

 

به گفته وی، دانشگاه KU Leuven در بلژیک که یکی از دانشگاه های معتبر جهان است در این ویرایش رتبه ۸۰ جهان را به خود اختصاص داده است.  دانشگاه کپنهاگ با رتبه ۸۱، دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو با رتبه ۸، دانشگاه لوند در سوئد با رتبه ۹۲، دانشگاه هلسینکی با رتبه ۱۰۷، ترینیتی کالج دوبلین با رتبه ۱۰۸، دانشگاه اسلو با رتبه ۱۱۹، پلی تکنیک میلان با رتبه ۱۴۹، دانشگاه وین با رتبه ۱۵۴ و دانشگاه بارسلون نیز با رتبه ۱۶۵ در گروه ۲۰۰ دانشگاه ممتاز این رتبه بندی گزارش شده است.

 

وی ادامه داد: در آسیا، دو دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه فنی نانیانگ به طور مساوی در جایگاه ۱۱ دانشگاه های برتر جهان نشسته اند. تعداد دانشگاه های برتر این قاره ۲۸۴ دانشگاه است. نخستین دانشگاه برتر چین دانشگاه شینهوا است که رتبه ۱۶ دانشگاه های برتر جهان را در اختیار دارد. رتبه دانشگاه پکن۲۲ است. از سرزمین اصلی جمهوری خلق چین تعداد ۴۲ دانشگاه در این ویرایش جزو دانشگاه های برتر جهان نام برده شده است.

 

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: تعداد دانشگاه های برتر ترکیه در این رتبه بندی ۹ دانشگاه است. دانشگاه کوچ با رتبه جهانی ۴۵۷ نخستین دانشگاه ممتاز ترکیه بحساب می آید.

 

به گفته وی، از عربستان سعودی ۸ دانشگاه  در بین ۱۰۰۲ دانشگاه برتر جهان  مشاهده می شود. تعداد ۴ دانشگاه این کشور در بین ۵۰۰ دانشگاه ویرایش ۲۰۲۰ کیو اس رتبه بندی شده است. دانشگاه ملک عبدالعزیز با رتبه ۱۸۶ و دانشگاه نفت و معدن ملک فهد با رتبه ۲۰۰ نیز در جمع ۲۰۰ دانشگاه نخست این رتبه بندی حضور دارد.

 

وی افزود: در آمریکای لاتین، برترین دانشگاه این قاره طی ۵ سال متوالی دانشگاه بئونوس آیرس است که رتبه ۷۴ جهان را در اختیار دارد. تعداد دانشگاه های برتر این قاره در ویرایش ۲۰۲۰ کیو اس ۸۸ دانشگاه است.

 

وی افزود: در اقیانوسیه، اسامی ۴۳ دانشگاه ممتاز در این رتبه بندی وارد شده است. از این تعداد ۳۵ دانشگاه مربوط به استرالیا و بقیه از آن کشور زلاندنو است. استرالیا در بین ۵۰ دانشگاه نخست این رتبه بندی دارای ۵ دانشگاه برتر است. دانشگاه ملی استرالیا با کسب رتبه ۲۹ در صدر دانشگاه های برتر این کشور قرار گرفته است. برترین دانشگاه زلاندنو نیز دانشگاه آکلند است که رتبه ۸۳  جهان را بدست آورده است.

 

مهراد گفت: در قاره آمریکای شمالی، ۱۸۳ دانشگاه در بین ۱۰۰۲ دانشگاه ممتاز قرار دارد. از این تعداد ۲۶ دانشگاه در کشور کانادا و بقیه  مربوط به ایالات متحده آمریکا  است.

 

وی ادامه داد: تعداد دانشگاه های برتر قاره آفریقا تنها ۱۳واحد است. آفریقای جنوبی دارای ۸ و مصر دارای ۵ دانشگاه ممتاز جهان است. دانشگاه کیپ تاون دارای رتبه جهانی ۱۹۸ و دانشگاه آمریکایی قاهره دارای رتبه جهانی ۳۹۵ است.

 

به گفته وی، از جمهوری اسلامی ایران در ویرایش ۲۰۲۰ کیو اس ۶ دانشگاه در جمع ۱۰۰۲ دانشگاه معتبر جهان وارد شده است. دانشگاه صنعتی شریف نخستین دانشگاه جمهوری اسلامی ایران رتبه ۴۰۷ دانشگاه های برتر جهان را از آن خود کرده است. این دانشگاه در ویرایش ۲۰۱۹ حیز رتبه ۴۳۲ جهان بود. ارتقای ۲۷ پله ای دانشگاه صنعتی شریف در خور توجه است. دومین دانشگاه ممتاز کشور در ویرایش ۲۰۲۰ کیو اس در اختیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که موفق به کسب رتبه ۴۸۹ جهان شده است. این دانشگاه نیر نسبت به سال گذشته ۱۰ پله صعود کرده و رتبه خود را ارتقا بخشیده است.

 

وی گفت: رتبه دانشگاه های علم و صنعت ایران و دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۰ در دامنه ای بین ۶۰۱ تا ۶۵۰ گزارش شده است.  در ویرایش ۲۰۱۹ رتبه دانشگاه تهران در دامنه ای بین ۷۰ تا ۷۵۰ قرار داشت. در حالی که این دانشگاه در سال جاری رتبه خود را بهبود بخشیده است، اما واقعیت آن است که دانشگاه تهران چند سال است که در رتبه بندی های مختلف  بین المللی امتیاز در خور توجهی را که شایسته دانشگاه پایتخت است بدست نمی آورد.

 

وی اضافه کرد: دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شیراز به ترتیب پنجمین و ششمین دانشگاه کشور اند که رتبه های این دو در دامنه ای بین ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ دانشگاه های معتبر مشاهده می شود.  رتبه های این دو دانشگاه در ویرایش سال ۲۰۱۹ نیز همین رتبه بود و از نظر مرتبه تفاوتی بوجود نیامده است.

 

مهراد خاطر نشان کرد: ویرایش ۲۰۲۰ کیو اس تعداد ۱۰۰۲ دانشگاه برتر را از ۸۲ کشور جهان در جدول برترین دانشگاه های جهان درج کرده است. معیارهای رتبه بندی شامل تاثیر استنادی، شهرت و اعتبار دانشگاه، بین‌المللی سازی، نسبت دانشجو به استاد، استخدام فارغ التحصیلان و کیفیت آموزش است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------