سوالات شرعی راجع به حیض
- مجموعه: احکام دینی
سجده زیارت عاشورا در هنگام عذر شرعی اشکال ندارد
سوال: بعضى از خانمها بعد پاك شدن از حیض قبل از تمام شدن ده روز ترشحاتى چركین یا زرد رنگ مىبینند كه نه خون است و نه ترشحات عادتى، وظیفهشان چیست؟ آیا آنها را تتمه یا جزء خون حیض به حساب آورند و اگر ماه رمضان باشد نماز و روزهشان را ترك نمایند، یا چون عین خون نیست خود را پاك به حساب آورند و غسل نمایند؟
جواب: اگر لكبینى است در صورتى كه تا ده روز قطع مىشود ادامه حیض محسوب مىشود.(آیة الله خامنه ای دام ظله)
سوال: زنی که رحِم او با عمل جراحی خارج شده، و رحم ندارد، اگر خونی ببیند که صفات و شرایط حیض را دارد، آیا حیض محسوب میشود؟
در فرض سوال، اگر آن خون، ناشی از جراحت نباشد، حکم حیض را دارد؛ البته برخی مراجع (آیة الله شبیری زنجانی دام ظله) آن را حیض ندانسته و برخی (آیة الله وحید خراسانی دام ظله) نیز معتقدند: در این صورت، زن باید احتیاط نموده و محرمات حائض را ترک و واجبات مستحاضه را انجام دهد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
اگر رحم زنى را در اثر بیمارى و عمل جراحى برداشتند و خون ببیند اگر خون جراحت باشد مثل سایر خونهایى است که از جراحت مىباشد و در غیر این صورت ممکن است خون حیض و یا استحاضه باشد.
حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی(مد ظله العالی):
خون حیض نیست.
حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی(مد ظله العالی):
بنابر احتیاط واجب بین تروک حائض و افعال مستحاضه جمع نماید.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال حیض محسوب میشود.
سوال: خانمی که برای انداختن کامل جنین مردهاش مجبور به انجام چندین کورتاژ شده، خونی که بعد از هر کورتاژ میبیند، چه حکمی دارد؟
در این موارد، هر قطعهای که خارج میشود نفاس مجدد به شمار میآید و بر این اساس، همانطوری که ده روز خونریزی بعد از خروج اولین قطعه جنین، حکم نفاس دارد، خون بعد از خروج قطعه آخر جنین نیز تا ده روز محکوم به نفاس است. (البته آیت الله مکارم شیرازی در فرضی که خلقت جنین کورتاژ شده کامل باشد، در خونریزی دوم فرموده اند: زن باید بین اعمال نفاس و مستحاضه احتیاط کند.)
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
هر قطعهای که خارج میشود نفاس مجدد محسوب میشود. و بعد از اتمام دوره نفاس که از زمان بیرونآوردن آخرین جزء محاسبه میشود باید غسل نفاس به جا آورد.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال خون دوّم نیز نفاس است و بعد از پاکی باید مجدداً غسل نفاس انجام دهد.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
در فرض سوال اگر خلقت بچه کامل شده بوده است خون اول حکم نفاس دارد و در ایام پاکی حکم زنان پاک را دارد و در خونریزی دوم بین اعمال نفاس و مستحاضه احتیاط کند.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
در فرض سوال از زمانی که قطعه آخر جنین خارج شده تا ده روز خون محکوم به نفاس است همانطوری که ده روز اول هم محکوم به نفاس بوده است.
چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: آیا سجده زیارت عاشورا براى خانمهایى که عذر شرعى دارند، جایز است؟
جواب: اشكال ندارد.
بعد از یائسگی خونی که زن میبیند استحاضه است
سوال: زنى كه داراى عادت استحاضه است و پس از پاك شدن بر اثر ندانستن مسأله در هنگام غسل به جاى گفتن «غسل استحاضه» از جمله «غسل حیض» استفاده كند و پس از چند هفته متوجه قضیه گردد باید چه كند؟
جواب: اگر نیت او غسل استحاضه بوده ولى در لفظ غسل حیض گفته است، غسل او اشكال ندارد.
سوال: برخى از خانمها دو سه روز قبل از ایام حیض ترشحاتى چركین یا زرد رنگ مىبینند، وظیفهشان چیست؟
جواب: اگر لكبینى محسوب مىشود و استمرار ندارد، حكم استحاضه را دارد.
سوال: بعضى از خانمها بعد پاك شدن از حیض قبل از تمام شدن ده روز ترشحاتى چركین یا زرد رنگ مىبینند كه نه خون است و نه ترشحات عادتى، وظیفهشان چیست؟ آیا آنها را تتمه یا جزء خون حیض به حساب آورند و اگر ماه رمضان باشد نماز و روزهشان را ترك نمایند، یا چون عین خون نیست خود را پاك به حساب آورند و غسل نمایند؟
جواب: اگر لكبینى است در صورتى كه تا ده روز قطع مىشود ادامه حیض محسوب مىشود.
چند استفتاء از آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله:
سوال: آیا زن که در عادت ماهیانه است میتواند به مجالس سخنرانی و موعظه (دعا) و حتّی نماز جماعت و جمعه برود و به خطابه گوش دهد امّا نماز نخواند و کنار بنشیند؟
پاسخ: در غیر مسجد می تواند بنشیند و گوش بدهد.
سوال: خانمی که برای جلوگیری از حاملگی از دستگاه آی یودی یا قرص استفاده میکند اگر دراین حالت خونریزی یا لک بینی داشته باشد وظیفه چیست؟
پاسخ: در صورتی که یک دفعه چند ساعت یا چند دقیقه ای باشد یا ابتدا و انتهای آن کمتر از سه روز باشد حیض نیست و استحاضه است ولی اگر سه روز یا بیشتر باشد و مصادف با ایام عادت باشد حیض است و احکام هر دو از حیث غسل و وضوء و... در رساله مذکور است.
سوال- گاهی 8 روز و گاهی 6 روز خون میبینم آیا در مدتی که 8 روز خون میبینم (در آن دو روز) هم حیض حساب میشود یا نه؟
پاسخ: در فرض سوال کل 8 روز حیض است.
سوال- زنی که 50 سال او تمام شده (یا سیدهای که 60 سال او تمام شده) اگر با مصرف داروهای هورمونی که متداول است و پزشکان بعد از یائسگی تجویز میکنند خونریزی با مشخصات حیض پیدا کند آیا این خونریزی حیض محسوب میشود یا استحاضه است؟
پاسخ: بعد از یائسگی خونی که زن میبیند استحاضه است گرچه صفات خون حیض را داشته باشد.
منابع:
islamquest.net
leader.ir
anhar.ir
tebyan.net