نکات پایه ای تمرینات یوگا برای افراد مبتدی



شروع یوگا, برای شروع یوگا چه باید کرد, تمرینات یوگا برای افراد مبتدی

برای شروع یوگا چه باید کرد

 

تمرینات یوگا را چگونه شروع کنیم؟

شاید درمورد فواید شگفت‌انگیز یوگا چیزهای زیادی شنیده‌اید؛ چیزهایی مثل اینکه یوگا در کاهش وزن مفید است، استرس را کاهش می‌دهد، انعطاف‌پذیری بدن را افزایش می‌دهد و .... بسیاری از ما هم با شنیدن فواید فراوان یوگا وسوسه می‌شویم که سراغ آن برویم، اما نمی‌دانیم که چطور یوگا را شروع کنیم. در ادامه نکات ساده‌ای را برای شروع یوگا ارائه می‌دهیم تا با شناخت و آرامش بیشتری یادگیری یوگا را آغاز کنید.

 

شروع یوگا, برای شروع یوگا چه باید کرد, تمرینات یوگا برای افراد مبتدی

تمرینات یوگا برای افراد مبتدی

 

چه زمانی یوگا انجام دهیم؟

صبح ها بین ساعت 5 تا 7 که بدن فعال و هوا بسیار تازه است بهترین زمان برای یوگا می باشد.

 

چه کسانی نباید یوگا انجام دهند؟

اولین نکته برای آغاز تمرینات مبتدی یوگا این است که موارد منع انجام هر حرکت را بدانید. یائسگی، حاملگی، دردهای ستون فقرات، زانو و کتف ها و همینطور فشار خون بالا و مشکلات تنفسی با بعضی از حرکات یوگا در تضاد هستند و اگر هر یک از این مشکلات را دارید یا باید حرکت را انجام ندهید، یا محدودیت هایی برای انجام آن ها وجود دارد. همینطور در همه ی حرکات دیگر هم باید حواستان به صدمه و یا محدودیت جسمانی خودتان باشد. چنانچه هر  مشکل جسمی دارید بهتر است پیش از شروع یوگا با پزشک خود مشورت کنید.

 

شروع یوگا چگونه باشد؟

آیا می‌خواهید به کلاس یوگا بروید و آن را به‌طور حضوری و از مربی بیاموزید؟ شاید هم می‌خواهید یوگا را در خانه و با استفاده از ویدئوهای آموزشی یاد بگیرید؟

 

افراد مبتدی از کلاس‌های یوگا چیزهای زیادی یاد می گیرند. اکثر باشگاه‌‌های یوگا مربی‌های باتجربه‌ای دارند و کلاسی برای افراد کاملا تازه‌کار برگزار می کنند.

 

قدری در اینترنت جست‌وجو کنید. آیا کلاس یوگا در نزدیک شما وجود دارد؟ چه سبک‌هایی از یوگا را یاد می‌دهند؟ شاید خواندن لیست‌ بلند سبک‌های یوگا کمی وحشتناک باشد، اما نگران نباشید. 

 

شروع یوگا, برای شروع یوگا چه باید کرد, تمرینات یوگا برای افراد مبتدی

چه زمانی یوگا انجام دهیم

 

مدت زمان تمرین یوگا

تمرین روزانه شما باید بین ۱۵ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد و هفته ای ۱ تا ۶ بار آن را انجام دهید که این بستگی به توانایی، زمان بندی و هدفی که در یوگا دنبال می کنید دارد.

 

در کل تمرین با زمان کوتاه تر ولی تکرار بیشتر در طول روزهای هفته، بهتر از تمرین با زمان طولانی ولی تکرار کم جواب خواهد داد.

 

برای انجام دادن حرکات یوگا چه لباسی بپوشیم؟

یکی از خصوصیاتی که لباس یوگا باید داشته باشد، راحت بودن شماست. شما در طول ساعتی که در حال ورزش یوگا هستید به حالت‌های مختلف می‌روید و به همین دلیل هم لباس یوگا نباید حرکات شما را کم کند و یا روی بدن شما خوب قرار نگیرد. به همین دلیل هم شما به لباسی احتیاج دارید که کاملا منعطف و از جنس خوبی باشد. ورزش یوگا با ورزش های دیگر قدری تفاوت دارد. لازم نیست برای انتخاب لباس یوگا به دنبال زیبایی باشید. شما می‌توانید هر لباسی که با آن حس راحتی و  آرامش را دارید استفاده کنید.

 

شروع یوگا, برای شروع یوگا چه باید کرد, تمرینات یوگا برای افراد مبتدی

برای یوگا چه بپوشید

 

قبل و بعد از یوگا چه بخوریم؟

پیش از اینکه  به کلاس یوگا بیایید نباید گرسنه باشید . بدن انسان احتیاج به چند ساعت برای هضم غذا دارد. مدت زمان هضم بستگی به نوع غذاها و نوشیدنی های استفاده شده دارد. بهتر است وعده غذایی سنگین مصرف نکنید. تلاش کنید غذاهایی بخورید که زود هضم شود  و کم بخورید.مواد غذایی که دارای شاخص قند خون پایین باشد و از غذاهایی که دارای قند زیاد باشد پرهیز کنید. غذاهای ادویه دار نخورید همینطور، از نوشیدنی های گازدار دوری کنید.

 

در حالت ایده آل، باید مواد غذایی چند ساعت قبل یا حداقل دو ساعت پیش از انجام یوگا بخورید. مواد غذایی اسیدی  نخورید این می تواند سبب سوزش سر دل شود. برای این کار، از نوشیدن آب پرتقال و قهوه پرهیز کنید.

 

زیاد آب نخورید، امکان دارد حس تهوع یا گرفتگی معده در جلسات یوگا به وجود آید. مربیان یوگا معمولا به شاگردانشان می گویند که حداقل 2 ساعت پیش از کلاس، چیزی نخورند. این منطقی به نظر می رسد، چون وجود غذا در شکمتان در هنگامی که وارونه می ایستید، پیچ و تاب می خورید، و خم می شوید، نه تنها ناراحت کننده است، بلکه همه آن حرکات، خون را از دستگاه گوارش شما دور کرده و روند هضم تقریبا متوقف می شود.

 

ولی اگر واقعا مجبور باشید پیش از یوگا چیزی بخورید، چنانچه متابولیسم سریعی داشته باشید، 2 ساعت، زمانی است طولانی. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، دوری از مواد غذایی مملو از چربی های کندرو و پروتئین هاست. 

 

بعد از یوگا چه بخوریم؟ پس از اینکه از کلاس یوگا باز گشتید، کاملا طبیعی است که گرسنه می شوید درست مانند کسی که از مسافرت برگشته و گرسنه است. بعد از تمرین یوگا، هیچ گاه سراغ ساندویچ های چرب و برگرها نروید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------