یوگااسترس رادربیماران دندانپزشكی می کاهد



 

 

یوگا استرس بیماران در دندانپزشكی را

 

یوگا، استرس بیماران نیازمند خدمات دندانپزشكی را كاهش می‌دهد.استرس در بیماران دندانپزشكی منجر به آسیب‌های بسیاری می‌شود به طوری كه برخی بیماران به دلیل استرس و اضطراب بسیار از مراجعه به مطب دندانپزشكی و درمان واهمه دارند یا قادر به همكاری با دندانپزشك نیستند و در نتیجه سلامت دندان‌های خود را از دست می‌دهند كه در این راستا می‌توان از تكنیك‌های یوگا كه در كاهش استرس بیماران در دندان پزشكی موثر است بهره برد.

 

استرس یكی از مهمترین عواملی است كه سلامت جسمی و روانی انسان معاصر را تهدید می‌كند،‌ به طوری كه امروزه بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی كه انسان از آنها رنج می‌برد به علت استرس ایجاد شده یا به واسطه آن تشدید و ادامه می‌یابد.

 

به طور كلی استرس تعادل حیاتی بدن انسان را مختل می‌كند و به فعالیت شناختی آسیب ‌می‌رساند و حالات هیجانی ناخوشایندی به وجود می‌آورد كه از جمله آن اضطراب شدید است.

 

استرس در بیماران دندانپزشكی نیز منجر به آسیب‌های بسیار می‌شود به طوری كه برخی بیماران به دلیل استرس و اضطراب بسیار از مراجعه به مطب دندانپزشكی و درمان واهمه دارند یا قادر به همكاری با دندانپزشك نیستند و در نتیجه سلامت دندان‌های خود را از دست می‌دهند و معمولا با رنگ پریدگی- تپش قلب و گاهی لرزش دست و پا وارد مطب دندانپزشكی می‌شوند و رنج بسیار می‌برند.

 

از این رو آموزش مهارت‌های مدیریت استرس به این بیماران می‌تواند كمك بسیاری برای كاهش درد و رنج آنها كرد و موجب تسهیل روابط بین بیمار و درمانگر شود و در نتیجه فرسودگی شغلی كمتری را نیز برای دندان پزشكان به همراه دارد.

 

در مطالعه حاضر دندانپزشكان می‌توانند با یادگیری روش‌های مدیریت استرس و آموزش آنها به بیماران خود نقش موثری در این زمینه ایفا كنند.

 

انجام این روش‌ها برای دندانپزشكان نیز موثر است و موجب كاهش استرس‌های شغلی و فشارهای روانی در آنها می‌شود.

 

در این راستا از جمله مهارت‌های برگفته از یوگا كه در مدیریت استرس آموزش داده می‌شود مهارت‌های آرمیدگیRelaxation است.

 

آرمیدگی یك مهارت فردی است باعث رفع تنش‌ها و انقباضات عضلانی، متعادل كردن سیستم دستگاه‌ عصبی و‌ میزان استرس هورمون‌ها،‌ فعالیت الكتریكی و‌ سطح برانگیختگی‌ها را كاهش می‌دهد.

 

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد كه آرمیدگی 10 درصد بیشتر از خواب معمومی به اندام‌های تنفسی، قلب و گردش خون آسایش می‌بخشد و در نتیجه تمرین بسیار خوبی برای كاهش اضطراب و استرس است.

 

تمرینات ذهن ورزی علاوه بر افزایش آگاهی،‌ موجب آرامش عمیق می‌شود، تمركز ذهن‌، تاثیر نیرومندی بر غده پینه‌ آل و سیستم سمپاتیك و هیپوتالاموس دارد.

 

حال هنگامی‌ كه این مراكز با تمرینات ذهن ورزی تحریك می‌شوند، ذهن آرام و یكنواخت می‌شود و از افكار استرس زا و مخرب جلوگیری می‌شود، بررسی‌های پزشكی این تغییرات را در نتیجه انجام تمرینات ذهن ورزی نشان داده است.

 

بر اساس نتایج این پژوهش مهارت های ذهن ورزی و تمركز ناب باعث می‌شود قلب آرام ‌شود و ضربان قلب كاهش یابد، نیاز به مصرف اكسیژن كم ‌شود، مغز امواج آلفا تولید ‌كند تنفس نیز آرام می‌شود و از تعداد آن كاسته می‌شود و در نهایت لاكتات خون كاهش می‌یابد.

 

تنفس سریع و نامنظم، نشان دهنده تنش در ذهن و بدن است، در حالی كه تنفس آرام و عمیق و منظم نشان دهنده آرامش ذهن و سلامت بدن است انسان با توجه به تمركز بر نفس از سیر درونی خویش آگاه می‌شود و با كنترل و تسلط بر تنفس‌ بر خویش كنترل و تسلط پیدا می‌كند و در نتیجه استرس، نگرانی و تشویش را از وجود خود می‌زداید.

 

تكنیك‌های تصویرسازی و تلقین پذیری مثبت در این راستا شامل تصویر سازی ذهنی یك تكنیك‌ ذهنی موثر است كه تاثیرات جسمی و روان شناختی مفیدی به همراه دارد در جریان این تكنیك،‌ آرمیدگی ذهن و جسم همراه با كاهش ضربان قلب، كاهش فشار خون و تغییر در امواج مغزی رخ می‌دهد.

 

یكی از انواع تمرینات تصویرسازی كه در شرایط استرس زا بسیار مفید است و فرد آماده مواجه با بحران می‌شود حساسیت زدایی منظم و تدریجی است كه در آن فرد به تدریج با موضوع استرس زا مواجه می‌شود و حساسیت‌های خود را شناسایی كرده و از بین می‌برد.

 

اگر چه استرس جزء گریز ناپذیر زندگی انسان‌ها است ولی با یادگیری و كسب مهارت‌های لازم می‌توان استرس را در هر زمینه‌ای كنترل و مدیریت كرد.

 

این پژوهش توسط محمد عیوضی پزشك و دبیر علمی كمیته یوگا صورت پذیرفته است.

منبع:salamatnews.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------