بعد از یک دویدن طولانی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟



مضرات دویدن در سراشیبی, مضرات دویدن زیاد برای زانو, مضرات دویدن در سربالایی,

از مضرات دویدن می توان به التهاب پاها اشاره کرد

 

مضرات و عوارض دویدن طولانی مدت  

ورزش کردن، همیشه به عنوان یک عمل برای سلامت بدن و نشاط آور مورد توجه مردم بوده است. دویدن یکی از بهترین ورزش های هوازی است، که می تواند به افزایش استقامت، کاهش افسردگی و لاغری بدن شود. اما هر نوع ورزشی، از جمله دویدن، می تواند برای بدن ضررهایی را نیز به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی دویدن و مضرات آن و همچنین به عوارض دویدن طولانی مدت می پردازیم.

 

عوارض دویدن بدون کفش, مضرات دویدن طولانی مدت, مضرات دویدن زیاد

از جمله مضرات دویدن می توان به ایجاد درد مزمن در پاها اشاره کرد

 

مضرات دویدن به چه عواملی بستگی دارند؟

این که دویدن برای بدن شما ضرر داشته باشد یا نداشته باشد، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

شرایط بدنی

اگر بدن شما دارای مشکلاتی مانند پوکی استخوان، التهاب در نواحی پا، شکستگی، اضافه وزن بیش از حد و... است، دویدن ممکن است مشکل ساز شود؛ زیرا شرایط فعلی بدن شما را تهدید کرده و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

دویدن یکی از بهترین ورزش ها برای کاهش اضافه وزن است. اما اگر این اضافه وزن تا حدی باشد که روی مفاصل پا، فشار زیادی را وارد کند، بدون شک عوارض و مضراتی را به دنبال خواهد داشت که ممکن است غیر قابل جبران باشند.

 

شرایط محیط

دویدن در محیط هایی که بسیار ناهموار هستند، ممکن است باعث آسیب دیدگی های شدید بشود. بنابرین تلاش کنید هنگام دویدن، زمین های هموار را انتخاب کنید.

دویدن در محیط های بسیار سرد، بدون استفاده از گرمکن و یا کاپشن، می تواند به بدن آسیب زده و حتی باعث بروز بیماری شود. دویدن در هوای بسیار گرم نیز توصیه نمی شود، زیرا می تواند باعث از دست رفتن بیش از اندازه آب بدن، و همچنین بروز مشکلات قلبی بشود.

 

مدت زمان دویدن

اگر دویدن، در مدت زمان نسبتا طولانی انجام شود، می تواند برای بدن مشکلات جدی را به وجود آورد. بدن هر انسان، قدرت و توانایی های خاص خود را دارد؛ اما در هر مورد، استفاده بیش از حد از بدن می تواند بسیار مشکل ساز باشد.

در فرایند ورزش کردن، به طور کلی، بدن فشار هایی را تحمل می کند که این یک امر طبیعی در ورزش است، اما اگر این فشار بیش از حد تحمل بدن باشد، باعث ایجاد مشکلات جدی از جمله تنگی نفس، رگ به رگ شدن پا و... می شود.

 

دویدن با فرم اشتباه

یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد آسیب دیدگی در فرایند دویدن می شود، دویدن با فرم نادرست و غیر اصولی است. از جمله مواردی که باعث ایجاد فرم اشتباه در هنگام دویدن می شود، فرم اشتباه بالاتنه هنگام دویدن است. نزدیک بودن دست ها به سینه، می تواند باعث ایجاد گرفتگی شود. همچنین قوز کردن می تواند احتمال دچار شدن به دیسک کمر را افزایش دهد.

 

گام های نامناسب، یکی از عواملی است که فرم درست دویدن را از بین می برد. گام هایی که در هنگام دویدن برداشته می شوند، باید متناسب با اندازه و فرم بدن، و همچنین سرعت دونده باشند. در نتیجه، گام هایی که بیش از حد بلند، یا بیش از حد کوتاه برداشته می شوند، می توانند در هنگام دویدن، به بدن فرد دونده ضرر برسانند.

 

مضرات دویدن در سراشیبی, مضرات دویدن زیاد برای زانو, مضرات دویدن در سربالایی

راه رفتن با فرم اشتباه باعث افزایش مضرات دویدن می شود

 

مضرات دویدن شامل چه مواردی می شوند؟

یکی از مهمترین مضرات دویدن، مشکل آرتروز است. آرتروز، یک بیماری مفصلی می باشد که در صورت تخریب غضروف در مفاصل ایجاد می شود. افرادی که اضافه وزن دارند، و یا مشکلات مفصلی دارند، ممکن است با دویدن، به آرتروز مبتلا شوند.

 

یکی دیگر از مضرات دویدن، پاره شدن رباط است. رباط ها، طناب هایی از جنس بافت پیوندی رشته ای هستند، و مقاومت بسیار بالایی دارند. کار رباط ها، نگه داشتن استخوان ها کنار هم، در محل مفصل ها است. پاره شدن رباط ها در ناحیه پا، به ویژه رباط صلیبی در ناحیه زانو، می تواند یکی از بدترین تجربه های هر فرد باشد. 

 

دویدن استقامتی، می تواند باعث کاهش تراکم استخوان ها شود. البته باید توجه داشت که فعالیت های ورزشی، باعث افزایش تراکم استخوانی و کاهش پوکی استخوان می شوند؛ اما در صورتی که مدت زمان طولانی، به ورزش کردن ادامه دهید، و مواد مورد نیاز را از رژیم غذایی دریافت نکنید، ممکن است که تراکم استخوانی کاهش پیدا کند.

 

ورم اشیل، می تواند در حین دویدن غیر اصولی یا دویدن طولانی مدت رخ بدهد. اشیل، نام تاندونی است که استخوان پاشنه پا را به ماهیچه توأم متصل می کند. هر چه دویدن طولانی مدت تر باشد، یا اینکه دویدن به شکل نامناسب ادامه پیدا کند، ورم کردن تاندون اشیل شدید تر می شود.

 

عوارض دویدن طولانی مدت, فواید و مضرات دویدن, عوارض دویدن بدون کفش

آرتروز و سایش مفاصل، از جمله مضرات دویدن است

 

عوارض دویدن طولانی مدت

دویدن در فواصل بسیار طولانی، می تواند بسیار مشکل ساز باشد. دویدن طولانی، ممکن است که بیش از حد بدن، از آن کار بکشد. انجام دادن هر کاری که به بدن فشار زیادی را وارد کند، به طوری که بدن توان تحمل آن را نداشته باشد، برای بدن مضر است؛ حتی اگر ورزش مفیدی مانند دویدن باشد.

در ادامه مطلب، به عوارض دویدن طولانی مدت اشاره خواهیم کرد.

 

مشکلات قلبی

دوندگانی که مسافت های بسیار طولانی را می دوند، نسبت به کسانی که نمی دوند، یا کسانی که در مسافت های عادی می دوند، پلاک بیشتری در خون خود دارند. با تجمع این پلاک ها در رگ ها، و بسته شدن مسیر خون، مشکلات قلبی به وجود خواهد آمد. از جمله این مشکلات، می توان به تصلب شرایین، حمله قلبی، سکته قلبی و... اشاره کرد.

 

درد در ناحیه گلو

در دویدن طولانی مدت، به دلیل کاهش شدید آب بدن، گلو خشک می شود. تنفس از طریق دهان، در این شرایط باعث تحریک و ایجاد درد در ناحیه گلو می شود. این گلو درد، می تواند تا چندین ساعت ادامه پیدا کند.

 

احساس خارش در پوست

در دویدن های طولانی مدت، جریان خون در رگ ها، به ویژه رگ های زیر پوست، به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند. این افزایش فشار خون، به همراه تحریک شدن اعصاب زیر پوستی، منجر به ایجاد خارش پوستی می شود.

 

مضرات دویدن زیاد برای زانو, مضرات دویدن در سربالایی, مضرات دویدن برای بدن

از مضرات دویدن به صورت طولانی مدت، می توان به خارش پوست اشاره کرد

 

سخن پایانی

دویدن، یکی از بهترین ورزش هایی است که بیشتر افراد، می توانند آن را به راحتی انجام دهند؛ اما زیاده روی در مفیدترین موارد نیز، منجر به ایجاد عوارض برای انسان می شود. تلاش کنید در تمام مقوله های زندگی، میانه روی را رعایت کنید.

 

گرداوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------