هنر رزمی تانگ سودو



تانگ سودو یک هنر رزمی پیشرفته مبارزه ودفاع شخصی کره‌ای است

 

معنی سبک و هنر رزمی تانگ سودو به معنای راه و روش دست و بازوی سلسله و خاندان پادشاهان کشور چین است در زمان های قدیم سلسله پادشاهی در چین کلیه مهارتهای رزمی کلاسیک و پیشرفته را جهت رویایی با خطرات احتمالی فرا میگرفتند.

تانگ سودو(Tang SooDo)(당수도 کاراته کره ای) یک هنر رزمی پیشرفته مبارزه ودفاع شخصی کره‌ای است که امروزه دربین هنرهای رزمی به دلیل اینکه شامل بخشهای مبارزه، دفاع شخصی، فرم و فرم‌های مخصوص سلاح است به عنوان یک ورزش رزمی کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هنر رزمی یک سبک قدیمی و متعلق به بیش از دو هزار سال پیش است که در ابتدا در کشور کره پایه‌ریزی شد و امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد مبارزاتش همانند سبکهای آزاد کاراته است و سیستم‌های دفاع شخصی و سلاح آن منحصربه‌فرد است چون برگرفته از سبک‌های سنتی کشور کره است.

 

تانگ سودو هنر رزمی پیشرفته مبارزه ودفاع شخصی کره ای است که امروزه دربین هنرهای رزمی به دلیل اینکه شامل بخشهای مبارزه ، دفاع شخصی ، فرم و فرم های مخصوص سلاح است بعنوان یک ورزش رزمی کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این هنر رزمی در سال 1945 میلادی توسط استاد فقید هوانگ کی در مودوکوان کره جنوبی بوجود آمد.استاد بزرگ هوانگ کی زمانی که 7 ساله بود به فراگیری هنرهای رزمی کره ای از جمله تکیون و هنر دفاع شخصی و دیگر هنرهای رزمی سلاح سنتی کره مشغول بود او بعد از اتمام تحصیلات متوسطه و دبیرستان در راه آهن منچوری مشغول به کار شد ،استاد که در آن زمان فقط 22 سال سن داشت به یک استاد چینی بنام یانگ کوک جین که در هنرهای رزمی مهارت ویژه ای داشت معرفی گردید تا هنرهای رزمی را نزد ایشان فرا بگیرند کوان جانگ نیم هوانگ کی که تلفیقی از هنرهای رزمی کره ای و چینی را آموخته بود بعد از یک سال ممارست نزد استاد یانگ به کره اشغال شده توسط ژاپن بازگشت ولی اجازه تدریس هنرهای رزمی را در کشور خود نداشت او همچنان با مطالعه کتب رزمی و همچنین بررسی سبکهای ژاپنی بخصوص کاراته ژاپنی در زمان جنگ جهانی دوم توانست در نوامبر 1945 زمانی که جنگ پایان یافته بود،مودوک کوان (مدرسه تقوا و پرهیزکاری و فضیلت در هنرهای رزمی ) را تاسیس کند مودوک کوان که جزء 5سبک اصلی هنرهای رزمی کره ای محسوب میشد فرصت خوبی بود تا استاد هنر خود را معرفی نماید.

 

استاد در ابتدای کار هنر خود را هوا سودو نامید و هنر او به هواسودو مودوک کوان شهرت یافت اما با توجه به عدم استقبال از هوا سودو استاد که مطالعه عمیقی در هنرهای رزمی چینی و ژاپنی داشت نام هوا سودو را به تانگ سودو به معنی هنر تیغه دست یا راه وروش دست چین با ادغام کاراته ژاپنی در مو دوک کوان معرفی کرد.

 

تانگ سودو خیلی سریع در کره جنوبی معرفی و گسترش یافت و چون تلفیقی از کاراته اوکیناوا و سبکهای چینی و کره ای بود به کاراته کره ای شهرت جهانی پیدا کرد و امروزه در سراسر جهان علاقه‌مندان زیادی در این هنر رزمی زیبا و دفاع شخصی کره ای مشغول فعالیت هستند و فدراسیون جهانی مودوکوان کره جنوبی بعنوان فدراسیون اصلی سبک و یک سازمان جهانی بین قاره ای ،فدراسیون بین‌المللی و آکادمی های فراوانی بنام تانگ سودو یا کاراته کره ای جهت گسترش این هنر رزمی در دنیا تاسیس شده است . استاد بزرگ هوانگ کی در سال 2002 دار فانی را وداع گفت و هنر ابداعی خود را برای همیشه برای جهانیان به یادگارگذاشت.

 

تانگ سودو 

 

فلسفه سبک تانگ سودو

انسان در دنیای هنرهای رزمی سیستم‌های متفاوتی را می‌یابد که هریک دارای روش خاص است استادان هنرهای رزمی استیل‌های قدیمی و ناشناخته را بطور مداوم و مستمر آشکار و معرفی می‌کنند بعضی تأکید بر روی کاتا دارند و بعضی‌ها بر روی قدرت و بعضی فرم را همراه با فلسفه وجودی آن به صحنه می‌آورند ولی تانگ سودو یک هنر رزمی مرموز سلحشوران کره‌ای است که علاوه بر در نظر گرفتن فرم و قدرت از یک پایه فلسفی و فیولوژیکی غنی نیز برخوردار است در هر دوره تاریخ امپراطوری متدهای گوناگونی برای جنگیدن به کار برده می‌شد برای مثال در دوران قدیم سادوموسول پرتاب شن و سنگ را که مهارت زیادی در آن داشتند به عنوان روش رزمی به کار گرفتند و دیگران شیوه‌های شمشیر زنی را در جنگ مورد استفاده قرار می‌دادند با تکامل سیستم‌های قدیمی تمرینات پیچیده تری مطرح شدند، استفاده از نیزه و عصا و پرتاب چاقو و ستاره‌های پره دار از تکنیک‌های مهم به شمار می‌رفتند، سپس مفهوم بکارگیری نیروی دشمن در جهت ضربه زدن علیه خود او کشف شد، در زمان‌های دیگر اسلحه‌های سرد دیگر مانند چوبهای بلند و کوتاه، خنجر، چاقوهای لبه دار، بادبزن، شمشیرهای یک سر و دو سر و طناب و کمربند نیز ترویج زیادی پیدا کردند.

 

تمام این متدها و تکنیک‌ها از فرم تا تکنیک‌های مبارزه و سلاح در هنر رزمی تانگ سودو دیده می‌شود. امروز فلسفه اصلی تانگ سودو که مفهومی جهانی دارد همان اتحاد بین ملتهاست که همه با هم برای زندگی پایدار تلاش می‌کنند و تانگ سودو را واسطه این عمل در رقابت‌های سالم و دوستانه می‌دانند.

 

بنیانگذار سبک تانگ سودو در ایران استاد رحیم سهراب زاده 

 

سازمان بین قاره‌ای سبک تانگ سودو

قویترین سازمان تانگ سودوسازمان بین قاره‌ای intercontinental tangsoodo Organization -ITO) که در آمریکا مستقر می‌باشد و توسط گرند مستر دومینیک جیکوبه در حال فعالیت می‌باشد این سازمان در کشورهای آمریکا، بلژیک، ایرلند، یونان، هلند، ایتالیا، انگلیس و ایران به صورت گسترده فعالیت دارد و ریاست سازمان گرند مستر دومینیک در سال ۲۰۰۰ به عنوان مرد رزمی سال در آمریکا معرفی گردید. بنیانگذار سبک تانگ سودو در ایران استاد رحیم سهراب زاده بوده دارای نمایندگی رسمی از سازمان ITO در ایران می‌باشد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------