تاریخچه ورزش بادبانی



 تاریخچه ورزش بادبانی
هزاران سال پیش باد تنها منبع انرژی بود که اجازه می داد بشر مسافت های طولانی را روی دریا از مدیترانه تا اقیانوس اطلس بپیماید و امکان توسعه تمدن بین نقاط مختلف دنیا فراهم گردد، از این رو بادبانی کلید توسعه تمدن در نواحی مدیترانه محسوب می شود و قدمت ورزش بادبانی به سابقه قایقرانی ، کشتیرانی وتاریخ تمدن بشر بر می گردد.

اگرچه قایق های بادبانی اولیه ، وسایل کوچک ساخته شده از درختان با یک تکه پارچه یا لباس برافراشته بر بالای آن بود ، اما امروزه با پیشرفت چشمگیر تکنولو‍ژی به قایق های پیچیده و سازمان یافته و سریع در دریانوردی تبدیل شده است.

تاریخچه ورزش بادبانی,قدمت ورزش بادبانی,رشته قایقرانی

سه عامل اصلی در بادبانی موج ، باد و قایق است و هوشیاری و درک درست از این سه عامل موقعیت های متفاوت ، شرط مهم موفقیت است.
ورزش قایقرانی سابقه ای 70 ساله در ایران دارد. در آن زمان با حضور انگلیسی ها در جنوب ایران اولین باشگاه قایقرانی در مسجد سلیمان تأسیس شد. 50 سال قبل نیز اولین باشگاه قایق های بادبانی تحت عنوان " یات کلاب " در آبادان راه اندازی شد.
قایق بادبانی قایقی است که عمدتاً با نیروی باد حرکت می کند و از این نظر گونه ای ناو بادبانی است. این قایق ها بسته به نوع بادبان های آن نام های مختلفی دارد. قایق های بادبانی عمدتاً در قایقرانی تفریحی و ورزشی به کار می رود ، هر چند که کاربرد های نظامی ، پژوهشی و تجاری نیز دارد.
مسیر مسابقات قایق های بادبانی اکثراً در دریافت و هدف اصلی این است که ورزشکاران به شکل یک مثلث مسیر مسابقه را در کمترین زمان و با کمترین امتیاز منفی طی نمایند.مسیر مسابقه با بولر های شناور بزرگ مشخص شده است.در مسابقات از قایق های بادبانی استاندارد استفاده می شود. در این قایق ها ، بادبان سطحی است که برای استفاده از نیروی پیشرانش باد به کار می رود . بادبان معمولاً از پارچه یا دیگر منسوجات ساخته می شود و بیشتر در دریانوردی به کار می رود.
منبع : tebyan-zn.ir

سایت فدراسیون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------