تاریخچه ، قوانین و نحوه بازی ثروبال



زمان بازی ثروبال, تاریخچه ورزش ثروبال, توپ بازی ثروبال

ورزش ثروبال در دو تیم 9 نفره به وسیله ی یک توپ و یک تور بازی می شود

 

همه چیز درباره ورزش ثروبال 

ثروبال یک بازی تیمی پرطرفدار به شمار می رود که در شبه قاره هند رواج گسترده ای دارد. بازی ثروبال در دو تیم 9 نفره شکل می گیرد. زمین بازی به وسیله ی یک تور به دو بخش تقسیم شده است. همچنین بازیکنان در ثروبال لباس های مخصوص با اعدادی از 1 الی 12  بر تن دارند. 

ثروبال چیست؟ 

 

ورزش ثروبال, بازی ثروبال, روش بازی ثروبال

بازی ثروبال با والیبال شباهت های زیادی دارد

 

ثروبال در اصطلاح در معنی پرتاب توپ کاربرد دارد. ثروبال نوعی ورزش است که در یک محیط مستطیلی شکل بین دو تیم 9 الی 12 نفره بدون تماس با توپ انجام می شود. 

ورزش ثروبال رواج گسترده ای در شبه قاره هند دارد و برای نخستین بار در دهه 1940 به عنوان یک ورزش زنانه در چنای هند برگزار شده است. 

 

ریشه های بازی ثروبال به مثابه ی والیبال با YMCA در ارتباط است. حروف اختصاری YMCA بیانگر انجمن بین المللی ارتقا دهنده رفار معنوی، فکری، اجتماعی و جسمانی در مردان جوان است. 

 

با وجود اینکه بازی هایی نظیر والیبال قدمت تاریخی طولانی دارند، با بازی ثروبال دارای شباهت های بی شمار هستند. در بازی ثروبال به مثابه ی والیبال در مرکز زمین بازی یک تور تعبیه شده است که زمین را به دو قسمت تقسیم نموده است. 

 

در بازی های رسمی ثروبال بازیکنان تیم پیراهن و شورت های مشابه بر تن دارند که بر روی لباس آن ها اعدادی در محدوده 1 الی 12 چاپ شده است. 

جالب است بدانید پویایی بازی ثروبال سبب شده است تا در سرتاسر جهان ورزشکاران گسترده ای به انجام آن علاقه مند شوند. 

 

ثروبال؛ از گذشته تاکنون 

به استناد از فدراسیون توپ پرتاب هند احتمال می رود که ورزش ثروبال برگرفته از یک ورزش تفریحی رایج در زنان انگلستان و استرالیا باشد که در طول دهه 1930 الهام گرفته شده است. 

 

بازی ثروبال به وسیله ی سازمان بین المللی YMCA به چنای هند گسترش داده شد و در دهه 1940 به عنوان یک ورزش زنانه مورد استفاده قرار گرفت. 

جالب است بدانید بازی ثروبال در دهه 1950 میلادی به بنگلور هند توسعه یافت. زین پس حدود 40 سال بعد بازی پرتاب توپ در هند به یک ورزش برای مردان و زنان مبدل شد. 

علاوه بر این، در راستای شکل گیری مسابقات قهرمانی ملی ثروبال، فدراسیون پرتاب توپ هند با عنوان TFI تشکیل شده است. 

 

روش بازی ثروبال 

 

 بازی ثروبال, روش بازی ثروبال, قوانین حاکم در بازی ثروبال

 توپی که در بازی ثروبال استفاده می شود کمی بزرگ تر از توپ والیبال است

 

ثروبال یک بازی رسمی بین دو تیم است که متشکل از اعضای 7 الی 9 نفره می باشد. ضرورت دارد هر تیم برای یک ست حداقل 3 الی 5 بازیکن تعویضی داشته باشد. 

ست اول بازی در عرض پنج ثانیه پس از سوت داور آغاز می گردد. با شروع بازی ثروبال توپ به محوطه تیم حریف پرتاب می گردد. اعضای تیم حریف ملزم هستند توپ را دریافت نمایند و پس از کسب یک امتیاز آن را مجدد به محوطه مقابل پرتاب کنند. در طی این روند یک امتیاز دیگر نیز عاید تیم مذکور می گردد. 

 

در مرکز زمین بازی یک تور در ارتفاع 2.2 متر تعبیه شده است. مساحت زمین بازی ثروبال در مقایسه با زمین والیبال تا حدودی بزرگ تر است و دارای ابعاد 12.20 در 18.30 متر می باشد. در دو طرف مرکز نیز جعبه خنثی با ارتفاع یک متر تعبیه شده است. 

 

بهتر است بدانید توپ ثروبال مقداری بزرگ تر از توپ والیبال است. 

در ورزش والیبال توپ در حین بازی به صورت مداوم ضربه می خورد. اما در ثروبال توپ به سمت تور پرتاب می گردد. زین پس یکی از اعضای تیم سعی می کند توپ را متوقف کند و به سرعت توپ را از روی تور به عقب پرتاب نماید. 

 

قوانین حاکم در بازی ثروبال 

 

روش بازی ثروبال, قوانین حاکم در بازی ثروبال, ورزش تیمی محبوب

قوانین بازی ثروبال

 

قوانین بازی ثروبال در سال 1955 میلادی تدوین شده است. علاوه بر این نخستین مسابقات  قهرمانی ثروبال در سطح ملی هند در سال 1980 میلادی تشکیل شده است.

بهتر است در بازی تیمی ثروبال بازیکنان با یکدیگر هماهنگ باشند و نسبت به بازی همدیگر درک مناسبی داشته باشند. 

 

بازیکنان در طول بازی ثروبال قادر به پرش هستند ولی نباید به تور برخورد نمایند. علاوه بر این لمس دو مرتبه ای توپ خطا محسوب می شود. 

در طول بازی ضرورت دارد بازیکن توپ را با دو دست و یکباره بدون حرکت در دست بگیرد. همچنین در صورتی که بازیکن با زمین تماس داشته باشد، خطا تلقی می گردد.

 

به عبارتی دیگر در بازی والیبال توپ به صورت رگباری پاس داده می شود اما در بازی ثروبال باید توپ به وسیله بازیکنان گرفته شود. 

بازیکن ملزم است در عرض سه ثانیه پس از دریافت توپ، با بهره گیری از یک دست و از بالای خط شانه توپ را پرتاب نماید. اگر بازیکن هنگام پرتاب توپ بپرد و با تور تماس داشته باشد، مشکلی به وجود نمی آید. 

 

توجه داشته باشید که نمی توان توپ را پاس داد و به چپ و راست منتقل کرد. علاوه بر این، اصلی ترین هدف بازی ثروبال کسب امتیاز بالا است. بازیکنان در ثروبال در تلاش هستند تا با پرتاب توپ تیم حریف را شکست دهند.

 

مسابقه پرتابی ثروبال در سه ست شکل می گیرد. برنده مسابقه تیمی است که بتواند در هر ست 15 امتیاز را کسب نماید. زین پس تیمی که بتواند در دو ست به پیروزی دست یابد، برنده نهایی اعلام می گردد. 

 

جالب است بدانید امتیاز دهی مختص تیمی است که در حال سرویس دهی می باشد. با این وجود در صورتی که دچار خطا های مذکور شود، امتیاز عاید تیم حریف می گردد:

• دست زدن به تور 

• لمس دو مرتبه ای توپ توسط بازیکن 

• عدم برگرداندن توپ از روی تور 

 

سخن پایانی 

همان طور که بیان کردیم ثروبال یک بازی تیمی و رسمی در شبه قاره هند است. بازی ثروبال که با عنوان پرتاب توپ نیز شناخته می شود بین دو تیم 9 الی 12 نفره شکل می گیرد. 

زمین بازی ثروبال به وسیله ی یک تور در مرکز به دو بخش تقسیم شده است.

 

بازی با سوت داور آغاز می گردد و توپ از جانب یک بازیکن به تیم حریف پرتاب می گردد. بازیکنان تیم حریف ملزم هستند بدون پاس دادن توپ را در دست بگیرند و مجدد از روی توپ برگردانند. بازی ثروبال در سه ست شکل می گیرد و بازیکنان لباس های ورزشی مخصوص با اعداد ی 1 الی 12 بر تن دارند. 

 

 

گردآوری : بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------