پرتاب وزنه و آشنایی با قوانین آن



پرتاب وزنه از شاخه‌های ورزش پایه دو و میدانی است

 

پرتاب وزنه از شاخه‌های ورزش پایه دو و میدانی است. پرتاب‌کننده در وسط دایره‌ای به قطر ۲۱۳ سانتی متر قرار می‌گیرد که به وسیله باند آهنی یا چوبی محصور شده‌است، یک گوی آهنی به وزن ۷٫۲۶۰ گرم برای مردان و نصف همین وزن برای زنان را با یک دست در بالای شانه می‌گیرد و بی‌آنکه پا را از دایره پرتاب بیرون بگذارد، وزنه را با تمام قدرت پرتاب می‌کند.

وزنه

جنس وزنه معمولاً آهن خالص، برنج یا هر فلز سخت تر از برنج می‌باشد یا از پوسته‌ای از فلزات نامبرده که درون آن با سرب یا سایر فلزات پر شده باشد استفاده شود. وزن وزنه در مردان ۷/۲۵۷ کیلوگرم و در زنان ۴ کیلوگرم است. وزنه باید به شکل کروی ساخته شده و سطح آن کاملاً صاف باشد. حداکثر قطر آن در مردان ۱۳۰ میلی‌متر و حداقل آن ۱۱۰ میلی‌متر است در حالی که حداکثر قطر وزنه در زنان ۱۱۰ میلی‌متر و حداقل آن ۹۵ میلی‌متر است.

 

پرتاب وزنه و آشنایی با قوانین آن

 

قوانین پرتاب وزنه

 

دايرهٔ پرتاب

قطر داخلى دايره پرتاب بايد ۱۳۵/۲ متر باشد و لبهٔ دايره از جنس آهن، فولاد و يا ساير فلزات مناسب ساخته شود و سطح لبهٔ دايره بايد همسطح با زمين اطراف دايره باشد. سطح داخلى دايره پرتاب مى‌تواند از سيمان، آسفالت و ساير پوشش‌هاى محکم و غيرلغزنده ساخته شود. سطح داخلى دايره بايد ۱۴ تا ۲۶ ميلى‌متر پائين‌تر از لبهٔ بالائى دايره باشد. سطح داخل دايره به‌وسيلهٔ يک خط رنگى به دو قسمت تقسيم شده، اين خط حداقل تا ۷۵ سانتى‌متر به خارج از دو طرف دايره امتداد مى‌يابد.

 

پيش‌تختهٔ پرتاب

از جنس چوب با ساير مواد مناسب، به‌شکل قوسى و به رنگ سفيد ساخته مى‌شود به‌طورى که لبهٔ داخلى آن با لبهٔ خارجى دايره مماس شده، بتوان آن را در روى زمين وسط خطوط قطاع پرتاب ثابت و محکم کرد. طول اين پيش‌تخته ۲۲/۱ سانتى‌متر در وسط و ۳۰ سانتى‌متر در کناره‌ها و ضخامت آن ۱۰ سانتى‌متر است.

 

قطاع پرتاب و محوطهٔ فرود

محوطهٔ فرود بايد از جنس خاک آجر، چمن، يا هر مادهٔ مناسب ديگرى باشد که وزنه بتواند روى آن اثر به‌جاى بگذارد. قطاع پرتاب روى سطح محوطه فرود طورى ترسيم مى‌شود که دو خط با زاويهٔ ۴۰ درجه و به عرض ۵ سانتى‌متر و به رنگ سفيد اين منطقه را مشخص مى‌کند. براى کشيدن قطاع دو خط فرضى به فاصله ۲۰ متر از مرکز دايره در نظر بگيريد و دهانهٔ اين دو خط را به اندازه ۶۸/۱۳ متر از يکديگر باز کنيد دو نقطه‌اى را که به اين ترتيب به‌دست مى‌آيد با نوار يا گچ به مرکز دايره وصل کنيد. در اين‌صورت قطاع پرتاب به‌طور قانونى به‌دست مى‌آيد و پرتابى معتبر است که در محدودهٔ لبه داخلى خط با لبهٔ داخلى خط ديگر فرود آيد.

 

وزنه پرتاب باید از شانه ورزشکار و فقط با یک دست پرتاب شود

 

قوانين عمومى

در رشته دو و میدانی و در ماده پرتاب وزنه، ترتیب پرتاب کننده‌ها با قرعــه کشی تعییـــن می‌شود.

 

هنگامی که بیش از 8 شرکت کننده وجود داشته باشد به هر شرکت کننده اجازه 3 پرتاب داده می‌شود و به 8 نفر از آنها که بهترین نتیجه را به دست آورند اجازه 3 پرتاب دیگر داده خواهد شد.

 

چنانچه در مورد نفر هشتم نتیجه مساوی به دست آید به پرتاب کننده‌های مذکور اجازه 3 پرتاب اضافی داده می‌شود.

 

اگر تعداد ورزشکاران کمتر از 8 نفر باشد و شرکت کننده اجاره اجرای ۶ پرتاب را خواهد داشت.

 

اما اگر قسمتی از بدن پرتاب کننده با قسمت بالایی تخته و قوس پرتاب و زمین خارج از آن تماس یابد مرتکب خطا شده و رکوردی به حساب آورده نمی شود.

 

ورزشکار تا زمانی که وزنه‌اش به زمین نرسیده نباید دایره را ترک کند.

 

برای خارج شدن از دایره پرتاب، پرتاب کننده باید از نیمه عقـبی دایره خارج شود.

 

زاویه مجاز پرتاب (قطاع پرتاب) ۴۰ درجه است.

 

قطر دایره پرتاب ۱۳۵/۲ متر می باشد.

 

وزنه باید از شانه ورزشکار و فقط با یک دست پرتاب شود و وزنه نباید به پشت خط شانه‌ها برده شود.

 

در لحظه‌ای که ورزشکار برای شروع پرتاب حالت آمادگی به خود بگیرد وزنه باید در کنار چاله او و مماس با چانه قرار داشته باشد و دست نباید در اثــنای عمل پرتاب از این حالت پایین تر بیایــد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------