تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -29 مهر



479پیش ازمیلاد:21 اكتبر سال 479 پيش از ميلاد، يك سال و چند هفته پس از جنگ دريايي سالاميس، ناوگان ايران در دماغه ميكال (جزيره آموس) دسته اي از كشتي هاي جنگي سه رديف پاروزن اتحاديه يونانيها را به دام انداخت و نابود كرد. مورخان رويدادهاي نظامي نوشته اند كه با اين فتح، ايرانيان ناموفق بودن خود در جنگ سالاميس را تلافي كردند. برپايه همين نوشته ها، در جريان جنگ دريايي دماغه ميكال چند افسر دريايي يونان كه در جنگ سالاميس شركت كرده بودند به اسارت ايرانيان درآمدند و براي تحقيق و كشف تاكتيك اغفال كننده يونانيان در سالاميس، به قلمرو ايران فرستاده شدند.


1333ش:29 مهرماه سال 1333 مجلس قرار داد نفت با كنسرسيوم (شرکتهای بزرگ نفتی غرب) را تنها با 5 راي مخالف! تصويب كرد و همه تلاشهاي ملت ايران در دوران حكومت دكتر مصدق و تحمل تحريم اقتصادي چندساله را برباد داد.

در سنا نيز عده مخالفان بسيار كم بود. سناتور لساني كه در زمينه مسئله نفت كتابي نوشته است گفته بود:

«به سود ايران و ايرانيان بود، اگر نفت نمي داشتند؛ ملت كارآمد، فساد اقتصادي در حد اقل، دمكراسي برقرار و ايران بركنار از اصطكاك منافع قدرتها و بازي هاي آنها بود، روي پاي خود مي ايستاد و آسان نفس مي كشيد و چون ثروت بادآورده اي هم در كار نبود؛ كسي جز دوستداران خدمت به ملت داوطلب مقام دولتي نمي شد و جرائم دولتي هم كمتر اتفاق مي افتاد.».

 

1337ش:29مهرماه سال 1337خورشيدی (21 اكتبر 1958) دكتر منوچهر اقبال نخست وزير وقت لايحه «از كجا آورده اي» را به مجلس داد كه پس از تصويب به صورت قانون در آمد، اما اجراي آن پس از يكي ــ دوسال، بدون اين كه لغو شود، متوقف شد!.

طبق اين قانون؛ كاركنان دولت و وابسته به دولت و موسسات عمومی و اعضای خانواده آنان مكلف بودند كه با سند و مدرك ثابت كنند كه اموال خود را از چه راهي به دست آورده اند و هر سال با پركردن فرم هايي، تفاوت دارايي خود را با سال پيش روشن سازند و يك سازمان دولتی مامور رسيدگي به اين تفاوتها شده بود.

اين لايحه چند روز پس از لايحه منع مداخله كاركنان دولت و نمايندگان مجلس و اعضای خانواده آنان از مداخله در معاملات دولتي به مجلس داده شده بود.

با تصويب اين دو قانون گفته شده بود که پس از پنج قرن (از زمان صفويه) فساد اداري - اقتصادي از جامعه ايران محو خواهد شد.

 

1847م:21 اكتبر زادروز «جيوسپ جياكوسا Giaseppe Giacosa» روزنامه نگار، طناز، درام نويس و مبارز سياسي ايتاليايي است كه در 1847 به دنيا آمد و 59 سال عمر كرد.

وي كه اصلا بوهمي بود از جواني سري پر شور داشت. در جواني در جنگ با عثماني شركت كرد، زيرا اين دولت را زورگو، فاسد و از عوامل عقب ماندگي اروپاييان مي پنداشت. پس از آن مقيم ميلان و به روزنامه نگاري سرگرم شد و مدتي خبرنگار «كورير دلا سرا» بود. آنگاه با دوستان راديكالش يك روزنامه تندرو به راه انداخت كه پس از مدتي توقيف شد. جياكوسا پس از مدتي به كار نوشتن درام و داستان روي آورد و نخستين نمايشنامه او «حسن Hassan» عنوان داشت كه مورد توجه فراوان قرار گرفت و او را به شهرت رسانيد. از آن پس وي ضمن نوشتن مقاله براي روزنامه ها، داستان نويسي و درام را پيشه اصلي قرار داد و به خلق آثار كم نظير موفق شد.

در جريان جنگ جهاني اول، طبع نا آرام، جياكوسا را آرام نگذارد و در سال1917 (در 58 سالگي!) به عنوان داوطلب، وارد ارتش ايتاليا شد و در همان سال در ميدان جنگ از اسب به پايين افتاد و از چند نقطه بدن دچار شكستگي استخوان شد و در 1919 براثر همين جراحات درگذشت. با وجود اين جراحات، در طول بستري بودن موفق به نوشتن دو داستان و دهها مقاله شده بود.

 

Giacosa

 

1976م:در اين روز در سال 1976 «شائول (سال) بيلو» نويسنده آمريكايي متولد كانادا برنده جايزه ادبي نوبل شد. داستانهاي معروف بيلو عبارتند از: قرباني، مرد سرگردان، هرزوگ و ... . بيلو سالها در اروپا به ويژه در پاريس زندگي كرد.

 

1928م:21 اكتبر 1928 دكتر چارلز مايو Mayo اعلام داشت كه با اشعه ايكس و راديوم مي توان از رشد سرطان جلوگيري كرد، سلولهاي سرطاني را از تكثير بازداشت و احيانا برخي از آنها نابود ساخت.

وي در آن روز گفت كه پس از آزمايش بسيار در لابراتوار خود، اين موضوع را كشف كرده است.

دكتر چارلز يكي از دو برادر پزشك و فرزند دكتر مايو جراح انگليسي بود كه به آمريكا مهاجرت و مقيم ايالت مينه سوتا شده بودند و در همانجا كلينيك درماني ـ پژوهشي معروف "مايو" را تاسيس كرده اند كه سرگرم بكار است و در درمان بيماري سرطان تخصص دارد.

 

دكتر چارلز مايو

 

2004م:روزنامه هاي بزرگ (سراسري) آمريكا از 21 اكتبر 2004 بهاي اشتراك(آبونمان ) خود را كاهش داده بودند تا وضعيت مخاطبان عصر اينترنت را ارزيابي کنند. اين کاهش بهاT تنها توزيع خانه به خانه را شامل مي شد. اين نشريات كه قبلا براي تحويل روزنامه در منزل (هوم دليوري) هرهفته سه دلار و پنجاه سنت دريافت مي كردند اين نرخ را به دو دلار و 90 سنت در هفته (هر نسخه حدود 400 تومان) پايين آورده بودند. اين نرخ با بهاي تكفروشي در جعبه ها و يا سوپرماركتها فرق دارد. نرخ تكفروشي ثابت مانده بود که بيشتر از «هوم دليوري» است. از زمان قرار گرفتن اخبار روز در اينترنت از دست اول، تيراژ روزنامه ها افزايش نيافته بود.

تجربه کاهش بهاي روزنامه ها (در قسمت تحويل خانه به خانه) در وضعيت تيراژ موثر واقع نشد و لغو گرديد و روزنامه ها بالعکس بر بهاي فروش افزودند بگونه اي که روزنامه کمتر از يک دلار در آمريکا وجود ندارد.

در پي ناموفق بودن اين تجربه، برخي از اصحاب نظر در حرفه روزنامه نگاري پيشنهاد کردند كه در عصر اينترنت، اينك آن زمان فرارسيده است كه نشر روزنامه از لحاظ محتوا مورد تجديد نظر كلي قرار گيرد و بر پايه حوصله (وقت)، خواست و معلومات مخاطبان قرن 21 استوار شود زيرا که برغم وجود اينترنت و خبررساني فوري از طريق آن و آسان بودن دسترسي به آن حتي از طريق تلفن موبايل (سلفون)، روزنامه ها روش قرن 19 را در تهيه و نگارش مطالب رها نساخته اند و بايد در عرضه خبرها روش ساده و خلاصه نويسي همراه با عکس هاي متعدد را در پيش گيرند و بر ميزان فيچر و مقاله هاي تحليلي و تفسيرهاي خود بيفزايند و ستونهاي ثابت را به افراد شناخته شده و معروف بسپارند و کاريکاتور بيشتري چاپ کنند و جاي بيشتري نيز به اظهار نظر مخاطبان (نامه به سردبير) بدهند.

در اکتبر 2008 اعلام شد که با درپيش گرفتن اين روش (که دربالآمد) و برغم افزايش بهاي تکفروشي و کاهش صفحات، وضعيت تيراژ پس از چند سال قرارداشتن در سرازيري بهتر شده است. اينک توجه به يک روزنامه بستگي به مطالب غيرخبري و عمدتا آموزشي اش و ميزگردهايش دارد. برخلاف گذشته، از آغاز سال 2008 روزنامه هاي گرانتر اهميت و وزن بيشتري به دست آورده اند و ميزان صفحات، ديگر ثابت نيست و برحسب دريافت آگهي کم و زياد مي شود.


1805م:21 اكتبرسال 1805، روزي است كه جنگ درياييTrafalgarترافالگار ميان ناوگان فرانسه و اسپانيا از يك سوي و ناوگان انگلستان از سوي ديگر در اين دماغه واقع در آبهاي اسپانيا روي داد و به پيروزي ناوگان انگلستان پايان يافت، ولي ضمن آن «نلسونNelson» دريا سالار انگليسي و فرمانده ناوگان اين كشور در كشتي خود «ويكتوري» هدف گلوله يك سرباز دريايي فرانسه قرار گرفت و كشته شد.

در اين جنگ كه ناپلئون مايل به شركت در آن نبود تلفات سنگين به طرفين وارد آمد و 20 كشتي فرانسوي و اسپانيايي غرق و يا تصرف شدند. جمع كشتي هاي انگليسي درگير در اين جنگ 27 فروند گزارش شده است. ناپلئون قبلا به افسران نیروی دریایی خود گفته بود: این جنگ یک ریسک است. اگر ما شکست بخوریم دریاها را و در نتیجه تجارت و نيز دوستان دوردستمان را از دست خواهیم داد.

انگلستان از زمان پيروزي در نبرد ترافالگار تا قرن بيستم، در جهان برتري دريايي داشت. تا نيمه قرن بيستم، انگليسي ها در سالروز پيروزي ترافالگار مراسم برپا مي داشتند.

 

نلسون


1833م:21 اکتبر 1833 «آلفرد نوبلAlfred Nobel» کارخانه دار سوئدی و مخترع ديناميت و تی. ان. تی به دنيا آمد و چون از این اختراع که ممکن است در کشتن انسان بکار رود پشیمان شده بود سرانجام اموال خود را وقف دادن جوائز به کساني کرد که در طول هر سال در رشته خود بيش از ديگران به بشر خدمت کرده باشند.

مهندس نوبل که فارغ التحصيل روسيه در رشته مهندسی و شيمی بود در ژوئيه سال 1867 «ديناميت» را اختراع كرده بود.

«نوبل» كه در شهر استكهلم و در يك خانواده سوئدي صنعتگر و سرمايه دار به دنيا آمده بود پس از فراغت از تحصيل در 20 كشور به تاسيس شعب كارخانه اقدام كرد.

آزمايشگاههاي كارخانه هاي او در نيمه دوم قرن 19 موفق به 350 اختراع و طرح تازه شده بودند از جمله ساخت ماده منفجره «تي. ان. تي».

وي از راه توليدات شيمياتي داراي ثروتي چشمگير شده بود، ولي از آنجا كه احساسي لطيف داشت و دست به قلم بود از اين كه چند نوع ماده منفجره ساخته بود كه ممكن بود در كشتن انسان و تخريب ابنيه از آن استفاده شود دچار نوعي عذاب وجدان و عدم رضايت از خود شده بود و چون چاره اي به نظرش نمي رسيد سرانجام تصميم گرفت كه ثروت خود را وقف دادن جايزه به كساني كند كه در هر سال بزرگترين خدمت را به بشريت كرده باشند. وی برای تحقق اين منظور، يك موسسه مشترك سوئدي ـ نروژي را مامور اين كار كرد و ضمن وصيتنامه اي كه در 27 نوامبر 1895 در پاريس تنظيم كرد همه اموال و درآمد كارخانه هايش را در اختيار آن موسسه قرارداد و برپايه نظر خود طرحي را به موسسه داد. آلفرد نوبل سال بعد در دهم دسامبر 1896 با وجداني نسبتا آسوده از اين عمل خود درگذشت.

موسسه اهداي جوايز سالانه نوبل از محل دارايي و درآمد كارخانه هاي آلفرد نوبل پس از تنظيم سازمان و ضوابط مربوط، از 27 ژوئن سال 1900 كار خود را آغاز كرد كه اين كار ادامه دارد. از نیمه قرن بیستم و پس از ابرقدرت شدن آمریکا، اصحاب نظر توزیع جوائز نوبل را زیر ذرّه بین قرارداده اند و از آن پس بارها اخطار داده اند که داوران و به ویژه نروژی ها نظامنامه جوائزرا که این جوائز قبلا دارای پرستیژ ویژه بود با سیاست آلوده ساخته و لازم است که داوران از دانشمندان و اندیشمندان سراسر جهان انتخاب شوند و داور نروژی و سوئدی صرفا کافی نیست و ادامه کار، ارزش جوائز را به صفر خواهد رساند. این انتقادها شصت سال است که به نتیجه نرسیده است. در سال 2009 دادن جائزه صلح نوبل به باراک اوباما رئیس جمهور تازه کار آمریکا، با واکنش تند رسانه ها حتی رسانه های آمریکا رو به رو شد زیرا که وی در دو جنگ درگیر است، می خواهد نیروی نظامی بیشتری به افغانستان بفرستد و تا آن روز برای صلح هنوز کاری نکرده بود و ....

 

آلفرد نوبل


1944م:21 اكتبر 1944و درجريان جنك جهاني دوم، يك هواپيماي نظامي امپراتوري ژاپن كه مقداری زیاد مواد منفجره در بدنه آن جاسازي شده بود و مخازنش پر از بنزین بود در خليج «لي تي» واقع در مجمع الجزاير فيليپين خود را به رزمناو سنگين استرالیایی به نام «استراليا» كوبيد و آن را از كارانداخت. در اين حمله هوائي انتحاري، فرمانده كشتي و سي تن از افسران و ملوانان آن كشته شدند. با اين حمله، تاكتيك «كاميكازي» وارد عمليات نظامي در جهان شده است، زیرا که نخستین حمله از این دست بوده است. در اين نوع حمله هوايي، خلبان داوطلب خودکشی است و نیروی دریایی ژاپن همیشه دهها خلبان آماده خودکشی در دسترس داشت. دومین حمله کامیکازی 24 اکتبر ـ سه روز بعد و سومین آن 25 اکتبر و در همان آبها صورت گرفت. در طول جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشتی های آمریکا و انگلستان و متحدانشان به این طریق ازمیان رفتند ازجمله ناو هواپیمابر آمریکایی «امانی بی». پرونده عملیات کامیکازی بسته نشده و ارتش بسیاری از کشورها در لحظه ضرورت آماده استفاده از این تاکتیک و همچنین تاکتیک «اژدر انسانی» در دریا هستند. واژه کامیکازی (کامیکازه) از دو کلمه «باد» و «ملکوت» ساخته شده و چنین بادی در قرون وسطی کشتی مغولها را که عازم تصرف ژاپن بودند غرق کرده بود..

 

ناو

 

1967م:اين ناوچه موشك انداز مصري به نام «اسيوت» 21 اكتبر سال 1967، در آبهاي شمالي مصر ناوشكن اسرائيلي «اٍلات» را با پرتاب يك موشك دريا به دريا ساخت شوروي غرق كرد و باعث شهرت تسليحات شوروي و دقت بكارگيري سلاحهاي پيشرفته از سوي مصريان شد. غرق اين ناوشكن تنها پيروزي دريايي اعراب در طول دو جنگ (از سه جنگ) بر اسرائيل بود. در پي غرق «الات»، از آنجا كه در جهان موازنه نيرو برقرار بود، قدرتهاي بزرگ به ميانجي گري پرداختند و مانع ادامه جنگ بيش از شش روز شدند.

 

ناوچه مصري ناوشكن اسراييلي را غرق كرد

 

1978م:آناستاس ميكويان كمونيست قديمي و يك زمان رئيس شوراي عالي شوروي (رئيس جمهوري) 21 اكتبر سال 1978 در 83 سالگي درگذشت. وي بسال 1895 در ارمنستان به دنيا آمده بود.

ميكويان در جواني در تفليس به تحصيلات مذهبي (نستوري) پرداخته بود كه پس از فوت والدينش مجبور به كارگري كردن شده بود. وي بعدا در باكو به صف بلشويكها پيوسته و به انتشار يك روزنامه انقلاب كمونيستي پرداخته بود. پس از پيروزي كمونيستها در انقلاب و جنگ داخلي متعاقب آن، ميكويان مدارج ترقي را در حزب و دولت شوروي به سرعت پيمود و به دليل هوشمندي و انعطاف پذيري ويژه اش، گرفتار تيغ پاكسازي هم قرار نگرفت و از رياست كميته محلي به عضويت دفتر سياسي و كميته مركزي و شوراي عالي تا رياست اين شورا دست يافته بود.

 

ميكويان

 

2003م:يك داديار در دستگاه قضايي مسكو 20 اکتبر 2003 بار ديگر براي «ميخائيل خودوركوفسكي» ثروتمند روس و رئيس سابق كمپاني نفتي «يوكس اويل» به اتهام شركت در سرقت املاك دولت، فساد اقتصادي و ... احضاريه فرستاد. وي چهار ماه پيش پس از بازجوئي از «پلاتون لبدف» - يكي از همكارانش كه متهم به سرقت اموال عمومي شده و احضار گرديده بود. اين سوء استفاده ها مربوط به خريد شركت يوكس اويل در جريان حراج اين كمپاني در سال 1995و يك كارخانه كود شيميايي در 1994 است. خودور كوفسكي که اينک در زندان است و دوران محکوميت خودرا مي گذراند پس از فروپاشي شوروي موسسه مالي «منالپ بانك» را تاسيس كرده بود كه از طريق آن، شركت نفتي روسيه و با بورس بازي هاي ديگر يك كارخانه دولتي توليد كود شيميايي را خريداري كرده بود. پس از انتشار نام او در مجله فوربس در كنار ثروتمندان رديف اول جهان، اظهار نظرهاي متعدد انتشار يافت كه خودوركوفسكي اين ثروت را از كجا آورده است؟!. زيرا كه در شوروي سوسياليستي، تا پايان دهه 1990 كسي پول نداشت و قاعدتا هم نمي توانست داشته باشد. اين قبيل گزارشها بود كه جهانيان را گيج کرده و به عمق فساد اقتصادي و بي نظمي هاي روسيه پي برده بودند، زيرا كه نمي تونستند مجسم كنند كه چگونه چند فرد و عمدتا از يهوديان روسيه ناگهان ميلياردر شوند. در دوران حکومت کمونيستي و مالکيت دولت، موسسات روسيه (اموال عمومي) به بهاي سختي کشيدن مردم در طول 70 سال و به اردوگاه كار اجباري فرستادن شدن برخي ايجاد شده است، و نبايد اين چنين به غارت مي رفتند!. پوتين از زمان روي کار آمدن کمر به پس گرفتن اين اموال و قطع فساد بسته بود.

 

خودوركوفسكي


2003م:كره شمالي 20 اکتبر 2003 همزمان با آغاز بكار نشست بانكوك با شركت جورج دبليو بوش، دو موشك تازه زمين به كشتي را آزمايش كرد و اين دو موشك دقيقا به هدفي كه در نيمه راه ساحل ژاپن قرار داشت اصابت كردند. برخي روزنامه ها به طنز نوشته بود كه اين آزمايش استقبال كره شمالي از بوش بود كه به آسياي شرقي سفر كرده است.

21 اکتبر 1994 کره شمالي و آمريکا به توافق رسيده بودند که دولت کره شمالي فعاليت هاي اتمي نظامي خود را متوقف سازد و اجازه دهد که بازرسان بين المللي از تاسيسات هسته اي آن ديدار منظم داشته باشند و در عوض دولت واشنگتن محدوديت هاي خود درباره کره شمالي را حذف خواهد کرد. از آن زمان تاکنون (سال 2008) چندبار ديگر چنين توافقي ميان دو دولت حاصل شده و دوباره برهم خورده است. کره شمالي در دهه اول قرن 21 اعلام کرد که داراي سلاح اتمي شده است.


2004م:15 اكتبر 2004پيمان تازه چين و روسيه مبني بر حل كامل مسائل مرزي و فيصله يافتن آن براي هميشه به امضاء سران دو كشور رسيد و متن آن پنج روز انتشار يافت. اهميت اين پيمان از آن لحاظ است كه اين اختلافات پيش از ايجاد «ولادي وستوك» از سوي روسها در خاور دور، به وجود آمده بود و بيش از دو قرن قدمت داشت. اين اختلافات در دهه هاي گذشته منجر به دو برخورد پرتلفات ميان دو كشور شده بود و در يك زمان، در منطقه مرزي مورد اختلاف هفتصد هزار سرباز روس در برابر يك ميليون سرباز چيني صف آرايي كرده بودند. روسيه و چين چهار هزار و سيصد كيلو متر مرز مشترك دارند.

با امضاي پيمان 15 اکتبر 2004، ظاهرا اختلاف مهم ديگري ميان چين و روسيه كه مي كوشند با هم متحد باشند وجود نخواهد داشت. به نظر مي رسد كه دولت روسيه تلاش مي كند كه چنين پيماني هم ميان چين و هند كه از سال 1962 باهم اختلاف مرزي دارند امضاء شود تا مانع ديگري برسر راه دوستي مثلث سه كشور وجود نداشته باشد.


2004م:اعلام شد که با توافق 16 اكتبر 2004 ولاديمير پوتين و امامعلي رحمان سران روسيه و تاجيكستان مسئله اقامت و كار تاجيكها در قلمرو روسيه فدراتيو حل شده است. تا آاکتبر 2004 مسافرت تاجيكها به روسيه براي جستجوي كار و درآمد همانند مكزيكي ها بود كه هر سال براي كار به آمريكا مي روند و باز مي كردند و اين رفت و آمد رسميت ندارد. دويست هزار تا يك ميليون تاجيك به اين صورت ميان روسيه و تاجيكستان در رفت و آمد بوده اند. از آنجا كه وضعيت اقامت و كار كردن آنان در روسيه رسميت نداشت بسيار ديده شده بود كه مورد اذيت و آزار قرار مي گرفتند.


1790: در اين روز كه تب انقلاب هر لحظه در فرانسه بالا مي رفت، مجلس نمايندگان اين كشور طرح پرچم ملي اين كشور مركب از 3 رنگ را تصويب كرد.

1879: تماس اديسون با استفاده از نخ پنبه اي كاربونيزه لامپ برق ساخت.

1945: يكصد و 56 سال پس از انقلاب فرانسه و اعلام حقوق بشر، تازه در اين روز (21 اکتبر 1945) زنان اين كشور اين حق را به دست آوردند كه در انتخابات شركت كنند؛ راي بگيرند و راي بدهند.

1966: براثر سقوط يك توده بزرك زغال سنگ و غلطيدن آن روي يك دبستان در «ابرفان ولز (انگلستان) 116 كودك و 28 بزرگسال كشته شدند.

1967: در اين روز هزاران تن از مخالفان و معترضان آمريكايي جنگ ويتنام كوشيدند كه به ساختمان وزارت دفاع اين كشور (اصطلاحا: پنتاگون) هجوم برند. در چنين روزي در سال 1967 يکصد هزار تن از مخالفان جنگ ويتنام در شهر واشنگتن دست به تظاهرات مسالمت آميز ضد جنگ زده بودند. در اين روز در بيشتر شهرهاي آمريکا، اروپا و ژاپن چنين تظاهراتي برپا شده بود که در چند نقطه از جمله اوکلند کاليفرنيا منجر به مداخله پليس و زد و خورد شده بود.

1971: ريچارد نيکسون رئيس جمهوري وقت آمريکا 21 اكتبر 1971 «ويليام رنکويست» را به عنوان عضو تازه ديوان عالي اين كشور به سناي آمريكا پيشنهاد كرد که تصويب شد. «رنکويست» که بعدا رئيس ديوان عالي آمريکا شد همان فردي است كه در سال 2000 و در جريان كشمكش خواندن آراء ايالت فلوريدا جهت تعيين رئيس جمهور تازه آمريکا ناگهان ابتکار عمل را به دست گرفت و پذيرفت كه مسئله در ديوان عالي مطرح شود و چون اکثريت قضات اين ديوان بمانند خود او تمايل به حزب محافظه كار جمهوريخواه داشتند برغم اينكه «ال گور» در مجموع، آراء بيشتري داشت جورج دبليو بوش را برنده انتخابات اعلام داشتند و با اين عمل خود، آمريكا را دچار مشكلاتي ساختند كه در طول عمر نسبتا كوتاه خود تجربه نكرده بود از جمله تريليون ها دلار قرض، حدود يك تريليون كسر بودجه، درگير در دو جنگ غير ضروري، وارد ساختن مجدد روسيه به ميدان معارضه، ساختن دشمنان تازه در سطح جهان براي آمريكا، لطمه زدن به اعتبار جهاني آمريكاييان، ازدست دادن آمريكاي لاتين، بحران اقتصادي و مشكلات داخلي و خارجي ديگر به گونه اي كه نيمي و احتمالا بيش از نيمي از مردم براي حل مسائل به يك سياهپوست جوان و كم تجربه نيمه آمريكايي و بزرگشده اندونزي متوسل شده اند ـ همان مردمي كه تا 44 سال پیش از این، سياهان را به هر مدرسه اي راه نمي دادند و در اتوبوس و رستوران جاي معيّن داشتند و مورد تبعيض همه جانبه بودند و .... اين است كه انديشمندان به جهانيان توصيه مي كنند كه از تجربه هشت سال اخير آمريكا درس بگيرند و از راههايي كه در این هشت سال رفت نروند.

2004: با ايجاد شعبه «چري» - كارخانه اتومبيلسازي چين در مالزيا موافقت شد. اين نخستين جهش اتومبيلسازي چين به خارج از اين كشور بود. شعبه چري در مالزيا، دو نوع اتومبيل «كيو كيو» و «بي ـ 14» را توليد مي کند.

2004: در جريان مبارزات انتخاباتي سال 2004 آمريکا، سناتور جان كري نامزد حزب دمكرات پرزيدنت جورج دبليو بوش نامزد حزب جمهوريخواه آمريكا را متهم كرد كه در انديشه رفاه نظاميان سابق (وتران ها) نيست و يك ميليون و هفتصد هزار تن از آنان فاقد بيمه درماني هستند.

2004: شمار سالخوردگاني که در ايالات متحده آمريکا از بازنشستگي عمومي برخوردار مي شوند به 46 ميليون رسيد. در اين سال جمعيت اين کشور 290 ميليون نفر بود که در سال 2008 از 300 ميليون بيشتر شده است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------