تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -4شهریور



429م:يك روحاني ارمني 26 اوت 429 ميلادي از ارمنيان مسيحي شده خواست كه به صورت گروهي از بهرام پنجم (بهرام گور) شاه وقت ايران بخواهند كه اردشير (ارته سز) فرماندار آنان را بردارد و از آن پس هم برايشان از ميان مسيحيان فرماندار تعيين كند. بهرام پنجم با عزل اردشير، تنها به دليل عدم رضايت عمومي از او موافقت كرد و سال بعد «ويمهر شاپور» را فرماندار ارمنستان كرد كه او هم زرتشتي بود و به ارمنيان پيام داد كه اگر مي خواهند باز هم از اتباع ايران باشند و يك ايالت خودمختار ايران به شمار آيند نبايد بار ديگر از تفاوت دين سخن به ميان آورند و به اين ترتيب مساله حل شد. ظاهرا قتل يك مروج مسيحي در كردستان (ماد كوچك) نارضايي آن روحاني ارمنستاني را برانگيخته بود.


1925م:پارسيان فرارود (تاجيك هاي آسياي ميانه) در آن زمان كه اين منطقه «تركستان روسيه» نامگذاري شده بود با هدف حفظ زبان و ادبيات پارسي، فرهنگ و تمدن ايراني خود (بمانند نياكانشان در سالهاي پس از قرن هفتم ميلادي)، روز 25 اوت سال 1924 روزنامه «آواز تاجيك (صداي پارسيان)» به زبان پارسي را منتشر كردند كه سوم شهريور 1386 (25 اوت 2007) 83 ساله شده بود. اين روزنامه به همّت تاجيكان سمرقند، در شهر تاشكند كار انتشار خود را آغاز كرد و نخستين سردبير آن «عبدالقيّم قربي» بود.

 

امامعلي رحمان


1332م:چهارم شهريور سال 1332 ژنرال فضل الله زاهدي نخست وزير به اصطلاح دولت كودتا از دولت آمريكا تقاضاي كمك مالي كرد كه 45 ميليون دلار كمك بلاعوض و 23 ميليون و 400 هزار دلار كمك فني برايش حواله شد. گويا مبلغي نيز براي خود او ارسال شده بود.

دكتر مصدق قبلا درخواست ده ميليون وام داراي بهره از آمريكا كرده بود كه با آن، پس از ماهها «امروز و فردا كردن» موافقت نشده بود!.

"يرواند آبراهاميان" در رساله اي كه همزمان با چهل و هشتمين سالگرد رويداد 28 امرداد نگاشته و در سال 2001 در نشريه دوزبانه ايران تايمز چاپ واشنگتن انتشار يافته جملاتي از آيزنهاور رييس جمهور وقت آمريكا نقل کرده و همچنين نوشته است كه اسناد سيا (C. I. A) درباره كودتاي 28 مرداد با وحود گذشت نزديك به نيم قرن و انقراض سلسله پهلوي و مرگ بسياري از گردانندگان آن و پايان جنگ سرد و ... هنوز غير قابل دسترس است و براي مورخان عبوردادن شتر از سوراخ سوزن آسانتر از دسترسي به اسناد سيا در باره رويداد اوت 1953 تهران است و هر چه كه تا كنون انتشار يافته ناقص و فقط اشاره و يا ازدست دوم بوده است.

به نوشته وي آيزنهاور در اين زمينه گفته بود كه درسال 1953 به ما ( از سوي برخي سياستمداران آمريکايي ) توصيه شده بود كه با دكتر مصدق كنار آييم ولي حمايت كمونيستهاي ايران (حزب توده) از دكتر مصدق و تظاهرات سه روزه به پشتيباني از او در تهران، وي را در نظر ما چيز ديگري جلوه گر ساخت و ترس از استيلاي كمونيسم بر ايران وجود ما را به لرزه در آورد و ....

آبراهاميان نوشته است: در آمريكا طبق يك ضابطه سازمانهاي دولتي موظف اند كه اسناد را پس از گذشت 25 سال بدون هيچ تشريفاتي از طبقه بندي خارج و در اختيار محققان متقاضي قرار دهند كه سيا درباره اسناد مربوط به كودتاي 28 مرداد، نخست بهانه آورد كه بودجه كافي براي تهيه فهرست اين اسناد حجيم را ندارد و چند سال بعد ناگهان اعلام كرد كه اسناد مربوط در در دهه 1960 ناخودآگاه از ميان رفته و امكان علني كردن آنها وجود ندارد كه دفعتا در آوريل 2000 (فروردين 1379} گزارشي تحت عنوان "تاريخ نهفته( سري )" در 80 صفحه در سايت نيويورك تايمز در اينترنت قرار گرفت و چون اعتراض شد كه بسياري از حقايق سانسور شده است، بعدا همان گزارش كاملتر و در 169 صفحه در اينترنت قرار گرفت و اين بار تحت عنوان "سرنگوني دكتر مصدق نخست وزير ايران" . هنوز حالت تعجب باقي مانده بود كه گفته شد اصل اين گزارش را دكتر دونالد ويلبر يكي از عوامل سيا يك سال پس از كودتاي مرداد 1332 به سفارش اداره امور تاريخي سيا تحرير كرده كه به صورت يك دفترچه راهنما در اختيار ماموران و برنامه ريزان سيا قرار گيرد تا در عمليات مشابه دچار اشتباه نشوند ، بنابراين اطلاعات دست اول و حاوي همه اسناد و شرح كامل عمليات نيست.

 

داور پناه (سمت راست) و فشاركي 25 سال پس از براندازي 28 مرداد


1357ش:چهارم شهريور 1357 ـ روزي كه در بيشتر شهرها از جمله تهران تظاهرات بود و در قم، آبادان و تبريز تلفات داشت، شايعه كناره گيري جمشيد آموزگار قوت گرفت و روزنامه اطلاعات در اين روز كه هنوز آموزگار نخست وزير بود، به دلايلي! به بهانه تغيير قريب الوقوع نخست وزير، شماره فوق العاده منتشر ساخت.

آموزگار روز بعد در جلسه شوراي وزيران خود كه آخرين جلسه آن بود موضوع كناره گيري اش را مطرح ساخت و ساعتي بعد با استعفا نامه اش عازم كاخ شاه شد و شاه پس از پذيرفتن استعفاي آموزگار، شريف امامي را كه در سراسر سلطنت پهلوي دوم مقام دولتي مهم از جمله وزارت و نخست وزيري داشت مامور تشكيل كابينه تازه كرد.

شريف امامي از اعضاي باشگاه ايران بود كه بيشتر اعضاي آن فراماسيونر ها بودند. بررسي تاريخي ملاقاتهاي شريف امامي در چهار روز اول شهريور ماه 1357(روزهاي پيش از كناره گيري آموزگار)، ماهيت ماموريت او را روشن مي سازد و شناخت روشني از رجال ايران آن زمان را به دست مي دهد.

 

آموزگار

 

1910م:«ويليام جيمز» فيلسوف و روانشناس آمريكايي صاحب فرضيه «پرگماتيسم» بر پايه واقعگرايي، اصالت عمل، و درك حقيقت از راه تجربه و واقعيات مشهود و قابل لمس 26 اوت 1910 در 68 سالگي در گذشت.

 

ويليام جيمز


1743م:26 اوت زادروز «آنتوان لاوازيه» شيميدان فرانسوي است كه بسال 1743 به دنيا آمد. وي را پدر دانش شيمي نوين مي دانند. لاوازيه واژه هاي «اكسيژن» و «هيدرژن» را بر اين دو گاز گذارد كه حيات و حريق بدون اكسيژن وجود نخواهد داشت.

لاوازيه بعدا وارد سياست شد و انقلابيون فرانسه بر او مهر ضد انقلاب زدند و دادگاه انقلاب وي را به مرگ محكوم كرد و در 1794 با گيوتين گردن زده شد.

 

لاوازيه

 

1789م:بيست و ششم اوت سالروز تصويب اصول «حقوق بشر» در مجلس ملي فرانسه در آغاز انقلاب در سال 1789 ميلادي (219 پيش) است كه پايه «اعلاميه جهاني حقوق بشر» قرار گرفته كه همه اعضاي سازمان ملل بر آن صحه نهاده اند. طبق مصوبه مجلس ملي فرانسه، انسان كه آزاد به دنيا مي آيد، در طول عمر با داشتن حقوق برابر بايد آزاد زيست كند ـ حقوقي كه بزعم انقلابيون فرانسوي، قرنها مورد تجاوز و بي اعتنايي شاهان، حاكمان و جباران قرار گرفته بود. در اين مصوبه آمده بود: تبادل آزاد افكار، يكي از گرانبهاترين و عزيزترين حقوق مردم است و از 26 اوت 1789(روز تصويب اين اصول)، مردم بايد در فكر كردن، گفتن و نوشتن آزاد باشند و ....

 

ژان ژاك روسو


1974م:26 اوت سالگرد فوت چارلز ليندبرگ بسال 1974 در 72 سالگي است كه 21 ماه مه 1927 با يك هواپيماي يك موتوره پس از 33 ساعت و نيم پرواز بدون توقف، عرض 3 هزار و 600 مايلي اقيانوس اطلس را طي كرد و در بورژه پاريس فرود آمد. وي كه پدرش در آمريكا نماينده مجلس بود بعدا وارد سياست شد و مخالف ورود كشورش - آمريكا به صحنه سياسي جهان و خروج از انزوا بود. ليندبرگ كه مدتي را در آلمان بسربرد هيتلر و آلماني ها را ستود.

 

ليندبرگ در ميانسالي

 

1957م:شوروي 26 اوت سال 1957 اعلام كرد كه داشمندان اين كشور نخستين موشك قاره پيماي هدايت شونده جهان را پيروزمندانه آزمايش كرده اند. در اين اعلاميه آمده بود كه اين موشك مورد استفاده نظامي و غير نظامي قرار خواهد گرفت. چهل روز بعد (4 اكتبر 1957) دانشمندان شوروي با موشك قاره پيما، نخستين سفينه فضايي جهان به نام «اسپوتنيك ـ 1» را در مدار زمين قرار دادند و باعث تحسين جهانيان شدند و اعلام داشتند كه ظرف كمتر از سه سال انسان در مدار زمين و تا 5 سال ديگر يك سفينه در مدار ماه قرار خواهند داد كه به هر دو وعده عمل كردند.

برخي مفسران روزنامه ها در همان روز نوشته بودند؛ با توجه به اين كه شوروي داراي بمب اتمي و هيدرژني است، اگر استالين زنده بود، ديگر در بمباران اتمي انگلستان و آمريكا درنگ نمي كرد. استالين چهار سال پيش از اين آزمايش به صورت ناگهاني (مرموز) درگذشته بود. وي بارها اشاره كرده بود كه تا انگلستان برسرپا باشد مسائل جهان به طور كامل حل نخواهند شد زيرا كه برسر هر راهي سنگ اندازي مي كند. وي آمريكاييان را هم قاتلين بوميان (سرخپوستان) مي خواند و بارها گفته بود كه از دل خاک آمريكا خون مي جوشد ـ خون سرخپوستان بي گناه، اروپاييان آنان را نابود كردند تا زمين هايشان را بخورند، ثروتمند شوند و ....

آمريكاييان كه يازدهم ژوئن آن سال (75 روز پيش از پيروزي روسها) در چنين آزمايشي با شكست رو به رو شده بودند از آن پس بر دامنه فعاليت خود در اين زمينه افزودند. اينك ثابت شده است در قرن 21 دولتي داراي قدرت نظامي است كه مجهز به انواع سلاح موشكي، الكترونيك، ديجيتال و زيردريايي و وسيله دفاع در برابر چنين سلاحهايي باشد. با وجود اين، قدرتي بالاتر از داشتن يك سيستم رسانه اي خوب نيست و برتري آمريكا، رسانه هايش هستند كه ... و ابزار رسانه ها؛ آدمهاي با استعداد و ماهر در اين کار هستند.

 

اسپوتنيک - 1

 

0: در اين روز در سال 55 پيش از ميلاد؛ ورود ناوگان روم به فرماندهي سزار كه در آن زمان يك ژنرال بود به آبهاي انگلستان و سپس تصرف آن سرزمين در سال 54 پيش از ميلاد (مشروح واقعه در سايت 27 اوت)

1885: ژول روماين داستان نويس فرانسوي به دنيا آمد.

1858: براي نخستين بار در ارسال خبر، از دستگاه تلگراف استفاده شد و كار خبرگزاري ها رو به تكامل گذارد.

1914: ژوليو كارتازار نويسنده آرژانتيني زاده شد.

1914: كشته شدن 20 هزار سرباز روس در يك نبرد يك روزه با آلمان

1920: اصلاحيه نوزدهم قانون اساسي آمريكا به اجرا گذارده شد و زنان اين كشور حق مشاركت در انتخابات (راي دادن و راي گرفتن) به دست آوردند.

1968: آغاز تظاهرات ضد جنگ ويتنام در 221 دانشگاه آمريكا. اين تظاهرات در بعضي دانشگاهها به خشونت گراييد و توام با تلفات بود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------