درباره کارنامه هنری بهنام صفوی که دیروز درگذشت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 فروغ فرخزاد در «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» صدا را تنها یادگار انسان می‌داند و می‌گوید:«تنها صداست که می‌ماند». شاید به همین دلیل است که دیروز را پایان بهنام صفوی خواننده پاپ ۳۶ ساله کشورمان نمی‌دانیم. او طی شش سال اخیر درگیر عارضه تومور مغزی بود اما در طول این مدت نیز امیدوارانه به فعالیت خود در خوانندگی ادامه داد. او اصفهانی بود و به گفته پدرش، قرار است در شاهین‌شهر اصفهان آرام بگیرد. در ادامه به چند نکته شاخص درباره این خواننده پاپ که کمتر از آن گفته شده است، خواهیم پرداخت.

 

شروع درخشان و پرهیاهو

اولین آلبوم بهنام صفوی در سال ۸۸، وقتی او ۲۶ ساله بود منتشر شد؛ «عشق من باش» نام این آلبوم ۹ قطعه‌ای است که این خواننده را با قطعه‌ای به همین نام، بر سر زبان‌ها انداخت؛ «عشق من باش» به یکی ازقطعه‌های هیت سال و این آلبوم به یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی پاپ تبدیل شد. جالب این که دو خواننده دیگر یعنی سیروان و زانیار خسروی در این اثر به عنوان ترانه‌سرا و تنظیم‌کننده با صفوی همکاری داشتند.

 

او سه آلبوم دیگر نیز در کارنامه خود دارد که «آرامش» و «فوق‌العاده» به قبل از دوره بیماری و آلبوم «معجزه» به روزهای مبارزه او با بیماری‌اش برمی‌گردد.

 

فعالیت در موسیقی کودکتنظیم‌کنندگی، یکی دیگر از فعالیت‌های جدی بهنام صفوی بود. به این فعالیت، می‌توان آهنگ سازی قطعه‌های کودکانه را نیز اضافه کرد. او تنظیم‌کننده قطعه نوستالژیک «آهویی دارم خوشگله» با آهنگ سازی بنیامین بهادری است و در آلبوم کودکانه «زیباترین رنگین‌کمان» که شخصیت اصلی آن عروسکی به نام «چرا» با صدای آزاده مویدی است هم گاهی نقش تنظیم‌کننده و گاهی آهنگ ساز داشته. اهورا ایمان، ترانه‌سرا، در این باره گفته است:«بهنام را به واسطه تهیه کنندگی اولش شناختم که تهیه کننده آلبوم کودکانه ای بود که شعرها و ترانه هایی از همسرم را هم شامل می‌شد و بهنام آهنگ ساز بعضی از آن ترانه‌ها بود.»

 

در پی متن و دور از حاشیه

بهنام صفوی را با لقب «پسر مودب موسیقی ایران» می‌شناسند. او بر خلاف برخی خواننده‌های پاپ امروزی به دور از حاشیه بود و زمانی مجبور به اعلام بیماری‌اش در کنسرت زاهدان و برداشتن کلاه از سر خود شد که برخی، تغییرات ظاهری او را بر اثر دوره درمانی، خالی‌بندی می‌دانستند و در فضای مجازی هجمه‌های عجیب و غریبی علیه او شکل گرفته بود. او در این کنسرت کلاه خود را به طرفدار نوجوانش تقدیم کرد و بعد از تشویق حضار گفت: «نگران وضعیت ظاهری من نباشید. تاثیرات شیمی درمانی است. البته بعضی دوستان می‌گویند خالی‌بندی است.»

 

طی چند سال اخیر، دنیای موسیقی شاهد کوچ زودهنگام اهالی دیگر خود نیز بوده است. مرتضی پاشایی که او هم مانند بهنام صفوی یک دهه شصتی بود، پنج سال پیش در ۳۰ سالگی، بر اثر بیماری سرطان درگذشت. نیما وارسته، آهنگ ساز و نوازنده نیز یکی از جوان‌های دنیای موسیقی بود که در سال ۹۳ و در ۳۵ سالگی از دنیا رفت. او تنظیم‌کننده آلبوم خواننده‌هایی مانند خشایار اعتمادی و حمید عسکری بود. اما شاید بتوان اسکار غم انگیزترین مرگ زودهنگام در دنیای موسیقی را به ناصر عبداللهی، خواننده جنوبی کشورمان داد که ناباورانه و ناگهانی در سی و شش سالگی و در آذرماه سال ۸۵ دار فانی را وداع گفت.

 

 روزنامه خراسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------