اعضای شورای پروانه تولید و نمایش شبکه نمایش خانگی در ساترا چه کسانی هستند؟



 سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

با آمدن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارتخانه، اتحادیه تهیه‌کنندگان و برخی از صنوف سینمایی به رسم دیرینه در نامه‌هایی از مطالبات و دغدغه‌های سینمایی خود گفتند. در این مدت اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما هم به دیدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس رفتند. در نامه‌های نوشته‌شده و در دیدار با رئیس مجلس، یکی از دغدغه‌ها بازگشت شبکه نمایش خانگی به وزارت ارشاد و نظارت وزارتخانه به این شبکه بود؛ موضوعی که هنوز از سوی وزارتخانه پاسخی نگرفته است.

 

با همه این تلاش‌ها، ساترا همچنان نظارت خود را به‌وسیله کارگزاری‌هایش روی سریال‌ها‌ دارد. در این مدت برخی‌ سریال‌ها به‌خاطر انجام ممیزی و اصلاحات ساترا در زمان خود پخش نشدند که از نمونه‌های اخیر آن می‌توان به «زخم‌کاری» اشاره کرده و نمونه جدید آن هم «قبله عالم» است. قسمت پنجم این سریال در شورای مجوز نمایش اصلاحیه خورده و این قسمت با انجام اصلاحیه‌ها مجوز پخش خواهد گرفت.

 

هر‌چند سینماگران و سازندگان سریال در شبکه نمایش خانگی امیدوار به بازگشت این بخش به وزارت ارشاد هستند، اما با ایجاد 2شورای جدید در نظارت و تولید سریال‌‌ها در شبکه نمایش خانگی به‌نظر ساترا به‌کار خود ادامه می‌دهد؛ سازمانی که عملکردش مانند صدا‌وسیما بوده و همین روش و منش باعث نقدهای فراوان شده است.

 

در 2ماه گذشته شوراهای جدیدی برای نظارت بر محصولات نمایش خانگی تشکیل شده‌اند؛ موضوعی که ساترا تشکیل این شوراها را اوایل مرداد‌ماه عنوان می‌کند.

 

با توجه به تشکیل این شورا به‌نظر امیدی به بازگشت شبکه نمایش خانگی زیرنظر ارشاد نیست و سریال‌های این شبکه در روزهای کرونا که جای سالن‌های سینما و تئاتر را گرفتند، همچنان تحت نظارت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) منتشر می‌شوند و مراحل نظارت و ممیزی هم در 11کارگزاری این مجموعه است.

 

دریافت پروانه نمایش و حتی پروانه ساخت از این مجموعه ضروری است و 2شورای پروانه تولید سریال‌ها و شورای پروانه انتشار محتوای نمایشی وظیفه نظارت بر محصولات تازه این عرصه را بر عهده دارند. اعضای این دو شورا نیمه مرداد‌ماه معرفی شدند. اعضای حقیقی شورای پروانه تولید سریال‌ها عبارتند از: حجت‌الاسلام محمد قمی، منصور واعظی، علی‌اصغر پورمحمدی، محسن مهاجرانی، پرویز شیخ‌طادی و غلامرضا میرحسینی‌‌؛ اسامی‌ای که هر کدام در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی سابقه مدیریتی داشته و دارند و پرویز شیخ‌طادی هم به‌عنوان کارگردان سینما در میان این جمع دیده می‌شود.

 

اعضای حقیقی شورای انتشار محتوای نمایشی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نیز علی‌اصغر پورمحمدی، محسن مهاجرانی، محمدرضا جعفری جلوه و عبدالکریم خیامی‌ معرفی شده‌اند. این اسامی به‌عنوان اعضای حقیقی معرفی شدند و باید دید اعضای حقوقی هم در ترکیب این دو شورا یا به شکل مجزا وجود دارد؟ و اینکه اعضای دو شورایی که معرفی شدند با توجه به مشغله‌هایی که دارند، تا چه اندازه در روند صدور مجوز برای تولید و نمایش سریال‌ها تأثیرگذار هستند؟ اسامی این افراد در جلسه‌ای با حضور عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس صدا‌و‌سیما اعلام شده و با توجه به صحبت‌های علی‌عسگری در آن جلسه مبنی بر اینکه تسهیل‌گری در کنار تنظیم‌گری از مأموریت‌های صداوسیماست، احکام این افراد را هم رئیس رسانه ملی صادر کرده است. 

 

 سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

 

 سینما,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

 همشهری

فهیمه پناه‌آذر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------