آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

طرح پرابهام جديدي به نام «رمزريال»



 رمزريال,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي چند روز پيش درباره اقدامات بانك مركزي در خصوص رونمايي از «رمزريال» اعلام كرد؛ بررسي‌ها و اقدامات لازم براي رمزريال در حال انجام است . وي در توضيح اين مساله گفت: رمزريال به‌ جاي همين اسكناسي كه مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد به ‌جاي اينكه اسكناس داشته باشد رمزريال دارد؛ به آن مفهوم جهاني (رمزارز) نخواهد بود و ريال‌هاي اسكناس جاي خود را به رمزريال مي‌دهند.

 

رييس كل بانك مركزي درباره زمان و نحوه اجراي رمزريال نيز گفت: با تكميل زيرساخت‌هاي لازم از شهريورماه عملياتي خواهد شد و قبل از اجرا نيز حتما به ‌ميزان كافي آموزش‌ها و اطلاع‌رساني‌ها انجام مي‌شود تا مردم با سازوكار آن آشنا شوند و در جريان ماجرا قرار بگيرند؛ ضمنا ابتدا به ‌صورت آزمايشي از يكي از مناطق آغاز مي‌شود و بعد به سراسر كشور تسري خواهد يافت.صالح‌آبادي همچنين درباره اقدامات دولت و بانك مركزي درباره رمزارز و نظارت بر اين حوزه، با بيان اينكه اين موضوع در دولت در حال جمع‌بندي است، خاطرنشان كرد: اين مساله در اختيار معاون اقتصادي رييس‌جمهور قرار گرفته است كه در اين باره در حال بررسي هستند تا در سطح دولت تصميم‌گيري شود.

 

كاركرد «رمزريال» چگونه است؟

راه‌اندازي «رمزريال»، در حال حاضر از جمله موارد مهم در دستور كار بانك مركزي است كه زيرساخت‌هاي آن تعريف شده و بنا به گفته رييس كل بانك مركزي تا اواسط سال جاري به صورت آزمايشي ارايه خواهد شد، كاركرد رمزريال به اين صورت است كه افراد اسكناس‌هاي خود را به بانك تحويل داده و در عوض «رمزريال» مي‌گيرند. در واقع «رمزريال» جايگزيني براي اسكناس يا نسخه الكترونيكي اسكناس است.

 

«رمزريال» وجود خارجي ندارد و تنها در شبكه مجازي مي‌توان از آن استفاده كرد. از طرفي، «رمزريال» تنها در داخل كشور قابل استفاده خواهد بود.پشتوانه «رمزريال»، خود ريال بوده و مي‌توان با استفاده از كارت بانكي، موبايل و كامپيوتر از آن استفاده كرد. «رمزريال» مانند بيت‌كوين قابل استخراج نخواهد بود و ميزان عرضه آن توسط بانك مركزي تنظيم مي‌شود. همچنين لازم است اشاره شود كه برخلاف رمزارزها كه ارزش آنها مدام در حال نوسان و تغيير است، ارزش «رمزريال» ثابت خواهد بود. 

 

حجم اسكناس‌هاي در گردش نسبت به نقدينگي بسيار ناچيز است

احمد حاتمي‌يزد، كارشناس حوزه بانكي و يكي از روساي پيشين بانك صادرات ايران در رابطه با جايگزيني «رمزريال» با اسكناس به «اعتماد» گفت: در حال حاضر نيز مردم ريال‌هاي خود را در بانك‌ها سپرده‌گذاري كرده‌اند و با استفاده از كارت بانكي، موبايل و كامپيوتر عمليات بانكي و نقل و انتقالات مالي خود را انجام مي‌دهند و سوالي كه مطرح مي‌شود، اين است كه «رمزريال» چه مزيتي نسبت به ساير فعاليت‌هاي مجازي بانكداري دارد؟اين كارشناس بانكي در واكنش به سخنان رييس كل بانك مركزي در خصوص راه‌اندازي «رمزريال» و جايگزيني آن با اسكناس‌هاي در گردش نيز خاطرنشان كرد: حجم اسكناسي كه امروز در گردش است نسبت به كل نقدينگي كشور رقم بسيار ناچيزي است و حجم آن كمتر از 5 درصد كل نقدينگي (4 هزار و 823 هزار ميليارد تومان) است.

 

حاتمي‌يزد با بيان اينكه سال‌هاست كه نقل و انتقالات مالي به صورت مجازي صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: كمتر كسي اين روزها از اسكناس براي داد و ستد استفاده مي‌كند و اغلب افراد با حواله‌هاي ساتنا و پايا يا با كارت‌هاي بانكي و موبايل‌هاي‌شان اقدام به خريد مي‌كنند.اين كارشناس ارشد بانكي با بيان اينكه منظور از حجم نقدينگي در كشور اسكناس نيست، گفت: مقصود كليه قدرت خريدي است كه در اختيار مردم و شركت‌هاي مختلف و موسسات قرار دارد.حاتمي‌يزد در ادامه خاطرنشان كرد: اينكه با وجود اين ميزان از فعاليت‌هاي مجازي در حوزه بانكداري سخن از جايگزيني «رمزريال» به جاي اسكناس به ميان بيايد به نظر بنده سخني ناپحته و نسنجيده است كه اصلا عملياتي هم نيست و قابليت اجرا هم ندارد.

 

هيچ  كشوري  در   زمينه  ارز   ديجيتال  ملي

 موفق  نبوده   است

حاتمي‌يزد با بيان اينكه تاكنون هيچ كدام از كشورها در زمينه ارز ديجيتال ملي موفق نبوده‌اند، تصريح كرد: تاكنون هيچ كشوري در اين عرصه اقدامي نداشته و مردم هم بعيد است كه از اين روش استقبال كنند. اين كارشناس بانكي در مورد بالا بودن امنيت در اين روش نيز گفت: به همين ميزان كه گفته مي‌شود «رمزريال» داراي امنيت است. كارت‌هاي بانكي و موبايل هم امنيت دارند و مردم از ساتنا و پايا هم به لحاظ امنيت رضايت دارند.حاتمي‌يزد تصريح كرد: هنوز مقررات و قانونگذاري مشخصي در اين زمينه انجام نشده و ممكن است قانوني هم نشود، چراكه رمزارزها هنوز تحت كنترل بانك‌هاي مركزي در هيچ كشوري نيستند و لذا اين رمزارزها به عنوان پول رسمي در هيچ كشوري پذيرفته نشده‌اند و تنها به عنوان توافقي ميان دريافت‌كننده و پرداخت‌كننده هستند، اما دولت‌ها و بانك‌هاي مركزي جهان هنوز چنين ريسكي را نپذيرفته‌اند.آلبرت بغوزيان، كارشناس اقتصادي نيز در اين باره معتقد است؛ تا چند وقت قبل در مورد ارز ديجيتال ايراني سخن گفته مي‌شد كه بعد از آن اين موضوع به «رمزريال» تبديل شد حال اگر به جاي اسكناس هم در نظر گرفته شود، مي‌تواند كمكي به هزينه چاپ اسكناس كند و رصد بهتر تراكنش‌ها براي بحث‌هاي مالياتي و سياستگذاري‌ها باشد.

 

با   ورود  «رمز ريال»  اتفاق  خاصي  در  اقتصاد 

رخ   نخواهد   داد

اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه با ورود «رمزريال» اتفاق خاصي در اقتصاد رخ نخواهد داد، تصريح كرد: اينكه رونمايي از «رمزريال» يا كاربرد آن چه ميزان مي‌تواند به شرايط فعلي كشور به لحاظ به هم ريختگي قيمت‌ها و رشد قيمت ارز كمك كند هنوز مشخص نشده است.او ادامه داد: اما اينكه هر ميزان ريالي را به «رمزريال» تبديل كنند، مشخص مي‌كند كه چه ميزان معامله انجام شده اما در مجموع در دنيا چندان باب نبوده و اصلا هدف از تغيير اين نام هم مشخص نشده است.بغوزيان خاطرنشان كرد: ارز ديجيتال «تتر» در دنيا معادل يك دلار است و شايد اين «رمزريال» جايگزين ارزهاي ديجيتال شود كه اين هم بعيد است زيرا هنوز هم نرخ ارز مشخص نيست و نمي‌تواند در آن رديف قرار گيرد . او تصريح كرد: اما اينكه رييس كل بانك مركزي به موضوع «رمزريال» تاكيد داشته‌اند و اين را از افتخارات بانك مركزي عنوان مي‌كنند را هنوز متوجه نمي‌شوم.

 

«رمزريال» مزيتي نسبت به ساير رويه‌هاي پرداختي ندارد

اين اقتصاددان با بيان اينكه «رمزريال» مزيتي نسبت به ساير رويه‌هاي پرداختي ندارد، گفت: همواره مسوولان به دنبال نوآوري هستند، اما اينكه چه هدفي از آن دنبال مي‌شود، معلوم نيست. اينكه گفته مي‌شود صرفا تراكنش‌ها با «رمزريال» انجام خواهد شد بايد علت آن را هم بگويند.او افزود: در گذشته داد و ستدها با طلا و ارزها و اسكناس‌ها و بعدها با ارز ديجيتال انجام شد اما اينكه بگويند «رمزريال» قرار است بر رشد اقتصادي اثرگذار باشد به اعتقاد من بعيد به نظر مي‌رسد. اگر قرار باشد دستمزدها با «رمزريال» پرداخت شود يا حساب جديدي براي «رمزريال» افتتاح كنيم هنوز مبهم است و جزيياتي از آن عنوان نشده است. اين در حالي است كه براي رمزارزهاي خارجي دستگاه‌هايي در فروشگاه‌ها طراحي شده است كه براي معاملات از آنها استفاده مي‌شود.

 

 اعتماد  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------