آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

یک تغییر کوچک در بازار مسکن اردیبهشت



  بازار مسکن ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
بررسی‌های میدانی از تحرک نسبی بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه حکایت دارد؛ مطابق برخی آمار غیررسمی، تمایل برای فروش در مقایسه با فروردین ماه ۴۰ درصد رشد داشته و قیمت‌ها نیز اندکی تغییر کرده است. 

به گزارش ایسنا، بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ پس از عبور از شرایط نیمه تعطیل فروردین ماه با افزایش عرضه و تقاضا مواجه شده است. اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد تمایل برای فروش حدود ۴۰ درصد رشد داشته و بر همین اساس احتمالا معاملات قطعی افزایش یافته است؛ هرچند هنوز آماری درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران در ا ردیبهشت ماه در دست نیست.

 

  بازار مسکن ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

بررسی‌های میدانی گویای آن است که اردیبهشت ماه مطابق معمول سال‌های گذشته بازار مسکن با تحرک بیشتری در مقایسه با فروردین مواجه شده که از عواملی همچون تلاش برای ورود قبل از فصل جابه‌جایی و انتظارات تورمی نشأت می‌گیرد. امسال نوسانات اقتصادی نیز تا حدودی بر این بازار تاثیر گذاشته و به تغییرات قیمتی ناچیز منجر شده است.

 

مطابق داده‌های سامانه کیلید که از آگهی‌های اردیبهشت ماه استخراج شده قیمت‌های پیشنهادی هر متر مسکن در تهران نسبت به فروردین ماه ۵.۲ درصد افزایش یافته است. این شاخص بر اساس درصد تغییرات قیمت هر متر مربع آگهی‌های اردیبهشت نسبت به فروردین به دست آمده است.

 

هم‌چنین درصد تغییرات قیمت هر متر مربع آگهی‌ها با وزن‌دهی به مناطق بر اساس تعداد معاملات قطعی از رشد ۲.۴ درصد حکایت دارد. بیشترین تقاضا که از بازدید آگهی‌ها به دست آمده گویای آن است که واحدهای ۷۰ تا ۸۰ متر با ۱۴.۵ درصد در رتبه اول قرار دارد و پس از آن خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متر و ۵۰ تا ۶۰ متر به ترتیب با ۱۲ و ۹.۵ درصد در جایگاه‌های بعدی هستند.

 

درخصوص بازار اجاره نیز داده‌های غیررسمی از تغییرات قیمتی حکایت دارد. تغییرات قیمت رهن متر مربع آگهی‌های اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به فروردین، رشد ۴.۵ درصد را نشان می‌دهد. بیشترین میزان تقاضا که از درصد بازدید رهن و اجاره به دست آمده نشان می‌دهد واحدهای ۷۰ تا ۸۰ متر با ۹.۵ درصد از کل آگهی‌ها بالاترین تقاضا را دارد و پس از آن واحدهای ۸۰ تا ۹۰ متر و ۶۰ تا ۷۰ متر در رتبه‌های بعدی هستند.

 

از طرف دیگر مقایسه دو شاخص قیمت‌های پیشنهادی فروش و قیمت‌های قطعی، کماکان وجود حباب در بازار را تایید می‌کند. طبق آگهی‌های اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ میانگین قیمت پیشنهادی هر متر مربع شهر تهران در سامانه مذکور ۴۹.۹ میلیون تومان است؛ در حالی که نرخ‌های قطعی بر اساس معاملات فروردین ماه ۳۵ میلیون تومان بود که فاصله حدود ۱۵ میلیون تومانی قیمت‌های مطلوب فروشندگان با نرخ معاملات را نشان می‌دهد. البته قیمت‌های عرضه طی حدود یک سال و نیم گذشته از ۵۷ میلیون تومان به کمتر از ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

  

 

یک کارشناس بازار مسکن در تحلیل شرایط موجود و چشم‌انداز این بازار در سال ۱۴۰۱ به ایسنا گفت: سال گذشته بازار مسکن در رکود قرار داشت؛ هرچند در اسفندماه که به طور سنتی بازار رونق می‌گیرد، رشد تعداد معاملات را داشتیم. اما به طور کلی در سال گذشته معاملات با افت مواجه شد.

 

سعید لطفی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ در شهر تهران حدود ۷۷ هزار قرارداد خرید و فروش مسکن به امضا رسید که در مقایسه با سال قبل از آن ۷ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۶ به میزان ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد. ممکن است در سال جاری مقداری معاملات افزایش پیدا کند و بر روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد اما حتما این رشد زیر نرخ تورم خواهد بود.

 

وی، دو علت را در ثبات بازار مسکن موثر دانست و گفت: دو عامل قوی در سال گذشته به  آرامش بازار مسکن  منجر شد که یکی بحث کاهش توان خریدار بود و موضوع دیگر به فضای ایجاد شده برای احیای برجام مربوط می‌شد. در نتیجه معاملات کاهش یافت. امسال هردو پارامتر کمرنگ شده است. مذاکرات وین تا حدودی طولانی شده و انتظارات کاهشی وجود ندارد.

 

لطفی تاکید کرد: به دلیل رشد دستمزد و افزایش سقف وام اوراق مسکن انتظار داریم مقداری قدرت مالی خریداران واقعی مسکن افزایش یابد و تحلیل من این است که به تدریج شاهد افزایش معاملات خواهیم بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------