۷ /۱ تریلیون تومان، حجم سرمایه‌های سرگردان!



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,سرمایه‌های سرگردان

 

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس دهم با اعلام این خبر که در حال حاضر حجم نقدینگی سرگردان در اقتصاد ایران بالغ بر 7/1 تریلیون تومان است،بر این موضوع تاکید کرد که بهترین جایی که می‌تواند به ساماندهی نقدینگی‌های سرگردان بینجامد، بازار بورس است.

 

اخیرا نیز، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحت عنوان «مدیریت نقدینگی و مهار تورم» از سه برابر شدن حجم نقدینگی کشور در پنج سال گذشته خبر داده است که براین اساس حجم نقدینگی از 5 هزار و ۶۳­ هزار میلیارد ریال در سال ۹۲ به ۱۶ هزار و ۷۲۰ هزار میلیارد ریال در شهریور ۹۷ رسیده است. درحالی آمار گویای رشد نقدینگی در اقتصاد کشور است که کارشناسان از انحصار 70 درصد از نقدینگی در دست یک درصد افراد انتقاد کرده و بر لزوم ساماندهی این موضوع پافشاری می‌کنند.

 

کارشناسان می‌گویند باتوجه به اینکه حجم قابل‌ملاحظه‌ای از نقدینگی در اقتصاد کشور سرگردان است، این موضوع به تورم و گرانی بیش ‌از ‌حد در بازارهایی از قبیل ارز، سکه، مسکن، خودرو و... منجر شده است و بنابراین تمام تلاش‌ها باید بر هدایت نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه معطوف شود. بررسی شاخص‌ها در بازار سرمایه نیز نشان می‌دهد اولین هفته زمستان با رونق معاملات آغاز شده است که این موضوع از حرکت مجدد نقدینگی به سمت بورس حکایت دارد.

 

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از مرکز پژوهش‌های مجلس، حجم نقدینگی کشور در پنج سال گذشته سه برابر شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «مدیریت نقدینگی و مهار تورم» آورده است؛ مشاهده کمّیت و کیفیت رشد نقدینگی در سال‌های اخیر و نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، اولویت مساله مدیریت نقدینگی در اقتصاد با هدف کنترل تورم را آشکار می‌کند. حجم نقدینگی از 5 هزار و ۶۳­ هزار میلیارد ریال در سال ۹۲ به ۱۶ هزار و ۷۲۰ هزار میلیارد ریال در شهریور ۹۷ رسید که بیش از سه برابر شده است. بر اساس این گزارش، رشد نقدینگی در سال‌های پس از نیمه ۱۳۹۲ با سهم بالای شبه‌پول همراه بوده و متوسط نسبت پول به شبه‌پول طی دوره مذکور به حدود ۱۵ درصد رسیده است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی عوامل مختلف برای جلوگیری از شوک تورمی(تخلیه دفعی شکاف تورمی سال‌های اخیر)، در سه محور خلق نقدینگی جدید، کنترل نقدینگی موجود و کاهش حجم نقدینگی پیشنهاداتی را ارائه داده است.

 

انحصار نقدینگی

درحالی آمار و اطلاعات از رشد قابل‌توجه نقدینگی طی سال‌های اخیر خبر می‌دهند که کارشناسان نگرانی خود را از انحصار نقدینگی در دست عده‌ای خاص ابراز داشته‌اند. در همین زمینه، علی‌اکبر نیکواقبال اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگویی با «آرمان» گفته بود که «یکی از عوامل گرفتاری‌های چند ماه گذشته اقتصاد، تمرکز حدود 70درصد ثروت، پول و شبه‌پول در دست یک‌درصد سپرده‌گذاران است. این رقم با کمی نوسان، مورد تایید اقتصاددانان است. این امر قدرت اقتصادی عجیبی به بخشی داده است که در صورت به‌حرکت‌درآمدن ممکن است اقتصاد را دچار مشکل کند. اگر این یک‌درصد فکر کند که اقتصاد ایران نمی‌تواند از دلار یا طلا حمایت کند و دولت پشتوانه اقتصادی ندارد و در نتیجه این بخش به سمت خرید دلار و سکه برود، مسائلی مانند مسائل چند ماه قبل رخ می‌دهد که برای اولین‌بار در تاریخ 40ساله دیدیم که طلا و ارز رشد چهار تا پنج‌ برابری را تجربه کردند.» درحالی انحصار نقدینگی در اقتصاد ایران به معضلی عظیم برای مسئولان تبدیل شده است که دارندگان این حجم از نقدینگی می‌توانند آن را وارد صنعت و تولید کنند و درنهایت راه سازندگی کشور را هموار سازند اما کارشناسان معتقدند منافع شخصی لحظه‌ای و فوری مانع تحقق این امر بوده و هست.

 

راه ساماندهی سرمایه‌های سرگردان

 یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم گفت: تجربه ساماندهی بازار ارز از سوی بانک مرکزی نشان داد که مجموعه دولت در صورت جزم‌کردن اراده خود می‌توانند بر هر سختی و مشقتی فایق آیند. به گزارش «اقتصادآنلاین»، حسینعلی حاجی‌دلیگانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نقدینگی سرگردان بالغ بر 7/1 تریلیون تومان است، افزود: برنامه‌ریزی حساب شده بانک مرکزی در این زمینه نیز می‌تواند به جذب درست نقدینگی سرگردان در بازار منجر شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بهترین جایی که می‌تواند به ساماندهی نقدینگی‌های سرگردان بینجامد بازار بورس است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند در راستای تولید هزینه شود که این خود به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر خواهد شد.

 

او با تاکید بر اینکه ما به‌عنوان نمایندگان مردم نیز از ساماندهی نقدینگی سرگردان به‌واسطه بورس استقبال می‌کنیم، گفت: طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس ٧٠ درصد نقدینگی جامعه در دست یک درصد است که این به معنی این است که برنامه‌ریزی قوی نیاز داریم تا بتوانیم این حجم از نقدینگی را که در دست برخی از افراد خاص بوده و هر دفعه بخشی را بحرانی می‌کند، مدیریت کنیم.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون افراد دیگر خرید و نگهداری ارز و سکه را پرریسک می‌دانند، افزود: وقت آن رسیده که بورس جای خود را در اقتصاد کشور ارتقا ببخشد. گفتنی ‌است بررسی بازار سرمایه نشان می‌دهد که اولین هفته زمستان با رونق معاملات همراه شده است و آمار از هدایت مجدد نقدینگی به سمت بورس حکایت دارد.

 

 

آرمان/سوسن یحیی‌پور 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------