معاملات مسکن در بهمن ماه با کاهش قیمت همراه بود



معاملات مسکن ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
معاملات مسکن در بهمن ماه تحت تاثیر مذاکرات رفع تحریم‌ها و پیشبرد برنامه نهضت ملی مسکن در ۱۸ منطقه تهران با متوسط کاهش قیمت نیم تا ۲ درصدی همراه شد. 

به گزارش  ایرنا، بازار مسکن که هر سال در ماه های پایانی با تحرکِ همراه با افزایش قیمت مواجه است، هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۰ را با کاهش قیمت در ۱۸ منطقه و همزمان تثبیت قیمت‌ها در مناطق گرانِ پایتخت ادامه می‌دهد.

 

هر چند بازار در انتظار اخبار نهایی مذاکراتِ رفع تحریم‌ها است و بسیاری از خریداران و فروشندگان دست از خرید وفروش کشیده اند، با این حال تحرک معاملات که از دی ماه آغاز شد اکنون به بالاترین حد خود رسیده است و معاملات ملک در ۲۲ منطقه پایتخت نسبت به ماه گذشته افزایش ۸ درصدی را تجربه می‌کند T با این حال افزایش قیمت به جز سه منطقه پایتخت در باقی مناطق مشاهده نمی‌شود.

 

هنوز بانک مرکزی گزارش معاملات بهمن ماه را اعلام نکرده است T اما بر اساس اخبار غیر رسمی و مشاهدات خبرنگار ایرنا از وضعیت خرید و فروش ملک در مناطق مختلف پایتخت، اخبار مثبت از مذاکرات رفع تحریم‌ها و همزمان ‌پیشبرد برنامه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی که اکنون در مرحله ثبت نام مجردان بالای ۲۳ سال و همزمان ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۱۵ درصدی است، روی وضعیت معاملات مسکن در پایتخت تا کاهش ۲ درصدی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

 

طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در تهران به تدریج ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۱.۱ درصد بوده و رشد سالیانه آن نیز تا پایان دی ماه به حدود ۲۱درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ افزایش سالیانه قیمت در دی ماه سال گذشته ۹۹ درصد و یکسال قبل از آن یعنی دی ماه سال ۹۸، حدود ۴۵ درصد بود.

 

دی ماه امسال قیمت خانه در مقایسه با ماه گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافت که در مقایسه با زمستان‌های گران سال‌های قبل، از کشیده شدن ترمز قیمت‌ها در بخش مسکن خبر می‌دهد.

 

اگر رشد سالیانه مسکن را تا دی ماه امسال با سال گذشته مقایسه کنیم به رقم۲۰ درصدی افزایش می‌رسیم در حالی که تورم نقطه به نقطه در دی ماه به ۳۵.۹ درصد و تورم عمومی سالیانه به ۴۲ درصد رسیده است. این بدان معناست که روند رشد قیمت‌ها در بازار مسکن تقریبا نصف نرخ تورم عمومی بوده است. در سه سال گذشته خانه در رکود رشد قیمت را تجربه می‌کرد و در برخی ماه‌ها رشد قیمت‌ها به ۴ درصد هم می‌رسید.

 

تحرک بازار در آستانه سال نو به طور معمول انتطار افزایش قیمت‌ها را با خود دارد که هر سال و طبق همین فرمول خانه در ماه‌های زمستانی تا رشد ۳ درصد در هر ماه را نیز تجربه می‌کند. با این حال دی ماه امسال تورم مسکن۱.۱ درصد اعلام شد. به نظر می‌رسد تورم مسکن پر بهمن ماه نیز کاهشی بوده است و بسیاری از فروشندگان از ترس ریزش حباب قیمت راضی به ارایه فایل‌های فروش با سود منطقی شده‌اند.

 

یک عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان پیش تر به ایرنا گفته بود با لغو تحریم و بازگشت انبوه سازان و توسعه گران به بازار ساخت‌و ساز، تولید پایدار شکل می‌گیرد، قیمت‌ها تثبیت می‌شود و انتظار سودهای غیرمتعارف و بالا هنگام فروش خانه کاهش پیدا خواهد کرد.

 

به اعتقاد این فعال حوزه ساختمان رفع موانع بین‌المللی در تنظیم بازار مسکن، ثبات قیمت‌ها و تعادل در بازار عرضه و تقاضا تاثیرات بسیار مهمی خواهد داشت.

 

کارشناسان معتقد هستند پایداری در برنامه تولید مسکن، تاثیر مستقیمی بر تعادل بخشی عرضه مسکن دارد و پایداری در تولید واحدهای ساختمانی، بازار را از کمبودی که اکنون اسیر آن است نجات می‌دهد.

 

برنامه دولت سیزدهم این است تا سهم سنگین مسکن در سبد خانوار را کاهش دهد و استراتژی خود را هم مشارکت و ایفای نقش همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در اجرایی شدن پروژه نهضت ملی مسکن قرار داده است. پیش‌بینی وزارت راه و شهرسازی برای تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن حداقل یک سال و نیم تا ۲ سال است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------