شوکی دیگر برای بازار نفت |‌ فرانسه ۲۵ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کرد



 بازار نفت,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
گروه ویتول که بزرگترین شرکت بازرگانی نفت جهان است، قصد دارد تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را تا پایان امسال به طور کامل متوقف کند. 

  به گزارش ایسنا، سخنگوی ویتول گفت: حجم نفت روسیه که توسط ویتول خرید و فروش می شود، در سه ماهه دوم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد زیرا تعهدات قراردادی فعلی کمتر می شوند. ما انتظار داریم این معاملات تا پایان سال ۲۰۲۲ به طور کامل متوقف شوند.

 

ویتول تاکید کرد که وارد هیچ گونه معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه نخواهد شد. این شرکت خاطرنشان کرد: از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، خرید نفت روسیه توسط این شرکت بخشی از قراردادهای جاری بوده است.

 

شرکتها در سراسر جهان از سوی دولت‌ها و سهامدارانشان برای منزوی کردن روسیه تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند. غولهای نفتی بریتیش پترولیوم (BP)، شل و اکسون موبیل همگی برنامه‌هایی را برای واگذاری سهم خود در پروژه‌های انرژی روسیه اعلام کرده‌اند تا هر گونه همکاری با این کشور را متوقف کنند. البته پالایشگاهها در چین و هند همچنان به خرید نفت روسیه به شکل مستقیم یا از طریق مناقصه ادامه می‌دهند.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکتهای بازرگانی خصوصی مانند ویتول و ترافیگورا از زمان شروع جنگ در اوکراین در اواخر فوریه، به خرید و فروش محموله‌های نفت روسیه ادامه داده‌اند و بعضی از این محموله‌ها به مقصد چین و هند بوده است.

 

دورنمای کمبود قیمت نفت را بالاتر برد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به کاهش تولید در روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و تشدید کمبود عرضه، افزایش یافت.

 

بهای معاملات نفت برنت ۵۹ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۰۵ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید در حالی که بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت با ۶۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، ۱۰۱ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه بود. هر دو شاخص در معاملات روز گذشته بیش از شش درصد صعود کرده بودند.

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه اوکراین را عامل بن بست مذاکرات صلح خواند و اعلام کرد مسکو عملیات ویژه برای خلع سلاح همسایه غربی خود را ادامه خواهد داد.

 

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: پوتین گفته است مذاکرات صلح با اوکراین به بن بست رسیده است و عملیات نظامی طبق برنامه ادامه پیدا خواهد کرد. این امر شبح تداوم ریسک اختلالات عرضه در بازار نفت را برمی‌انگیزد.

 

جدیدترین آمار نشان داد تولید نفت و میعانات گازی روسیه به پایین ۱۰ میلیون بشکه در روز نزول کرده است که پایین‌ترین میزان از ژوئیه سال ۲۰۲۰ است و این کاهش تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده از سوی بسیاری از کشورها به تلافی حمله نظامی مسکو به همسایه خود و محدودیت‌های لجستیکی تاثیرگذار بر تجارت نفت این کشور بوده است.

 

طبق گزارش خبرگزاری اینترفکس، نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد کشورش آماده است نفت و فرآورده‌های نفتی را به کشورهای دوست در هر محدوده قیمتی بفروشد و مسکو به تضمین ادامه کارکرد صنعت نفت متمرکز مانده است. شولگینوف گفت: قیمت نفت در محدوده ۸۰ تا ۱۵۰ دلار در هر بشکه در اصل ممکن است اما مسکو به تضمین تداوم کارکرد صنعت نفت متمرکز است

 

در این بین، گزارش‌هایی از تسهیل محدودیتهای کرونایی در چین منتشر شده که خوش بینی سرمایه‌گذاران در بازار نفت را بهبود بخشیده است.

 

بر اساس گزارش رویترز، آمار صنعتی نشان داد تقاضا برای سوخت در آمریکا قوی مانده است. منابع بازار اعلام کردند بر اساس آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر بنزین آمریکا به میزان ۵.۱ میلیون بشکه و ذخایر سوختهای دیگر پنج میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است که بسیار بالاتر از پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بوده است.

 

فرانسه ۲۵ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کرد

وزارت دارایی فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، دارایی‌های مسکو به ارزش ۲۳.۷ میلیارد یورو یا ۲۵.۶ میلیارد دلار را مسدود کرده است. 

 

 بازار نفت,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

به گزارش ایرنا از "سی ان ان"، بر اساس اعلام وزارت دارایی فرانسه، بیشترین دارایی‌های مسدود شده در این کشور متعلق به بانک مرکزی روسیه به ارزش ۲۲.۸ میلیارد یورو است. 

 

این دارایی‌ها همچنین شامل ۳۳ ملک با ارزش ۵۷۳.۶ میلیون یورو به همراه سه کشتی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد یورو، ۶ بالگرد به ارزش بیش از ۶۰ میلیون یورو و سه اثر هنری به ارزش ۷ میلیون یورو می‌شوند. 

 

اقدامات مالی فرانسه علیه دارایی‌ میلیاردرهای روس به این معنی است که مالکان قادر به فروش یا کسب درآمد از دارایی‌های خود نیستند.

 

وزارت دارایی فرانسه اعلام کرد که مسدود کردن اموال به این معنا نیست که دولت مالک آن‌ها است و می‌تواند آن‌ها را بفروشد، برای توقیف اموال باید یک جرم کیفری وجود داشته باشد. 

 

فرانسه همچنین به بهانه جاسوسی اقدام به اخراج ۶ دیپلمات روسیه کرده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------