آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

بازرسی های آژانس از ایران حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,بازرسی های آژانس از ایران
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه فوق العاده این کمیسیون برای پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها گفت که طبق توضیحات آقای کمالوندی ، حدود ۷۰ درصد بازرسی ها از برنامه هسته ای ایران مبتنی بر معاهده پادمان بوده و با توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی های آژانس از ایران حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد.

ابوالفضل عمویی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه فوق العاده ای را با موضوع پیگیری اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها با حضور دکتر صالحی رئیس و آقای کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی برگزار کرد. در این جلسه دکتر صالحی با ارائه گزارشی از روند اجرای مواد مختلف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، توضیح داد که ما برای اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی عزم راسخ داریم. 

 

وی افزود: طبق توضیحات آقای صالحی در قانون مکلف به تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورنیوم غنی شده بیست درصد در طول یک سال شده ایم که در حال حاضر ۲۵ کیلوگرم تولید شده است و زودتر از موعد به ظرفیت ۱۲۰ کیلوگرم اورنیوم ۲۰ درصد می رسیم. همچنین اقای صالحی با اشاره به روند نصب سانتریفیوژهای نسل جدید IR2M و IR6 در تاسیسات فردو و نطنز، تاکید کرد که در موعد مقرر شده در قانون، نصب آبشارهای این نوع از سانتریفیوژها هم تکمیل و گازدهی خواهد شد. 

 

عمویی افزود: رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اجرای ماده ۶ قانون مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت که ما از ۲۷ بهمن ماه در اجرای قانون اقدام راهبردی، دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی را نسبت به توقف اجرای پروتکل الحاقی در ۵ اسفندماه آگاه کردیم و پس از آن بود که مدیرکل آژانس برای بررسی نحوه ادامه همکاری ایران و آژانس بر اساس پادمان، درخواست سفر به تهران کرد که ما ضمن تاکید بر اجرای قانون در موعد مقرر، با این سفر برخورد ایجابی کردیم و پیشنهادهای مدیرکل را دریافت کردیم همچنین پس  از هماهنگی با نهادهای مربوطه و بعد از مذاکرات طولانی در روز ۳ اسفند بر سر یک تفاهم فنی درباره نحوه اجرای قانون مجلس توافق شد که بر اساس آن، ضمن توقف اجرای پروتکل الحاقی در موعد مقرر، ایران تا ۳ ماه اطلاعات نظارتی را در داخل، بدون دسترسی بازرسان آژانس، ذخیره می کند. در صورتی که خواسته های ایران در این مدت تامین شود، این اطلاعات به منظور استمرار نظارتی آژانس در آینده با نظر ما به رویت آنها خواهد رسید. 

 

عمویی ادامه داد: صالحی تاکید کرد که در صورت عدم تامین خواسته های کشورمان، ایران پس از ۳ ماه این اطلاعات را پاک خواهد کرد. 

 

وی با اشاره به صحبت های کمالوندی گفت: آقای کمالوندی نیز ضمن مروری بر جزییات متن بیانیه مشترک و ضمیمه آن که به دلایل ملاحظات حفاظتی، محرمانه   است، گفت که حدود ۷۰ درصد بازرسی ها از برنامه هسته ای ایران مبتنی بر معاهده پادمان بوده است و با توقف اجرای پروتکل الحاقی، بازرسی ها آژانس از ایران حدود  ۳۰ درصد کاهش می یابد. 

 

به گفته عمویی، در ادامه جلسه نمایندگان عضو کمیسیون به طرح دیدگاه ها و سوالات خود درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی پرداختند و تاکید کردند این قانون باعث تقویت مواضع کشورمان است و مجلس بر اجرای دقیق این قانون اصرار دارد. 

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع بندی اظهار کرد: بر اساس جمع بندی صورت گرفته توسط رئیس کمیسیون، نمایندگان در آینده نزدیک با بازدید میدانی از تاسیسات هسته ای بر روند اجرای دقیق این قانون و توقف اجرای پروتکل الحاقی نظارت خواهند کرد. همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی با همکاری سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذی ربط برای تدبیر مواجهه قاطع با زیادی خواهی های غربی ها در روزهای پیش رو تشکیل شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------