آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

خطیب زاده: هیچ کجای قطعنامه 2231 محدودیت برای برنامه موشکی ایران نیامده است /بعید است این دور از مذاکرات وین، دور آخر باشد



سخنگوی وزارت خارجه ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: بعید است این دور از مذاکرات وین ، دور آخر باشد و آمریکا باید تصمیمات خود را بگیرد.  

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در ارتباط با آخرین اقدامات وزارت خارجه برای ورود واکسن کرونا به کشور گفت: وزارت خارجه با تمامی قوا در همکاری با وزارت بهداشت تلاش کرده که واکسن های کرونا وارد کشور شوند و مردم ایران بدانند که وزارت خارجه در مورد بحث ورود واکسن های کرونا به کشوربراساس دستورالعمل هایی که داشته با تمام قوا در این زمینه عمل کرده است. وزارت خارجه در حوزه واردات واکسن کرونا از کشورهایی چون چین، روسیه و هند و همچنین تولید واکسن مشترک بین ایران و کوبا نقش تسهیل کننده و مذاکره کننده در کنار وزارت بهداشت داشته و براساس وظایف و دستورالعمل هایی که داشته عمل کرده است.

 

وی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در کشور برای تولید واکسن ایرانی خاطر نشان کرد: در کنار ساخت واکسن در داخل کشور باید این موضوع را بگویم که احتمالا در چند روز آینده خبرهای خوبی در حوزه واردات واکسن دوستان و مردم عزیزمان خواهند شنید.

 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد مصوبه هیأت دولت در مورد لغو روادید ۴۵ روزه بین ایران و عراق به شرط اقدام متقابل دولت بغداد خاطر نشان کرد: در مورد این موضوع باید دو نکته را متذکر شوم؛ اول اینکه براساس مصوبه هیأت دولت این لغو روادید تا سقف ۴۵ روز است و این عمل به شرط اقدام متقابل از سوی دولت عراق صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه در جریان رایزنی هایی که در سفر به بغداد با مقامات عراقی داشتیم آن ها متمایل به این موضوع بودند و گویی برای انجام آن مصوبه پارلمان را لازم دارند. ما براساس مصوبه هیأت دولت این آمادگی را اعلام کردیم که ایران حاضر به لغو روادید تا سقف ۴۵ روز است و این موضوع فقط محدود به ایام اربعین نخواهد بود.

 

خطیب زاده ادامه داد: این لغو روادید در صورت اجرایی شدن باعث تسریع روابط دو کشور خواهد شد و ما تجربه این کار را در ایام اربعین داشته ایم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگر  درخصوص سه کشوری که امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آن‌ها فراهم نشده است، گفت: در مورد کانادا به خاطر عدم همکاری دولت این کشور نتوانستیم انتخابات را برگزار کنیم. در مورد سنگاپور نیز به خاطر مقررات کرونایی در زمینه رفت و آمد و تردد این امکان فراهم نشد. در سنگاپور ما سفیر ترددی، سفیر مقیم نداریم و به خاطر مقررات کرونایی امکان اعزام هیأت فراهم نشد. در مورد کشور یمن نیز به خاطر وقوع جنگ و ناآرامی در این کشور امکان تحقق این مسئله وجود ندارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص حضور ارتش ترکیه در شمال عراق و نگاه ایران به این موضوع گفت: موضع همیشگی ما احترام به حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی کشورها به عنوان اصل خدشه ناپذیر در روابط بین الملل و اصلی اساسی در سیاست خارجی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بوده است. 

 

 وی خاطرنشان کرد : دولت عراق  نظرات خود را در این خصوص به صراحت بیان کرده است و ما فکر می کنیم دولت عراق توان و ظرفیت  لازم برای رفع تهدیدات را پیدا کرده است. البته باید هماهنگی های بیشتری صورت بگیرد و نگرانی های دولت ترکیه نیز  به خصوص از سوی دولت  عراق درک شود و در یک فرایند مشترک  و تعامل بین بغداد و آنکارا این موضوع حل و فصل شود. 

 

وی تصریح کرد : ما دولت های آنکارا و بغداد در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو داریم ، معتقدیم این موضوع دارای ظرافت‌های زیادی است و نگرانی‌های دو کشور باید مورد توجه قرار بگیرد .

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات اخیر در رژیم صهیونیستی و اینکه بعد از رفتن ترامپ این روزها شاهد رفتن نتانیاهو نیز هستیم و نگاه ایران به این تحولات چیست، اظهار کرد: برجام ستیزان به این یکی، دو نفر (ترامپ و نتانیاهو) که جزو شخصیت های منفور نظام بین الملل هستند، محدود نمی شود.

 

وی ادامه داد: ما فکر نمی کنیم سیاست های رژیم اشغالگر قدس با آمدن و یا رفتن افراد تغییر کند و از نظر ما مهمل‌گویی میراث مشترک تمامی سران رژیم اشغالگر قدس از روز اول تا الان بوده است.

 

خطیب زاده ادامه داد: اما در این میان یک چیز روشن است و آن این است که تمام بدخواهان ایران می روند و ایران همیشه سربلند و سرافراز می ایستد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد رایزنی های ایران و عربستان و اینکه گفته می شود سه دور از این رایزنی ها برگزار شده است و این رایزنی ها در چه سطحی در حال برگزاری است، خاطر نشان کرد: ما همواره از گفت‌وگو با همسایگان خود استقبال کرده ایم و عربستان نیز از این امر مستثنی نیست. طی سالیان گذشته حتی زمانی که دولت سعودی علاقه ای برای گفت‌وگو نداشت ما بارها گفتیم که بهترین راه برای حل و فصل موضوعات گفت‌وگو است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه باید منتظر باشیم و ببینیم که این گفت وگوها به نتیجه عملی خواهد انجامید یا خیر و چه نتایجی حاصل می شود، گفت: ما این گفت وگوها را در مورد موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی در سطح قابل توجهی جلو می بریم.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد سفر قاآنی فرمانده سپاه قدس به عراق و اینکه گفته شده این سفر پنج روز طول کشیده است، تصریح کرد: انجام سفر یک امر طبیعی است که به دعوت دولت ها و سران کشورها در سطوح مختلف انجام می شود، در حوزه منطقه ای و کشورهای فرامنطقه. در مورد سوالی که شما مطرح کردید اگر سخنگوی سپاه پاسداران لازم دانستند توضیحات در این زمینه می دهند.

 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا بحث رفع تحریم های نفتی جزو موارد اختلافی بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات وین است، خاطر نشان کرد: در مورد رفع تمامی تحریم های بخش ذیل برجام توافق شده است از جمله در حوزه انرژی.

 

وی با بیان اینکه با تصویب برجام طبق توافق صورت گرفته سه دسته از تحریم ها برداشته شد که شامل تحریم های مالی، پولی، بانکی، بیمه ای، تحریم های حوزه انرژی و حوزه حمل و نقل است، گفت: در برجام به این موضوع تصریح شده است و ما چیزی کمتر از آنچه که در برجام آمده توافق نمی کنیم و ملاک اجرای دقیق برجام است و این موضوعی که شما اشاره کردید جزو مسائل مورد مناقشه نیست.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد در طی مدت اخیر مذاکرات و رایزنی های نفتی ایران افزایش پیدا کرده است و آیا امکان دارد گزارشی در این ارتباط ارائه دهید و این گزارشات شامل کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز می‌شود یا نه، گفت: حتی در دوره تحریم های حداکثری شکست خورده آمریکا هدف اصلی دوستان ما در صنعت نفت، وزارت نفت با کمک و همکاری وزارت خارجه بازپس گیری سهم ایران از بازار نفت بوده است و در طول یک سال گذشته بخشی از این سهم را پس گرفته ایم. گفت وگوها در ارتباط با این موضوع در لایه های مختلف در جریان است و شما توضیحات بیشتر در این زمینه را از دوستان در وزارت نفت بپرسید.

 

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند که آتش سوزی های اخیر در ایران از جمله پالایشگاه تهران کار رژیم صهیونیستی بوده و ایران نیز در مقابل اقدام به انجام برخی از امور در برابر رژیم صهیونیستی کرده از جمله وقوع برخی از آتش‌سوزی ها خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: اجازه بدهید که این گونه سوال ها را نهادهای امنیتی جواب بدهند.

 

وی همچنین در مورد توییت اخیر رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران تصریح کرد: دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری از ایرانیان بیمار در داخل کشور بوده است. دولت متبوع وی شریک جنایت های ترامپ علیه ملت ایران با ادامه تروریسم اقتصادی است چرا که هیچ کدام از تحریم های یک جانبه و فرامرزی را علیه ملت ایران برنداشته است و آن ها بهتر است به جای اشک تمساح ریختن به سابقه بسیار تاریکی که در تاریخ روابط خارجی به جای گذاشته اند بنگرند و بعید است که دیگر دولتی در عرصه جهانی به امضا و تعهد آمریکایی ها اعتماد کند چرا که آن ها نشان داده اند که نقض کننده تعهدات خود هستند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات ظریف در ارتباط با راهزنی ۱۱۰ میلیون دلاری دولت آمریکا تصریح کرد: دولت آمریکا مثل یک راهزن دریایی در چند مورد نفت هایی که متعلق به ایران نبوده و متعلق به بخش خصوصی بوده است را به صورت غیرقانونی گرفته و شنیده ها حاکی از این است که نفت مالکان این محموله ها را فروخته است.

 

خطیب زاده ادامه داد: راهزنی، راهزنی است و تفاوتی نمی کند که این نفت متعلق به چه کسی است و باید این گونه اقدامات را به لیست شرمندگی های دولت واشنگتن اضافه کرد.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر کوهن، رئیس سابق موساد در مورد ایران از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای و سرقت اسناد خاطرنشان کرد: واقعا رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه است. ریشه ۷۰ ساله گرفتاری ها در منطقه غرب آسیا است. این رژیم در موجودیت نامشروع خود به حدی رسیده است که با گردن کشی به دنیا اعلام می کند که ترور می کند، بمب می گذارد و می کشد. این رژیم در حال رسواسازی خود در مورد انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه است و این چیز جدیدی نیست که ما ندانیم. ما می دانیم که چه حجمی از خرابکاری ها از سوی این رژیم علیه کشورها انجام شده است اما هیچ یک از این اقدامات حرکت دانشمندان ما در زمینه افزایش ظرفیت کشور در حوزه های علمی، دفاعی و... را متوقف نکرده است و ما به حرکت خود در این مسیر ادامه داده ایم.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هر کجا که لازم بوده پاسخ قاطع خود را داده است و طرف های مقابل نیز متوجه این پاسخ ها شده اند و آن را دریافت کرده اند.

 

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات افغانستان و روند صلح در این کشور تصریح کرد: ما تحولات در افغانستان را با دقت پیگیری می کنیم. متأسفانه موج جدید خشونت و تروریسم در افغانستان افزایش پیدا کرده است .ما فجایع جدیدی که در این کشور علیه مردم این کشور همسایه به خصوص هزاره ها که قربانی تروریسم کور شده اند را محکوم می کنیم، تسلیت عرض می‌کنیم و اعلام می کنیم که در کنار مردم افغانستان هستیم.

 

وی ادامه داد: ما تنها راه حل در افغانستان را انجام گفت وگوهای اصیل بین الافغانی با حضور تمام گروه ها در این کشور می دانیم و ایران همواره تلاش کرده که این گفت وگوهای بین الافغانی را با حضور تمامی طرف های افغانستانی تسهیل کند. باید یک دولت فراگیر ملی در افغانستان حاکم شود وهیچ دولت انحصارگری، آینده افغانستان نیست.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه اخیر گروه هفت و ابراز نگرانی آن ها از برنامه موشکی ایران اظهار کرد: برخی از تفاسیر از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط کسانی که خودشان می دانند این قطعنامه ناظر بر چه موضوعاتی است هم نادرست و هم بسیار بعید است. در هیچ کجای قطعنامه ۲۲۳۱ محدودیت برای برنامه موشکی ایران نیامده است و این گونه قرائت های بعید از کلمات روشن و واضح قطعنامه ۲۲۳۱ تنها به کسر اعتبار کسانی منجر می شود که این ادعاها را مطرح می کنند.

 

خطیب زاده ادامه داد: بهتر است کشورها به جای طرح این گونه ادعاها به تعهدات زمین مانده خودشان در برجام عمل کنند و به مداخله در امور کشورهای منطقه پایان داده و سعی کنند به ایجاد صلح و ثبات در این منطقه کمک بیشتری ارائه کنند.

 

وی ادامه داد: در قطعنامه مورد اشاره آنچه که آمده موشک های با طراحی برای حمل کلاهک های هسته ای است که این موضوع ذیل فعالیت های موشکی ایران نیست و همان طور که گفتم این گونه قرائت های بعید از این قطعنامه تنها به کسر اعتبار افرادی می‌انجامد که این ادعاها را مطرح می کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد: هدف از برگزاری مذاکرات وین بازگشت آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

 

وی ادامه داد: آنچه که در وین در حال روی دادن است به هیچ بن بستی نرسیده است و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفت‌وگوها در خصوص برخی ظرایف فنی، سیاسی، حقوقی و اجرایی همچنان جریان دارد و دو، سه موضوع اساسی باقی مانده است که در مورد آن ها در وین گفت‌وگوها جریان دارد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه من فکر می کنم هنوز خیلی زود است که در مورد نتایج این گفت‌وگوها قضاوت کنیم، ادامه داد: به نظرم این دور از گفت‌وگوها دور آخر نخواهد بود و بعید است که دور آخر باشد و برخی از گمانه زنی های رسانه ای در این زمینه مقرون به صحت نیست.

 

خطیب زاده خاطر نشان کرد: آمریکا باید تصمیمات خود را بگیرد و باید بداند که در موضع برابری با ایران و گروه ۱+۴ قرار ندارد. آمریکا باید بداند که طرف خاطی و نفی کننده برجام است و از موضع یک خاطی در این مذاکرات حاضر شده است و باید تضمین های لازم را برای عدم تکرار آنچه که در دوران ترامپ اتفاق افتاده است را بدهد و از نظر ما مسیر بازگشت روشن است.

 

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه آنچه که در وین در حال رخ داده است ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد، تصریح کرد: نه گفت‌وگوها فرسایشی شده، نه وقت اضافه ای داریم و فکر می کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است.

 

وی ادامه داد: باید در مورد این موضوعات تصمیمات سیاسی در پایتخت ها گرفته شود و امیدواریم که این تصمیمات در پایتخت کشورهای اروپایی و آمریکا اتخاذ شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد بازگشت به برجام صورت می گیرد.

 

خطیب زاده ادامه داد: همان طور که پیش از این گفتم بعید می دانم که این دور، دور آخر گفت‌وگوها در وین باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد توافق ایران و آژانس و سرنوشت این توافق در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد تأکید کرد: توافق ایران با آژانس یک توافق فنی است و از روزی که قانون مجلس اجرایی و الزام آور شده ما هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس نداده ایم و توافق ما با آژانس برای حفظ تصاویر ضبط شده در دوربین ها برای روزی است که ما تصمیم بگیریم که این تصاویر را به آژانس تحویل بدهیم یا ندهیم.

 

وی با تأکید بر اینکه اگر گفت‌وگوها در وین به نتیجه برسد تصاویر ضبط شده را در اختیار آژانس قرار می دهیم، ادامه داد:  اگر به نتیجه نرسیدیم در مورد ادامه شرایط و پاک کردن یا نکردن دوربین ها و تصمیمی که در این ارتباط گرفته می شود تصمیم داخلی است.

 

خطیب زاده اظهار کرد: به اینکه در این یک ماه به نتیجه برسیم بدبین نیستم. البته نباید قضاوت کرد و انشاءالله گفت وگوها با تضمین منافع ملت ایران به نتیجه برسد.

 

وی تأکید کرد: همان طور که گفتم اگر به نتیجه نرسیدیم تصمیم گیری در مورد تصاویر یک تصمیم داخلی است که آیا ما دوربین ها را پاک کنیم یا اینکه کماکان دوربین ها ضبط کنند و ما خودمان می توانیم در این زمینه تصمیم گیری کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وی به بغداد و افزایش مناسبات تهران و بغداد در زمینه رسانه گفت: در جریان سفر اخیرم به عراق موضوعات مختلفی مطرح شد و بر گسترش همکاری های اقتصادی، سیاسی بین دو کشور تأکید شد. گفت‌وگوهای خوبی در خصوص لغو روادید صورت گرفت. بر این موضوع تأکید شد که در مورد دیپلماسی عمومی و گسترش آن بین دو کشور تلاش های بیشتری صورت بگیرد. ما کار بیشتری باید در این زمینه انجام دهیم. یکی از ویژگی‌های ایران و عراق درهم تنیدگی روابط بین دو کشور است و بین مردم دو کشور در حوزه های مختلف فرهنگی، تمدنی و... اشتراکات زیادی وجود دارد. در حوزه تعاملات رسانه ای این موضوع باید سازماندهی بیشتری صورت بگیرد و انشاءالله در سفر وزیر فرهنگ عراق به تهران و دیگر سفرهایی که قرار است انجام شود در این مورد تفاهمات و همکاری های بیشتری صورت می گیرد.

 

خطیب زاده تأکید کرد: ما هیچ مانعی برای گسترش روابط خود با عراق نمی بینیم و ضمن اینکه موانعی را نداریم ولی باید تشویق و ترغیب ها ساختاری انجام شود که این روابط در حوزه های مختلف به سطح قابل قبول خود برسد و همان طور که گفتم انشاءالله در سفر وزیر فرهنگ عراق به ایران تفاهم نامه ای در حوزه همکاری های فرهنگی و رسانه ای خواهیم داشت.

 

وی در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین گفت: مهمترین ملاک عمل ما در این مذاکرات اجرای سیاست های مشخص شده اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و ابلاغ شده از سوی شورای عالی امنیت ملی کشور است.

 

وی  گفت: ما در مورد متن جدیدی مذاکره نمی کنیم و تأکید داریم که برجام همان است که امضا شده است و نه برجام بیشتر و نه کمتر را نمی پذیریم. موضع ما اصولی است.

 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی دیگر گفت: اگر توافقی در وین صورت بگیرد درحد مدیران کل و معاونان اعلام خواهد شد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که گیر مذاکرات وین چیست، تصریح کرد: عموما مذاکرات را در فضای عمومی پیگیری نمی کنند. در برخی از موضوعات ظرایف فنی، حقوقی و سیاسی باقی مانده است و این ظرایف به اندازه موضوعات اصلی مهم هستند. باید در مورد جزئیات گفت وگو شود. در مورد دو، سه موضوع به صورت اساسی گفت‌وگوها در جریان است. آمریکا باید تضمین هایی را بدهد که شرایط دوران ترامپ تکرار نشود. چگونگی اجرا شدن تعهدات آمریکا، راستی آزمایی آن ها و در مقابل چگونگی اجرا شدن اقدامات جبرانی ایران موضوعات مهمی هستند که باید در مورد آن ها و جزئیات آن گفت‌وگو صورت بگیرد و این کار در حال انجام است.

 

خطیب زاده افزود: هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد. بن بستی نیز نیست و گفت‌وگوها در روال طبیعی خود به جلو می رود. تمامی طرف ها در وین با دقت در حال انجام گفت‌وگوهای جدی هستند و من فکر می کنم که اگر این روند ادامه پیدا کند می توانیم به یک متن منقحی رسید. بعد از اینکه هیأت ها به پایتخت هایشان بازگشتند بعد از آن می توانیم بگوییم که دور بعدی دور آخر خواهد بود یا خیر.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست خبری اعلام کرد: علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی به عمان سفر کرده است.

 

وی در بخش ابتدایی این نشست که حدود یک ساعت به طول انجامید به در پیش بودن سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری آن در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستیم که سرنوشت ایران و ایرانی را در چهار سال آینده رقم می زند. از افتخارات نظام مردم سالار جمهوری اسلامی این است که تمام تغییرات در ایران از طریق صندوق رأی بوده است و امیدواریم روز جمعه چه کسانی که تصمیم گرفته اند و چه کسانی که هنوز تردید دارند با حضور پررنگ شان در انتخابات آن را به روز ملی دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنند. از همه ایرانیان (ایرانیان خارج از کشور) درخواست می کنم که با آمدن پای صندوق های رأی، اراده خود را به یک اراده سیاسی در داخل ترجمه کنند. مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور فراهم شده و انشاءالله انتخاباتی پرشور و بی نقص داشته باشیم.

 

خطیب زاده همچنین به ارائه گزارشی از اقدامات وزارت خارجه در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور پرداخت و گفت: براساس برخی از برآوردها حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در خارج از کشور داریم. حدود یک میلیون برگ تعرفه رأی به وزارت خارجه تحویل داده شده که ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگه برای دور اول و دوم به نمایندگی ها ارسال شده است.

 

وی همچنین با بیان اینکه مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به عنوان رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور تعیین شده است، تصریح کرد: تا امروز ۱۳۳ نمایندگی ایران با ۲۳۴ شعبه اخذ رأی در ۲۸ خرداد اخذ آرا را خواهند داشت. تحقیقا در تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق آرا خواهیم داشت و در سه کشور کانادا، سنگاپور و یمن برگزاری انتخابات میسر نشده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به عدم همکاری دولت کانادا برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور اظهار کرد: دولت کانادا در دور قبل نیز هماهنگی لازم را با ما نداشت.

 

وی ادامه داد: به رغم اینکه نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک این موضوع را با نماینده آن ها طرح کرده و یادداشت رسمی از طریق سفارت سوئیس به عنوان حافظ منابع کانادا در تهران از سوی ایران به دولت کانادا داده شده تا زمینه برای برگزاری انتخابات در این کشور فراهم شود متأسفانه تا امروز دولت کانادا از پذیرش این موضوع خودداری کرده است و با توجه به زمان باقی مانده عملا دیگر امکان برگزاری انتخابات در کانادا را نداریم و این موضوع یک بار دیگر نشان می دهد که دولت کانادا نه تنها به فرایندهای دموکراتیک و مردم سالارانه با استانداردهای دوگانه و ابزاری نگاه می کند بلکه حقوق ایرانیان در این کشور را نادیده می گیرد و در این مسیر سنگ اندازی می کند. و این رویه شناخته شده ای توسط دولت کانادا است.

 

وی ادامه داد: علیرغم این عدم همکاری وزارت خارجه و دولت ایران تمام تلاش خود را کرده که زمینه رأی دادن ایرانیان مقیم کانادا را فراهم کند و در همین چارچوب سعی کرده ایم که در نقاط مرزی آمریکا و کانادا صندوق رأی گذاشته شود تا ایرانیان مقیم کانادا بتوانند در آنجا رأی دهند.

 

خطیب زاده افزود: همچنین در ۲۴ ایالت آمریکا نیز صندوق رأی تعبیه شده است.

 

وی همچنین گفت: بیش از ۱۶۰ ویزای خبرنگاری توسط وزارت خارجه با هماهنگی وزارت ارشاد و سایر دستگاه های مربوط برای پوشش انتخابات توسط خبرنگاران خارجی صادر شده است و در مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ستاد خبری و اطلاع رسانی انتخابات تشکیل شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------