کلاهبرداری با چک کارتن خواب ها!



اعضای یک باند حرفه ای و سابقه دار که با دسته چک معتادان کارتن خواب به کلاهبرداری گسترده در مشهد ادامه می دادند در حالی با دستورات ویژه قضایی و تلاش نیروهای کلانتری نجفی دستگیر شدند که بررسی ها نشان داد سرکردگان باند از «زندانیان بندباز» هستند و طعمه های خود را از طریق آگهی های فضای مجازی به دام می انداختند! 

به گزارش خراسان، ماجرای کلاهبرداری های این باند هنگامی در مشهد لو رفت که جوانی به نام «ق» آگهی فروش لوازم و اموال فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی خود را در «سایت  دیوار» به ثبت رساند تا تغییر شغل بدهد! در این هنگام مردی با شماره تلفن متصدی فروشگاه تماس گرفت و ادعا کرد همه دستگاه ها، فیلم ها و اموال مربوط به محصولات فرهنگی را یک جا خریدار است و سپس از فروشنده خواست تا آگهی فروش را در سایت دیوار پاک کند. ساعتی بعد 4 نفر از دو خودروی پراید و یک دستگاه وانت پیکان در خیابان پایداری پیاده شدند و برای خرید اموال نزد متصدی فروشگاه محصولات فرهنگی رفتند.

 

آن ها پس از بررسی اجناس به توافق رسیدند و فردی که خود را خریدار معرفی می کرد چکی به مبلغ 50 میلیون تومان را نوشت و به فروشنده داد، اما «ق» هرچه اصرار کرد تا چک را در سیستم بانکی به تایید برساند، فایده ای نداشت. در همین حال 3 مردی که همراه خریدار بودند به فروشنده اطمینان دادند که خریدار مرد مورد اعتمادی است و چک به خاطر اختلال اینترنتی تایید نمی شود. آن ها سپس پیشنهاد کردند که «خریدار» دست نوشته ای به متصدی فروشگاه بدهد تا در صورتی که به هر نحوی چک مذکور قابل وصول نبود کلیه اموال به فروشنده بازگردانده شود!

 

این گونه بود که فروشنده رضایت داد و 4 مرد مذکور اموال را به خودروها منتقل کردند و به راه افتادند، اما دلشوره عجیبی وجود فروشنده را فرا گرفت و او که همچنان به خریداران مشکوک بود به طور مخفیانه سوار خودرواش شد و راننده پیکان وانت را تعقیب کرد که بخشی از لوازم در قسمت بار پیکان وانت حمل می شد ولی در طول مسیر ناگهان راننده وانت متوجه تعقیب خودرو شد و با عبور از کوچه  پس کوچه های «رضاشهر» بر سرعت خودرو افزود تا فروشنده کالاها را از تعقیب بازدارد. حالا دیگر «ق» بیشتر از قبل به این ماجرا مشکوک شده بود و دلهره اش هر لحظه بیشتر می شد.

 

دقایقی بعد و در حالی که او چشم از وانت برنمی داشت فردی با تلفن همراهش تماس گرفت و با بیان این که خریدار لوازم محصولات فرهنگی است، مدعی شد گوشی تلفن همراهش را در فروشگاه وی جا گذاشته است و سپس از «ق» خواست به فروشگاه بازگردد و گوشی او را تحویل بدهد! ولی «ق» که یقین داشت همه این ها نقشه ای زیرکانه برای فریب اوست تا از تعقیب وانت دست بردارد، کلید قطع تماس را فشار داد و در یک لحظه با سرعت مقابل پیکان وانت پیچید و در حالی که با پلیس 110 تماس می گرفت از خودرو بیرون آمد و با راننده مذکور درگیر شد. چند دقیقه بعد افسران گشت کلانتری نجفی از راه رسیدند و با شنیدن ماجرا، راننده را به همراه اموال فروشگاه به کلانتری هدایت کردند. راننده وانت که ابتدا اصرار داشت فقط راننده ای است که بارهای خریداری شده را قرار بود به مقصد برساند پس از دقایقی بازجویی های فنی گفت: زندانی «بندباز» بودم ولی وانتی خریدم تا با آن کار کنم.

 

امروز هم یکی از زندانیان که او نیز هم اکنون در «بندباز» تحمل کیفر می کند از من خواست تا باری را برایش از خیابان پایداری به خیابان آیت ا... عبادی ببرم! البته این دومین بار بود که «مهدی- ق» چنین تقاضایی داشت چرا که قبلا نیز بار روغن موتور و ضدیخ ها را از یک نمایندگی فروش برایش انتقال داده بودم! براساس گزارش روزنامه خراسان، با اطلاعاتی که «کاظم» (راننده وانت) در اختیار افسران دایره تجسس گذاشت، عملیات شناسایی، «مهدی- ق» و همچنین فروشنده روغن موتورها با صدور دستوری ویژه از سوی سرهنگ مهدی کسروی (رئیس کلانتری نجفی مشهد) آغاز شد.

 

همزمان با انتقال «مهدی- ق» به کلانتری، متصدی و نمایندگی فروش روغن موتورها نیز در مرکز انتظامی حضور یافت و با شناسایی «کاظم» (راننده) گفت: این متهم «کاظم» به همراه فرد دیگری و با شیوه ای متقلبانه مقدار زیادی روغن موتور و ضدیخ از من خریداری کردند و مبلغ 128 میلیون تومان آن را چک دادند، اما از آن جایی که فرد همراه وی قبلا نیز از نمایندگی خرید نقدی داشت به او اعتماد کردم و کالاها را تحویل دادم ولی در سررسید چک تازه فهمیدم که چک مذکور مربوط به افراد مجهول المکان است و موجودی ندارد!

 

بنابراین گزارش، شاکی مذکور همچنین تصویر همدست متهم را در گوشی تلفن وی شناسایی کرد. در همین حال، مقام قضایی دستورات محرمانه ای برای ریشه یابی این ماجرا و بازداشت «کاظم» (راننده وانت) را در حالی صادر کرد که «مهدی- ق» (متهم زندانی) نیز تحت بازجویی های تخصصی قرار گرفت و مدعی شد: یکی از دوستان قدیمی ام به نام «مهدی- و» از من خواست برای انتقال کالا، فردی مطمئن را به او معرفی کنم که من هم «کاظم» را به او معرفی کردم ولی او از من خواست تا برای انتقال لوازم و محصولات فرهنگی به او کمک کنم! به این دلیل من هم با آن ها همراه شدم و بعد از بارگیری لوازم به «زندان» بازگشتم!

 

«مهدی- و» نیز که با دستور مقام قضایی به کلانتری احضار شده بود در بازجویی ها گفت: من راننده تاکسی اینترنتی (اسنپ) هستم و قبلا در زمینه فروش محصولات فرهنگی فعالیت می کردم و دستگاهی را به یکی از دوستانم به نام «محمد- س» (خریدار لوازم و اموال در خیابان پایداری) فروخته بودم. امروز هم او از من خواست تا به خیابان پایداری بروم و دستگاه های خریداری شده را تایید کنم که سالم هستند!  او سپس مقداری از لوازم را که داخل خودروی من گذاشته بود در بولوار هاشمیه به یک خودروی دیگر انتقال داد و من هم به خانه ام بازگشتم!

 

 در حالی که ردیابی های اطلاعاتی برای دستگیری «محمد – س» ادامه داشت او متوجه بازداشت همدستانش شد و خود را مخفی کرد، اما استعلام های بانکی و بررسی های تخصصی درباره چک ها بیانگر آن بود که صاحبان چک های بلامحل از افراد کارتن خواب در استان های دیگر کشور هستند که دسته چک 50 برگی با آدرس و نشانی های اشتباهی دریافت کرده اند. در همین حال، مالخر روغن های موتور و ضدیخ ها نیز شناسایی شد و با بیان این که مالخری نمی کند به افسران دایره تجسس گفت: فردی خود را نماینده شرکت «ک» معرفی کرد و با شگردی ماهرانه کالاهای مذکور را به مبلغ 9 میلیون تومان به من فروخت که هنوز مقداری از آن ها در فروشگاه باقی مانده است!

 

با انتقال بقیه کالاهای مذکور به کلانتری، تلاش نیروهای انتظامی با دستورات ویژه قضایی برای دستگیری متهمان فراری این پرونده در حالی آغاز شده است که متصدی نمایندگی فروش روغن موتور مدعی شد یکی از چک های مذکور توسط «مهدی- ق» (مرد زندانی) صادر شده است ولی این متهم در ادامه بازجویی ها فرد  دیگری به نام «الف» را لو داد که او نیز از کلاهبرداران حرفه ای و سابقه دار است. با گسترده تر شدن دامنه تحقیقات در این پرونده، بررسی های تخصصی نیروهای انتظامی با بهره گیری از تجربیات سرهنگ احمد نگهبان (فرمانده انتظامی مشهد) وارد مرحله جدیدی شده است و تلاش برای دستگیری دیگر عوامل مرتبط با این باند و همچنین کشف کلاهبرداری های احتمالی دیگر ادامه دارد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------