آیا شکافی میان مسکو و دمشق ایجاد شده؟ پوتین چه نقشی در نزاع میان اسد و پسر دایی‌اش دارد؟



اخبار,اخبار بین الملل,پوتین و بشار اسد
شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی درباره اختلاف میان اسد و پسر دائی‌اش و نقش احتمالی روسیه در این باره می‌نویسد:"در ماه آوریل، مجموعه مقالات و گزارش‌هایی توسط یک رسانه روس در انتقاد از "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه منتشر شدند. در این گزارش‌ها اشاره شده بود که فساد گسترده در خاندان اسد و حکومت تحت رهبری او در جریان است. این گزارش‌ها به نظرسنجی‌ای استناد کرده بودند که در آن تنها ۳۲ درصد از پاسخ دهندگان گفته بودند که به اسد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ رای خواهند داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، گفته شده نهادی که این نظرسنجی را انجام داده و رسانه منتشرکننده گزارش (RIA-FAN) هر دو در ارتباط با "یوگنی پریگوژین" بازرگان روس نزدیک به کرملین و شخص پوتین بوده‌اند. مدت کوتاهی پس از انتشار این گزارش‌ها و نظرسنجی، "رامی مخلوف" ثروتمندترین مرد سوریه که پسر دائی بشار اسد است با انتشار ویدئویی از شخص او درباره کارزار تحقیق ضدفساد علیه وی و شرکت‌هایش انتقاد کرد. او دو هفته ویدئو‌هایی با مضمون مشابه را منتشر کرد و پس از آن با انتقاد و تهدیداتی از جانب هیئت حاکمه سیاسی سوریه مواجه شد.

 

این دو رویداد گمانه‌زنی درباره ایجاد شکاف میان مسکو و دمشق را تقویت کردند. برخی منابع آگاه معتقدند روسیه صبر و شکیبایی‌اش را درباره اسد و سوء‌مدیریت اقتصادی او از دست داده و قصد دارد وی را مجبور به پاکسازی سیستماتیک و گسترده در نهاد‌های دولتی کند. در این راستا، مسکو بر دمشق فشار آورده و خواستار بازپرداخت وام ۳ میلیارد دلاری از سوی دولت سوریه شده است؛ وامی که روسیه برای کمک به اسد در دوران سخت جنگی به سوریه اعطا کرده بود.

 

با این حال، موضوع قدری پیچیده‌تر است. اگرچه برخی رسانه‌های روسی از اسد انتقاد می‌کنند با این حال، کرملین این انتقادات را نپذیرفته است. مسکو هنوز هم بدیلی برای اسد متصور نیست و نمی‌خواهد حکومت او دچار بی‌ثباتی شود. اگرچه قدری رابطه مسکو و دمشق ناهموار شده اما بعید به نظر می‌رسد که کرملین در حال حاضر کارزاری را علیه اسد راه‌اندازی کند.

 

اگر روسیه چنین قصدی را داشته باشد، رسانه‌های وابسته به پریگوژین گزینه اصلی مدنظر برای دولت روسیه به منطور پیشبرد این کارزار نخواهند بود. دولت روسیه رسانه‌های دولتی بسیاری را در اختیار دارد و از این نظر نیازی به رسانه او ندارد.

 

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی پوتین نیز این موضوع را تکذیب کرد که روسیه از اسد ناراضی است و طرح این مسئله را خبری جعلی خواند. به طرز شگفت‌انگیزی پس از این اظهارات، رسانه منتشرکننده گزارش‌های انتقادی علیه اسد این گزارش‌ها را از خروجی خود حذف کرد و در گزارشی تحت عنوان خبر‌های جعلی علیه اسد، مدعی شد که صحبت از فساد درون خاندان اسد کار دستگاه اطلاعاتی ترکیه بوده است. این رسانه نتیجه نظرسنجی را نیز حذف کرد.

 

پس از آن نیز گمانه‌زنی‌هایی مطرح شدند مبنی بر آن که روسیه بر اسد فشار آورده تا او نامزد انتخابات بعدی نشود که روسیه بتواند کمک‌های مالی کشور‌های غربی را برای بازسازی سوریه جذب کند. با این حال، دیپلمات‌های روس این ادعا را رد کرده‌اند و می‌گویند بر روی کمک‌های کشور‌های غربی حسابی باز نمی‌کنند.

 

برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر آن بوده که روسیه خواستار جانشینی ژنرال "سهیل الحسن" فرمانده بخشی از نیرو‌های نظامی مورد حمایت روسیه در ارتش سوریه است. با این حال، اخیرا گزارش‌هایی منتشر شدند در این‌باره که فاصله‌ای میان او و جمعیت علوی به دلیل حمایت روسیه از وی ایجاد شده است و روس‌ها قادر نخواهند بود در صورت جایگزینی او با اسد حمایت داخلی‌ای را برای این فرمانده نظامی کسب کنند. گزینه محتمل آن است که روس‌ها اسد را وادار به اصلاحاتی در قانون اساسی کنند تا مشروعیتی برای حکومت او ایجاد شود و از شدت جو منفی در فضای بین المللی علیه حکومت سوریه کاسته شود".

 

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "به نظر می‌رسد در ماجرای نزاع میان اسد و مخلوف نیز روسیه این مسئله را نزاعی داخلی و مربوط به خود سوری‌ها می‌داند. نزاع میان آن دو از سال ۲۰۱۸ میلادی شدت گرفت؛ زمانی که اسد احساس کرد قدرت و ثروت پسر دائی‌اش بیش از اندازه رو به افزایش است. تخمین زده شده که او کنترل بیش از ۶۰ درصد اقتصاد سوریه را در دوران پیش از جنگ در اختیار داشته است. اگرچه در نزاع میان اسد و مخلوف به نظر می‌رسد اسد پیروز میدان باشد، اما ممکن است این نزاع باعث انشقاق میان جمعیت علوی و هیئت حاکمه سوریه شود؛ رویدادی که روسیه در صورت مشاهده آن مجبور به مداخله شده تا از وقوع آن جلوگیری به عمل آورد".

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------