یک داروی پایین‌آورنده کلسترول جایگزین استاتین‌ها مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی را کاهش میدهد



داروی پایین‌آورنده کلسترول،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک بررسی جدید نشان می‌دهد یک داروی جایگزین برای داروهای استاتینی کاهنده چربی خون ممکن است به کاهش مرگ ناشی از بیماری قلبی در میان افراد با میزان بالای کلسترول بد یا LDL کمک کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز پژوهشگران می‌گویند این دارو به نام بمپدویک اسید (bempedoic acid) هنگامی که به صورت یک قرص روزانه مصرف می‌شود، با کاهش ۳۹ درصدی مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی و حمله‌های قلبی همراهی دارد.

 

یافته‌های این پژوهشگران از کلینیک کلیولند این هفته در اجلاس سالانه انجمن دیابت آمریکا اعلام شد و همزمان در ژورنال انجمن پزشکان آمریکا (JAMA) انتشار یافت.

 

به گفته این پژوهشگران یافته‌های‌شان درباره این داروی آنها را شگفت‌زده کرده است. آنها می‌گویند در حال حاضر کمتر از نیمی از افرادی در آمریکا که باید داروهای کاهنده کلسترول خون برای کاهش خطر بیماری قلبی برایشان تجویز شود، این داروها را مصرف می‌کنند.

 

این پژوهشگران می‌گویند درمان کردن افراد دارای عوامل خطرساز برای بیماری قلبی پیش از اینکه دچار نخستین حمله قلبی یا عارضه دیگر قلبی-عروقی شوند، سودمندی‌های بسیاری دارد، هم از لحاظ پیشگیری از عوارض و هم پیشگیری از موارد مرگ.

 

داروی جایگزین برای استاتین‌ها

داروی بمپوئیک اسید در سال ۲۰۲۰ بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شد، به همان اندازه داروهای استاتینی که استاندارد طلایی در درمان کلسترول بالا شمرده می‌شوند، در کاهش این چربی خون موثر نیستند. اما بسیاری از افراد مصرف به علت عوارض جانبی داروهای استاتینی از جمله درد عضلانی، سردرد، مشکلات خواب و مشکلات گوارشی این داروها را مصرف نمی‌کنند یا مصرف آنها را متوقف می‌کنند.

 

پژوهش‌های اخیر نشان داده‌آند که حدود ۲۰ درصد افرادی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، از مصرف داروهای استاتینی تجویزشده بوسیله دکترشان خودداری می‌کنند. زنان به خصوص با احتمال کمتری ممکن داروی استاتینی تجویزشده بوسیله پزشک را مصرف کنند.

 

گرچه پژوهش جدید منحصر به بررسی اثر تجویز داروی بمپدویک اسید برای افراد دچارشده به عوارض جانبی به استاتین‌ها بود، اما نشان داد که این داروی کاهنده کلسترول به طور قابل‌توجهی حمله‌های قلبی و مرگ‌های ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

 

این پژوهشگران می‌گویند مهمترین نکته این است که میزان کلسترول خون را به حد طبیعی رساند چه با مصرف داروهای استاتینی باشد و چه با مصرف بمپدویک اسید یا داروهای دیگر کاهنده چربی خون.

 

LDL یا لیپوپروتئین با تراکم کم نوعی کلسترول است که در تجمع رسوب‌های چربی در شریان‌ها و افزایش خطر عوارض قلبی-عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی نقش دارد. میزان مطلوب کلسترول کل خون برای بزرگسالان ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و پایین‌تر است و میزان LDL باید ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا پایین‌تر باشد.

 

افرادی که در این بررسی داروی بمپدویک اسید برایشان تجویز شده بود، سابقه قبلی بیماری قلبی نداشتند، اما به عللی مانند LDL بالا، دیابت یا فشار خون بالا در معرض خطر بالای بیماری قلبی بودند.

 

سن میانگین افراد در این بررسی ۶۸ سال بود و ۵۹ درصد آنها زن بودند. دو سوم آنها دیابت داشتند. در آغاز بررسی، میزان LDL میانگین در این افراد ۱۴۲/۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بود.

 

شش ماه پس از شروع بررسی مقایسه افرادی که روزانه قرص بمپدویک اسید مصرف می‌کردند، نسبت به بیمارانی که دارونما مصرف می‌کردند، کاهش ۲۳/۳ درصدی در میزان کلسترول LDL و کاهش ۲۲/۷ درصدی در التهاب ناشی از پروتئینی در خون را که با خطر حمله قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد، نشان دادند.

 

سایر یافته‌های این بررسی که اغلب شرکت‌کنندگان را برای اندکی بیش از سه سال دنبال کرده بود، اینها بودند:

خطر حمله‌های قلبی در میان افرادی که دارو را دریافت کرده بودند، تا ۳۹ درصد کاهش یافته بود.

 

خطر مرگ مربوط به بیماری قلبی تا ۳۹ درصد کاهش یافته بود.

 

خطر ترکیبی مرگ بیمار، دچار شدن به حمله قلبی یا سکته مغزی تا ۳۶ درصد کاهش یافته بود.

در افرادی که قرص بمپدویک اسید مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، افزایش اندکی در خطر عوارض رخ داده بود.

 

کارشناسان می‌گوید با وجودی که بمپودیک اسید باعث علائم زیاد مربوط به عضلات نمی‌شود، نسبت به داروهای ژنریک استاتینی گران‌تر است. در مقابل شرکت سازنده دارو که آن را با نام تجاری نکسلتول (Nexletol) وارد بازار کرده است، می‌گوید بسیاری از شرکت‌های بیمه اکنون این دارو را پوشش می‌دهند.

 

یافته‌های این بررسی جدید همچنین این نظر را که هدف قرار دادن کلسترول LDL یا کلسترول بد خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد، تقویت می‌کند. افرادی که دارای عوامل خطرساز برای بیماری قلبی-عروقی مانند دیابت و کلسترول LDL بالا هستند، اما هنوز به دچار بیماری قلبی-عروقی تشخیص داده نشده‌اند، یکی از بزرگترین گروه‌هایی هستند که پزشکان باید از آنها مراقبت کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------